Kładka na Ołowiankę jeszcze ładniejsza. Jej dolna konstrukcja zyska drewniane okładziny

Najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu zakończy się montaż drewnianych okładzin na kierownicach zamontowanych pod kładką, łączącą wyspę Ołowiankę z Głównym Miastem. Kierownice, czyli stalowe pale połączone prowadnicami służą zabezpieczeniu konstrukcji mostu, wyznaczając przy tym tor wodny, po którym mogą poruszać się żaglowce i statki.

Kładka na Ołowiankę jeszcze ładniejsza. Jej dolna konstrukcja zyska drewniane okładziny
A
A
data publikacji: 07 sierpnia 2017 r.

Trwa montaż okładzin na kierownicach zabezpieczających nową gdańską kładkę
Trwa montaż okładzin na kierownicach zabezpieczających nową gdańską kładkę
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Okładziny wykonywane są z egzotycznego drewna massaranduba, które ma szczególne właściwości - charakteryzuje się wyjątkową trwałością (jest wg badań najtwardsze na świecie) i odpornością na procesy gnilne - nie wymaga więc żadnej konserwacji. Występuje oryginalnie w kolorach od różowego beżu po czerwony, mahoniowy brąz, z czasem nabierając pięknej, szarej patyny. Ta charakterystyka powoduje, że jest bardzo popularne - wykonuje się z niego podłogi, tarasy i elewacje, a także - co ciekawe - konstruuje drobne elementy instrumentów muzycznych, które choć filigranowe muszą wykazywać się dużą wytrzymałością.

Z propozycją zabudowania w estetyczny sposób kierownic wyszli mieszkańcy, a także miłośnicy Głównego Miasta argumentując, że białe pale będą szpeciły historyczną część Gdańska. Urzędnicy przyznali im rację.

Okładziny wykonane są z odpornego drewna massaranduba
Okładziny wykonane są z odpornego drewna massaranduba
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Montaż massaranduby rozpoczął się w połowie czerwca 2017, mniej więcej w tym samym czasie, w którym otwarto nowoczesną kładkę. Prace trzeba było jednak kilkukrotnie przerywać m.in. ze względu na kiepskie warunki pogodowe, zbyt wysoki poziom wody w rzece czy imprezy odbywające się na wodach Motławy.

O ile pogoda nie sprawi wykonawcy prac żadnych niespodzianek, te powinny zakończyć się w przyszłym tygodniu. Co ważne, odbywają się one bez utrudnień w codziennym ruchu dla jednostek przepływających przy gdańskim moście.

Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Oprócz walorów estetycznych, zabudowa ma na celu także usprawnienie ruchu na szlaku żeglugowym oraz zwiększenie bezpieczeństwa w transporcie wodnym na rzece.

Konstrukcję nośną kierownic stanowią stalowe pale o długości 20 metrów, które połączone są tzw. brusami. Na całej ich długości, od strony toru wodnego, zamocowano ciągłe belki odbojowe o wymiarach 150x150mm. Do wykonania drewnianej konstrukcji wybrano drewno egzotyczne massaranduba, gdyż wykazuje ono bardzo wysoką naturalną odporność na biodegradację, a jego trwałość w odkrytej architekturze ogrodowej określa się na 30-50 lat. Dodatkowo pod wpływem czynników atmosferycznych drewno podlega naturalnemu procesowi patynowania wierzchniej warstwy, w skutek czego powstaje srebrzysta powłoka nie zmieniająca parametrów technicznych drewna. 

Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Przeczytaj także:

Historyczny spacer za nami. Kładka na Ołowinkę otwarta dla pieszych

Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora