Gdańskie obiekty nieodpartego przyciągania turystów

Turyści przyjeżdżają do Gdańska z wielu powodów: jednych przyciąga piękno naszych plaż, innych - zabytki. Coraz częściej powodem wizyty w Gdańsku staje się udział w imprezach odbywających się w gdańskich obiektach widowiskowo-sportowych.
16.06.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Włoscy kibice na Stadionie Energa latem 2015 r. Supermecz Lechia Gdańsk - Juventus Turyn (dramatyczne 1:12)

Od 2009 roku w naszym mieście odbyły się 72 duże imprezy, w których wzięło udział ok. 1,4 mln widzów. Oczywiście najważniejszy był tu rok 2012, podczas którego – w związku z organizacją organizacją Euro - odnotowaliśmy rekordową frekwencję (ponad pół miliona gości z całego świata!).

W Gdańsku znajduje się kilka obiektów o charakterze widowiskowo-sportowym: Stadion Energa, hala Ergo Arena, Stadion MOSiR, hala AWFiS i hala Olivia. Najwięcej, bo aż 26 wydarzeń odbywało się w Ergo Arenie. Stadion w Letnicy gościł widzów rzadziej (17 imprez), ale to on był areną największej i najważniejszej z nich, czyli Euro 2012.

Więcej imprez - więcej gości

Zaplecze w postaci nowoczesnych obiektów pozwala na organizację dużych i ciekawych imprez sportowych, ale również kulturalnych i rozrywkowych. To właśnie one przyciągają coraz większe rzesze turystów.

Wzrost liczby gości w Gdańsku potwierdza GUS, według którego osób korzystających z noclegów w naszym mieście jest obecnie ponad dwukrotnie więcej niż w 2004 roku. Wzrost o 108 proc. to jeden z najwyższych wskaźników pośród dużych polskich miast w analogicznym okresie. Dla porównania: Warszawa odnotowała wzrost o 93 proc., Kraków – 91 proc., Poznań - 82 proc., a Wrocław 69 proc.

Czar stadionu

Niewątpliwie najbardziej rozpoznawalnym gdańskim obiektem publicznym jest dziś Stadion Energa w Letnicy. Obiekt wybudowany na Euro 2012 nie służy tylko meczom piłkarskim, ale jest również areną innych wydarzeń sportowych, imprez masowych i koncertów. W roku mistrzostw piłkarskich stadion odwiedziło 581 tys. widzów, ale w następnych latach obiekt również nie świecił pustkami. W 2013 roku na stadionie pojawiło się 413 tys. osób, w 2014 – 475 tys., a w 2015 roku frekwencja osiągnęła poziom 595 tys. widzów, czyli wyższy niż w roku Euro. W minionym roku na stadionie rozegranych zostało 19 meczów Lechii Gdańsk, mecz reprezentacji naszego kraju z Grecją, supermecz Lechia - Juventus Turyn. Jednak największą publiczność - 65 tys. uczestników, przyciągnął tegoroczny festyn z okazji Dnia Dziecka.

Na stadionie i wokół niego odbywają się imprezy i warsztaty sportowe – m.in. „Biegam bo lubię”, „WF z mistrzem” i cykliczne warsztaty dla rolkarzy. Działa też Centrum Rekreacji z FUN Areną, czyli parkiem rozrywki oferującym takie atrakcje jak escape rooms, park trampolin, tor gokartowy i arena paintballowa.

Serce dwóch miast

Prawdziwym imprezowym sercem Gdańska i Sopotu jest hala Ergo Arena - zlokalizowana na granicy obu zaprzyjaźnionych miast. W minionym roku odbyło się w niej ponad 200 wydarzeń o bardzo różnym charakterze, w tym aż 17 koncertów. W wypełnionej widzami hali Ergo wystąpili w ubiegłym roku m.in. Bryan Adams i Lenny Kravitz. Najważniejszym wydarzeniem sportowym był Międzynarodowy Turniej Piłki Ręcznej mężczyzn, a także dwa mecze Polska - Rosja w ramach Ligi Światowej w siatkówce mężczyzn. Sporo widzów przyciągnęły też Mistrzostwa Świata we freestyle motocrossie, gala KSW 31 czy finałowy turniej Pucharu Polski w siatkówce mężczyzn. Frekwencja na tych wydarzeniach sięgała od 8 do 11 tys. widzów. W Ergo Arenie rozgrywały również swoje mecze trójmiejskie drużyny - LOTOS Trefl Gdańsk, PGE Atom Trefl Sopot, Trefl Sopot i Wybrzeże Gdańsk.

W sumie w 2015 roku halę odwiedziło 490,5 tys. osób.

Ergo Arena - Mistrzostwa Świata we Freestyle Motocrossie Diverse NIGHT of the JUMPS, listopad 2015.

Seniorka w dobrej formie

W porównaniu ze stadionem i Ergo Areną hala Olivia jest seniorką. Ale mimo wieku wciąż pozostaje w dobrej, imprezowej kondycji. W minionym roku Olivia była areną Międzynarodowego Turnieju Hokejowego AMBER Cup, Międzynarodowych Zawodów w Łyżwiarstwie Figurowym, Międzynarodowych Zawodów w Curlingu i zawodów o zasięgu ogólnopolskim. W hali działają szkółki łyżwiarskie i hokejowe dla dzieci i młodzieży, odbywają się zajęcia dydaktyczne, a także imprezy targowe - m.in. „Od wahadełka do gwiazd” i „Bazar Natury”.

Do Gdańska na koncert i mecz

Gdyby zsumować ubiegłoroczną liczbę widzów tylko z dwóch najnowszych gdańskich obiektów - Stadionu Energa i hali Ergo Arena - daje to imponujący wynik około 1,1 mln osób. Czyli ponad dwukrotnie więcej, niż jest mieszkańców Gdańska. Nic w tym dziwnego: według szacunków Pomorskiego Instytutu Naukowego im. Prof. Brunona Synaka, który wykonuje badania ruchu turystycznego na zlecenie Gdańskiej Organizacji Turystycznej, w 2015 roku Gdańsk odwiedziły ponad 2 mln turystów. Połowa z nich przyjechała do naszego miasta w celach rekreacyjnych. Dla ponad 6 proc. odwiedzających Gdańsk głównym celem przyjazdu było właśnie konkretne wydarzenie kulturalne, rozrywkowe lub sportowe. A Stadion Energia w Gdańsku Letnicy jest jednym z obiektów, który - niezależnie od tego, czy coś się na nim dzieje, czy nie - po prostu trzeba zobaczyć. W rankingu miejskich atrakcji znajduje się na wysokim - ósmym miejscu, zaraz po Bazylice Mariackiej, Żurawiu, Europejskim Centrum Solidarności i Westerplatte.

Hala Olivia to przede wszystkim hokej. Mecz MH Automatyka Stoczniowiec - UKH Dębica, zwycięstwo w którym zapewniło gdańskiej drużynie awans do ekstraklasy PHL.

Korzyści dla gospodarki

Jak organizacja imprez masowych przekłada się na korzyści ekonomiczne dla Gdańska? Badacze z Pomorskiego Instytutu Naukowego wzięli ostatnio pod lupę działalność Stadionu Energa. Z ich raportu wynika, że 71 proc. spośród 42 tys. widzów na koncercie Justina Timberlake przyjechało do Gdańska spoza województwa pomorskiego. A przy tym 60 proc. przyjezdnych pozostało w naszym mieście dłużej niż jeden dzień. Średnio w czasie wizyty w naszym mieście (nie licząc ceny biletów) każdy z gości wydał 192 zł. Łącznie - płacąc za noclegi, jedzenie i inne atrakcje - pozostawili w naszym mieście 14 mln zł.

Nieco mniej pieniędzy wydali w Gdańsku uczestnicy meczu Polska - Grecja: było to „tylko” 5 mln zł. Mecz reprezentacji zgromadził też widzów głównie z Trójmiasta i Pomorza. Tylko 1/3 kibiców przyjechała na spotkanie z innych regionów kraju. Korzyści dla gdańskiej gospodarki przynoszą też organizowane na stadionie mecze ekstraklasy - w 2014 roku wydatki kibiców związane z uczestnictwem w meczach wyniosły prawie 12 mln zł.

Promocja - bezcenna

Co ważne – gdańskie obiekty i wydarzenia sportowe reklamują nasze miasto daleko poza jego granicami. Ubiegłoroczny mecz Polska - Grecja na Stadionie Energa w Gdańsku Letnicy oglądało ok 4,5 mln widzów. Inne ważnie spotkanie - mecz Lechia Gdańsk - FC Barcelona w 2013 roku - przyciągnęło przed telewizory 4,3 mln widzów. Wartość budżetu przeznaczonego na działania promocyjne miasta Gdańska związane z tą imprezą wyniosła ok. 300 tys. zł, a wartość ekwiwalentu reklamowego oszacowano na 30 mln zł!

Również imprezy organizowane w Ergo Arenie sprawiły, że obiekt ten jest dziś rozpoznawalny w całej Europie. Grzegorz Kita - najlepszy w Polsce specjalista w zakresie marketingu sportowego podkreśla, że budowa hali była doskonałym pomysłem, który wpłynął znacząco na animację życia kulturalno-sportowego w regionie. Potwierdzają to liczby: Ergo Arenę od momentu otwarcia odwiedziły już ponad 2 mln widzów.

Trening Reprezentacji Polski na Stadionie Energa przed towarzyskim meczem z Holandią, 31 maja 2016 r.


Nowa marka Gdańska

- Gdańsk ma nowoczesne obiekty, bardzo dobre drużyny i co ważne - sprawdziliśmy się już jako organizator bardzo dużych i prestiżowych wydarzeń sportowych na arenie międzynarodowej - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta miasta Gdańska. - Dzięki temu coraz więcej ludzi na świecie kojarzy Gdańsk nie tylko z wybuchem II wojny światowej, czy Lechem Wałęsą, ale także właśnie ze Stadionem Energa, halą Ergo Arena i z wydarzeniami, które się tam odbywają. Imprezy kulturalne i sportowe na najwyższym poziomie stały się nową marką naszego miasta.
 

Czytaj także:

Jak nas widzą, tak nas piszą. Co Gdańskowi dało Euro 2012?



TV

Lekcja Obywatelska z prezydent Gdańska w Zespole Szkół Specjalnych nr 1