„Gdańska Kultura Segregacji” - nowa kampania edukacyjna Zakładu Utylizacyjnego

„Gdańska Kultura Segregacji” to nowa kampania Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku, która daje praktyczne wskazówki, jak segregować odpady bardziej efektywnie. Kampanii towarzyszyć będą animacje z prostymi wskazówkami odnośnie segregacji. Będzie można je zobaczyć m.in. w kinie przed projekcją filmów oraz w komunikacji miejskiej.

„Gdańska Kultura Segregacji” - nowa kampania edukacyjna Zakładu Utylizacyjnego
A
A
data publikacji: 23 listopada 2016 r.

Jerzy Pinkas/www.gdansk/pl

Gdańszczanie segregują odpady na suche i mokre (ok. 90% mieszkańców złożyło takie deklaracje), doszło niedawno obowiązkowe wydzielanie szkła i - wszystko wskazuje na to - tworzywo sztuczne i makulatura również szybko staną się obligatoryjne.

- Zatem dochodzimy do takiego momentu, w którym strategiczne będzie już nie tyle motywowanie do segregowania na 5 frakcji, ale przede wszystkim edukowanie na rzecz jakości tego segregowania i wyjaśnianie sensu takiego postępowania - przekonuje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.

W stosunku do społeczeństw zachodnich, szczególnie skandynawskich, do których często lubimy się w Polsce porównywać pod względem „kultury gospodarki odpadami”, nadal mamy wiele do nadrobienia. Dotychczasowe efekty segregacji odpadów pokazują systematyczny, stopniowy progres. Udowadnia to, że ogromna grupa mieszkańców Gdańska chce segregować odpady i faktycznie robi to na co dzień.

- Niemniej warto pracować nad jakością tego segregowania, istotnymi niuansami, aby odzysk surowców wtórnych był jak najwyższy, a jednocześnie wykorzystanie instalacji Zakładu Utylizacyjnego jak najbardziej efektywne - wyjaśnia jego prezes Wojciech Głuszczak.

Szef miejskiej spółki jednocześnie podkreśla, że nie jest intencją organizatorów akcji dokładanie mieszkańcom pracy. W ramach kampanii będzie pokazane, jak nieznacznie modyfikując swoje codzienne przyzwyczajenia związane z segregowaniem odpadów można postępować jeszcze bardziej proekologicznie. Należy pamiętać, że na ostateczny wynik ekologiczny składa się właśnie wspólna praca segregujących mieszkańców i uzupełniającego ich wysiłki Zakładu, który np. segreguje plastikowe butelki na kolory (zielony, niebieski, bezbarwny) albo wybiera z odpadów suchych tetrapak (kartony po mleku i sokach).


W ramach kampanii powstaje seria spotów, które od 25 listopada będą sukcesywnie pojawiać się w gdańskich kinach, komunikacji miejskiej czy w mediach społecznościowych. Każda z animacji prezentuje jedną poradę, tj.

  • odpady „mokre” - czyli organiczne, biodegradowalne - wyrzucaj zawsze do jednego worka
  • opakowania po żywności warto przed wyrzuceniem opróżnić z resztek
  • butelki plastikowe powinniśmy wyrzucać opróżnione, zgniecione i najlepiej zakręcone
  • do pojemników na szkło powinniśmy wyrzucać słoiki i butelki
  • kartony po mleku i sokach warto wyrzucać do „suchych”


GDZIE WYRZUCAĆ KARTONY PO MLEKU I SOKACH - SPOT INFORMACYJNY