Gdańsk i Sopot razem dla tunelu pod Pachołkiem

14.08.2015
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Prezydenci Gdańska i Sopotu dynamizują prace obu miast nad zleceniem kolejnej dokumentacji umożliwiającej przeprowadzenie projektu Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem i Drogą Zieloną. Chodzi o proceduralne przygotowanie inwestycji tak, aby móc ubiegać się o dofinansowanie z kasy unijnej w perspektywie finansowej 2014-2020. Gdańszczanie będą konsultować "pakiet inwestycyjny", w tym etapy inwestycji Droga Zielona, Nowa Spacerowa, tunel pod Pachołkiem już we wrześniu

Tym razem Gdańsk i Sopot wspólnie opracują dokumenty dotyczące uwarunkowań środowiskowych dla inwestycji. Dokumenty są niezbędne do ewentualnej realizacji inwestycji, tak ważnej z perspektywy Gdańska, Sopotu i całej Metropolii Gdańskiej. – W naszej metropolii wiele już wielkich projektów zrealizowaliśmy, ale nie osiadamy na laurach i pracujemy nad kolejną dużą inwestycją Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem, która jest tak bardzo oczekiwana przez mieszkańców i która znacznie wpłynie na jakość przemieszczania się w obrębie Oliwy, Żabianki i Sopotu – powiedział Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska podczas dzisiejszej konferencji prasowej na szczycie wzgórza Pachołek. – Realizacja inwestycji jest również ważna z perspektywy dbałości o środowisko, tym bardziej nasza determinacja do realizacji tego projektu jest duża – dodał Adamowicz.

Dla Sopotu inwestycja jest jedną z kluczowych realizacji tej dekady.- Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Sopotu i Oliwy jest jednym z naszych priorytetów, dlatego kontynuujemy współpracę zmierzającą do wybudowania tunelu pod Pachołkiem, realizacji kolejnego etapu Drogi Zielonej wraz z Nową Spacerową – powiedział Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

W spotkaniu na szczycie Pachołka wzięli udział również radni z Oliwy. – Tunel pod Pachołkiem uchroni Oliwę przed głębszą degradacją powodowaną bardzo dużym ruchem samochodowym oraz stworzy nowe możliwości wykorzystania potencjału dzielnicy przez mieszkańców i turystów – twierdzi Wojciech Stybor, Radny Miasta Gdańska.

Przypomnijmy. Metropolitalne cele i korzyści wynikające z realizacji projektu to, m.in.:

- wykształcenie pełnej ramy układu komunikacyjnego Gdańska oraz poprawa dostępności Gdańska, Gdyni i Sopotu do Obwodnicy Trójmiasta (S6 będąca elementem sieci TEN-T),

- poprawa dostępności do portów w Gdańsku i Gdyni oraz poprawa połączenia pomiędzy tymi portami,

- wyprowadzenie tranzytu z cennych i chronionych terenów miejskich (kulturowo - przyrodniczych) jak korytarz ekologiczny na osi Potoku Oliwskiego (Oliwa - Jelitkowo - Uzdrowisko Sopot) oraz układu historycznego na osi al. Niepodległości w Sopocie,

- zmniejszenie natężenia ruchu oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu w dzielnicach Gdańska, Gdyni i Sopotu: Oliwa, Zaspa, Przymorze, Jelitkowo, Górny Sopot, Gdynia Karwiny , Gdynia Dąbrówka,

- poprawa skomunikowania obiektów takich jak: PGE Arena Gdańsk, ERGO ARENA, Katedra w Oliwie, Hipodrom z Obwodnicą Trójmiasta,

- efektywna obsługa terenów turystycznych, szczególnie w rejonie pasa nadmorskiego.

Niezbędna dokumentacja środowiskowa kosztować ma około 1 mln zł. Oba miasta złożą się po połowie na ten cel. Już we wrześniu ruszy proces konsultacji z mieszkańcami „pakietu inwestycyjnego dla Gdańska”, w którym znajdzie się również sprawa etapowania inwestycji Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem i Droga Zieloną.

Długość drogi to około 14 km - sam tunel ok. 1, 2 km. Szacunkowy koszt inwestycji to 1,98 mld zł (w tym 0,9 mln budowa tunelu). Koszty określone są na podstawie opracowanego w 2014 r. „Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego”, które wskazało również optymalny wariant realizacji zadania. Na ten moment Sopot i Gdańsk nie mają funduszy na realizację inwestycji, ale wczesne przygotowywanie dokumentacji i projektowanie uprawdopodobnia realizację projektu w perspektywie finansowej 2014-2020.

TV

Koalicja Obywatelska podsumowała swój sukces wyborczy