Scenariusz tej baletowej opowieści oparty jest na baśniowym opowiadaniu dla dzieci, autorstwa E.T.A. Hoffmanna “Dziadek do orzechów i Król Myszy”, które wydano po raz pierwszy w Berlinie w 1816 roku.
Akcja rozpoczyna się w momencie wyczekiwanym i znanym nam wszystkim doskonale, bo podczas Świąt Bożego Narodzenia. Córka gospodarza Mała Klara i jej brat oraz goście przyjęcia wigilijnego w domu Radcy czekają na moment otwarcia bożonarodzeniowych prezentów. Kiedy ta chwila nadchodzi dziewczynka znajduje pod świątecznym drzewkiem mnóstwo niespodzianek, a wśród nich niezbyt urodziwą figurkę dziadka do orzechów, która jednak bardzo przypada jej do gustu. I zaczyna się magiczny czas. Ożywiona zabawka najpierw zwycięża Króla Myszy, a potem we śnie Klary przeistacza się w księcia z bajki i wędruje wraz z nią - teraz już dorosłą Klarą - księżniczką - po tajemniczej Krainie Słodyczy, gdzie przeżywają wiele przygód.
Ta baśniowa historia z uniwersalnym przesłaniem, zwycięstwa dobra nad złem, uwiodła najpierw czytelników. 70 lat później do libretta opartego na opowieści Hoffmanna Piotr Czajkowski napisał muzykę. Po raz pierwszy na deskach teatru wystawiono balet “Dziadek do orzechów” w Petersburgu, w grudniu 1892 roku w Teatrze Maryjskim. Do Polski “Dziadek do orzechów” zawędrował dużo później. Pierwsza premiera w kraju odbyła się w Bydgoszczy, 10 kwietnia 1958 w Studiu Operowym.
Dziś spektakl, oprócz “Jeziora łabędziego”, należy do kanonu przedstawień baletowych teatrów na całym świecie.
- Nie jest to dla mnie nowość, zrobiłem już dwie wersje Dziadka do orzechów - mówi François Mauduit. - Pierwszą w 2006 roku, zaraz po otworzeniu własnej działalności we Francji. Był to czas gdy miałem niewiele środków i równie niewielu tancerzy. Przygotowałem więc wersję krótszą z nieco okrojoną historią. Do pomysłu realizacji tego projektu powróciłem 10 lat później, czyli w 2016 roku, tworząc wraz z moim zespołem w całości nową sztukę. Tym razem balet wydawał się bardziej dopracowany, choć nadal grupa tancerzy była niewielka (liczyła jedynie dziesięć osób). Jednak dzięki tej drugiej próbie udało mi się lepiej zrozumieć niezwykły utwór Czajkowskiego. Gdańska publiczność również zna tę sztukę doskonale. Była wystawiana wielokrotnie na deskach Opery Bałtyckiej. Tym razem realizację “Dziadka” powierzono uznanemu choreografowi, jakim jest François Mauduit.
Trzecia realizacja tego tematu pozwoliła artyście na głębszą analizę przesłania, które płynie z tej powieści. Jak ją rozumie Mauduit?
- Zacząłem w nim słyszeć coś więcej niż opowieść wigilijną. Dostrzegłem prawdziwą podróż w głąb siebie poszczególnych bohaterów. Zobaczyłem nowoczesność, innowację i siłę przekazu tego niezwykłego utworu. Nawet jeżeli moja wersja przygotowana dla Opery Bałtyckiej jest całkowicie inna w porównaniu z poprzednimi wersjami, wszystkie te etapy pozwoliły mi lepiej przeanalizować dzieło Czajkowskiego, lepiej je poczuć i stworzyć syntezę wszystkiego tego, co praca nad tym baletem mi przyniosła.
Mauduit jest doświadczonym i wielokrotnie nagradzanym tancerzem i choreografem, założył też własny zespół Towarzystwo Choreograficzne François Mauduit. Nie ukrywa też swojej fascynacji teatrem Maurice’a Béjart’a, w którym występował jako solista.
- Z punktu widzenia czysto technicznego balet opiera się na moich największych źródłach szacunku i inspiracji: francuskiej szkole tańca, twórczości Czajkowskiego oraz wpływie Béjarta - mówi artysta. - Maurice potrafił wydobyć diament, który każdy z tancerzy posiada i jednocześnie każde z dzieł ukrywa. Bez wątpienia ideologia Maurice’a mnie inspiruje. To dlatego spróbowałem iść dalej niż proste kroki czy jeden, dwa piruety i zapragnąłem wnieść na scenę bezcenną stronę "świętości" tańca. Zapragnąłem spróbować szczęścia, by móc stworzyć właśnie takiego “Dziadka do orzechów”.
Możemy spodziewać się więc dzieła pełnego pasji i emocji, o czym zapewnia Mauduit: - Chciałem wnieść do spektaklu pasję, ogrom emocji, uśmiechu, łez. Chciałem przede wszystkim przekazać głęboką złożoność udręczonej duszy, jak mógł być udręczony sam Czajkowski. Był on pierwszym kompozytorem, u którego pisanie było sposobem na życie.
W pracy nad spektaklem wspierał artystę odpowiedzialny za scenografię i kostiumy Justin Arienti, a kierownictwo muzyczne objął Szymon Morus. Na scenie zobaczymy tancerzy Opery Bałtyckiej i usłyszymy orkiestrę OB.
Premiera 30 listopada 2017. Kolejne spektakle odbędą się od 1 do 3 grudnia, od 6 do 9 grudnia oraz 13 do 16 grudnia 2017 roku.
REALIZACJA: Reżyseria, choreografia - François Mauduit Scenografia, kostiumy - Justin Arienti Kierownictwo muzyczne- Szymon Morus Asystentka scenografa i kostiumografa -- Joanna Maciejewska Dźwięk - Marcin Dąbrowski Oświetlenie - Michał Stenzel Balet Opery Bałtyckiej Przygotowanie uczniów z Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak - Alicja Krawiec Agata Lechowicz Klara Maria Kielan / Min Kyung Lee Tancerz-Étoile Gento Yoshimoto / Michał Lewandowski Searge Lifar, dyrekt or opery Ruaidhri Maguire / Filip Michalak Dziadek do orzechów Jakub Kiryk / Zuzanna Szatkowska (uczniowie) Fritz i Marie Maciej Duda, Zofia Korpacka / Julian Jędrzejczyk, Julianna Jelińska (uczniowie) Laleczki Ognisty Ptak Jessica Allison-Walker / Beata Giza-Palutkiewicz / Maria Kielan Pietruszka Bartosz Kondracki / Roberto Tallarigo / Jean-Charles Dumont Święto Wiosny Sayaka Haruna-Kondracka / Agnieszka Wojciechowska / Magdalena Negowska Matka Aleksandra Michalak / Anna Wierzchucka-Tryksza Służąca Natalia Cedrowicz / Agata Steinke-Wojtala Baletm ist rz Agnieszka Wojciechowska/Emese Biro Garderobiane Magdalena Negowska, Marianna Młynarska Śpiewaczka Elżbieta Czajkowska-Kłos Fryzjerka Aleksandra Michalak Sekretarka Ewelina Adamczyk / Natalia Cedrowicz Obsługa techniczna Jacel Logdański, Maciej Ruszkiewicz Dyrygent Jean-Charles Dumont Policjant Jacek Logdański Sprzątaczka Agata Steinke-Wojtala Skrzypek Roberto Tallarigo Siergiej Diagilew Bartosz Kondracki / Roberto Tallarigo taniec z baletu Don Kichote Michał Zelent, Jessica Allison Walker / Gento Yoshimoto, Beata Giza-Palutkiewicz / Ewelina Adamczyk taniec z baletu Szeherezada Sandra Springhorn, Roberto Tallarigo, Jean-Charles Dumont / Sayaka Haruna-Kondracka, Maciej Ruszkiewicz, Bartosz Kondracki taniec z baletu Raymonda Min Kyung Lee, Maciej Ruszkiewicz / Clelia Averna, Jean-Charles Dumont taniec z baletu Śpiąca Królewna Monika Zaniewicz, Michał Lewandowski / Maria Kielan, Jacek Logdański taniec z baletu Jezioro Łabędzie Paulina Grodzińska, Julianna Jelińska, Zofia Korpacka, Agata Załuska / Maja Łukowicz, Ewa Lubian, Amelia Rytlewska, Mariia Nechosa (uczniowie) Mademoiselle Yvett e Chauviré, gwiazda francusk iego baletu Beata Giza-Palutkiewicz / Jessica Allison-Walker Corps de ballet Ewelina Adamczyk, Jessica Allison-Walker, Clelia Averna, Emese Biro, Natalia Cedrowicz, Elżbieta Czajkowska-Kłos, Jean-Charles Dumont, Beata Giza-Palutkiewicz, Sayaka Haruna-Kondracka, Maria Kielan, Bartosz Kondracki, Min Kyung Lee, Michał Lewandowski, Jacek Logdański, Ruaidhiri Maguire, Aleksandra Michalak, Filip Michalak, Marianna Młynarska, Magdalena Negowska, Maciej Ruszkiewicz, Sandra Springhorn, Agata Steinke-Wojtala, Roberto Tallarigo, Agnieszka Wojciechowska, Gento Yoshimoto, Monika Zaniewicz, Michał Zelent. Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku przygotowani przez Alicje Krawiec, Agatę Lechowicz. BALET I ORKIESTRA OPERY BAŁTYCKIEJ W GDAŃSKU |
“Sąd Ostateczny” w Operze Bałtyckiej. Piękny wizualnie, ale... [RECENZJA]