Francuski choreograf i rosyjska muzyka - “Dziadek do orzechów”. Baletowa premiera w Operze Bałtyckiej

“Dziadek do orzechów” Piotra Czajkowskiego, w choreografii François Mauduit to druga premiera baletowa, po "Pinokiu" Giorgio Madii, w tym roku w Operze Bałtyckiej. Na scenie zobaczymy balet opery i uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak. Usłyszymy też orkiestrę OB.

Francuski choreograf i rosyjska muzyka - “Dziadek do orzechów”. Baletowa premiera w Operze Bałtyckiej
A
A
data publikacji: 29 listopada 2017 r.

Prace i próby nad spektaklem 'Dziadek do orzechów' trwają do ostatniej chwili
Prace i próby nad spektaklem 'Dziadek do orzechów' trwają do ostatniej chwili
Krzysztof Mystkowski/KFP

Scenariusz tej baletowej opowieści oparty jest na baśniowym opowiadaniu dla dzieci, autorstwa E.T.A. Hoffmanna “Dziadek do orzechów i Król Myszy”, które wydano po raz pierwszy w Berlinie w 1816 roku.

Akcja rozpoczyna się w momencie wyczekiwanym i znanym nam wszystkim doskonale, bo podczas Świąt Bożego Narodzenia. Córka gospodarza Mała Klara i jej brat oraz goście przyjęcia wigilijnego w domu Radcy czekają na moment otwarcia bożonarodzeniowych prezentów. Kiedy ta chwila nadchodzi dziewczynka znajduje pod świątecznym drzewkiem mnóstwo niespodzianek, a wśród nich niezbyt urodziwą figurkę dziadka do orzechów, która jednak bardzo przypada jej do gustu. I zaczyna się magiczny czas. Ożywiona zabawka najpierw zwycięża Króla Myszy, a potem we śnie Klary przeistacza się w księcia z bajki i wędruje wraz z nią - teraz już dorosłą Klarą - księżniczką - po tajemniczej Krainie Słodyczy, gdzie przeżywają wiele przygód.

Ostatnie przymiarki w pracowni krawieckiej przed premierą
Ostatnie przymiarki w pracowni krawieckiej przed premierą
Krzysztof Mystkowski/KFP

Ta baśniowa historia z uniwersalnym przesłaniem, zwycięstwa dobra nad złem, uwiodła najpierw czytelników. 70 lat później do libretta opartego na opowieści Hoffmanna Piotr Czajkowski napisał muzykę. Po raz pierwszy na deskach teatru wystawiono balet “Dziadek do orzechów” w Petersburgu, w grudniu 1892 roku w Teatrze Maryjskim. Do Polski “Dziadek do orzechów” zawędrował dużo później. Pierwsza premiera w kraju odbyła się w Bydgoszczy, 10 kwietnia 1958 w Studiu Operowym.

Dziś spektakl, oprócz “Jeziora łabędziego”, należy do kanonu przedstawień baletowych teatrów na całym świecie.

Muzykę do 'Dziadka do orzechów' napisał Piotr Czajkowski
Muzykę do 'Dziadka do orzechów' napisał Piotr Czajkowski
Krzysztof Mystkowski/KFP

- Nie jest to dla mnie nowość, zrobiłem już dwie wersje Dziadka do orzechów - mówi François Mauduit. - Pierwszą w 2006 roku, zaraz po otworzeniu własnej działalności we Francji. Był to czas gdy miałem niewiele środków i równie niewielu tancerzy. Przygotowałem więc wersję krótszą z nieco okrojoną historią. Do pomysłu realizacji tego projektu powróciłem 10 lat później, czyli w 2016 roku, tworząc wraz z moim zespołem w całości nową sztukę. Tym razem balet wydawał się bardziej dopracowany, choć nadal grupa tancerzy była niewielka (liczyła jedynie dziesięć osób). Jednak dzięki tej drugiej próbie udało mi się lepiej zrozumieć niezwykły utwór Czajkowskiego. Gdańska publiczność również zna tę sztukę doskonale. Była wystawiana wielokrotnie na deskach Opery Bałtyckiej. Tym razem realizację “Dziadka” powierzono uznanemu choreografowi, jakim jest François Mauduit.

Trzecia realizacja tego tematu pozwoliła artyście na głębszą analizę przesłania, które płynie z tej powieści. Jak ją rozumie Mauduit?

- Zacząłem w nim słyszeć coś więcej niż opowieść wigilijną. Dostrzegłem prawdziwą podróż w głąb siebie poszczególnych bohaterów. Zobaczyłem nowoczesność, innowację i siłę przekazu tego niezwykłego utworu. Nawet jeżeli moja wersja przygotowana dla Opery Bałtyckiej jest całkowicie inna w porównaniu z poprzednimi wersjami, wszystkie te etapy pozwoliły mi lepiej przeanalizować dzieło Czajkowskiego, lepiej je poczuć i stworzyć syntezę wszystkiego tego, co praca nad tym baletem mi przyniosła.

Uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku, którzy biorą udział w spektaklu przygotowywały Alicja Krawiec i Agata Lechowicz
Uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku, którzy biorą udział w spektaklu przygotowywały Alicja Krawiec i Agata Lechowicz
Krzysztof Mystkowski/KFP


Mauduit jest doświadczonym i wielokrotnie nagradzanym tancerzem i choreografem, założył też własny zespół Towarzystwo Choreograficzne François Mauduit. Nie ukrywa też swojej fascynacji teatrem Maurice’a Béjart’a, w którym występował jako solista.

- Z punktu widzenia czysto technicznego balet opiera się na moich największych źródłach szacunku i inspiracji: francuskiej szkole tańca, twórczości Czajkowskiego oraz wpływie Béjarta - mówi artysta. - Maurice potrafił wydobyć diament, który każdy z tancerzy posiada i jednocześnie każde z dzieł ukrywa. Bez wątpienia ideologia Maurice’a mnie inspiruje. To dlatego spróbowałem iść dalej niż proste kroki czy jeden, dwa piruety i zapragnąłem wnieść na scenę bezcenną stronę "świętości" tańca. Zapragnąłem spróbować szczęścia, by móc stworzyć właśnie takiego “Dziadka do orzechów”.

W głównej roli Klary zobaczymy m. in. Min Kyung Lee - tancerkę baletu Opery Bałtyckiej
W głównej roli Klary zobaczymy m. in. Min Kyung Lee - tancerkę baletu Opery Bałtyckiej
Krzysztof Mystkowski/KFP

Możemy spodziewać się więc dzieła pełnego pasji i emocji, o czym zapewnia Mauduit: - Chciałem wnieść do spektaklu pasję, ogrom emocji, uśmiechu, łez. Chciałem przede wszystkim przekazać głęboką złożoność udręczonej duszy, jak mógł być udręczony sam Czajkowski. Był on pierwszym kompozytorem, u którego pisanie było sposobem na życie.

W pracy nad spektaklem wspierał artystę odpowiedzialny za scenografię i kostiumy Justin Arienti, a kierownictwo muzyczne objął Szymon Morus. Na scenie zobaczymy tancerzy Opery Bałtyckiej i usłyszymy orkiestrę OB.

Premiera 30 listopada 2017. Kolejne spektakle odbędą się od 1 do 3 grudnia, od 6 do 9 grudnia oraz 13 do 16 grudnia 2017 roku.

Za scenografię i kostiumy spektaklu odpowiada Justin Arienti
Za scenografię i kostiumy spektaklu odpowiada Justin Arienti
Krzysztof Mystkowski/KFP

REALIZACJA:


Reżyseria, choreografia - François Mauduit

Scenografia, kostiumy - Justin Arienti

Kierownictwo muzyczne- Szymon Morus

Asystentka scenografa i kostiumografa -- Joanna Maciejewska

Dźwięk - Marcin Dąbrowski

Oświetlenie - Michał Stenzel

Balet Opery Bałtyckiej

Przygotowanie uczniów z Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak - Alicja Krawiec Agata Lechowicz

Klara

Maria Kielan / Min Kyung Lee

Tancerz-Étoile

Gento Yoshimoto / Michał Lewandowski

Searge Lifar, dyrekt or opery

Ruaidhri Maguire / Filip Michalak

Dziadek do orzechów

Jakub Kiryk / Zuzanna Szatkowska (uczniowie)

Fritz i Marie

Maciej Duda, Zofia Korpacka / Julian Jędrzejczyk,

Julianna Jelińska (uczniowie)

Laleczki

Ognisty Ptak Jessica Allison-Walker / Beata Giza-Palutkiewicz / Maria Kielan

Pietruszka Bartosz Kondracki / Roberto Tallarigo / Jean-Charles Dumont

Święto Wiosny Sayaka Haruna-Kondracka / Agnieszka Wojciechowska / Magdalena Negowska

Matka Aleksandra Michalak / Anna Wierzchucka-Tryksza

Służąca Natalia Cedrowicz / Agata Steinke-Wojtala

Baletm ist rz Agnieszka Wojciechowska/Emese Biro

Garderobiane Magdalena Negowska, Marianna Młynarska

Śpiewaczka Elżbieta Czajkowska-Kłos

Fryzjerka Aleksandra Michalak

Sekretarka Ewelina Adamczyk / Natalia Cedrowicz

Obsługa techniczna Jacel Logdański, Maciej Ruszkiewicz

Dyrygent Jean-Charles Dumont

Policjant Jacek Logdański

Sprzątaczka Agata Steinke-Wojtala

Skrzypek Roberto Tallarigo

Siergiej Diagilew Bartosz Kondracki / Roberto Tallarigo

taniec z baletu Don Kichote

Michał Zelent, Jessica Allison Walker / Gento Yoshimoto,

Beata Giza-Palutkiewicz / Ewelina Adamczyk

taniec z baletu Szeherezada

Sandra Springhorn, Roberto Tallarigo, Jean-Charles Dumont /

Sayaka Haruna-Kondracka, Maciej Ruszkiewicz,

Bartosz Kondracki

taniec z baletu Raymonda

Min Kyung Lee, Maciej Ruszkiewicz / Clelia Averna,

Jean-Charles Dumont

taniec z baletu Śpiąca Królewna

Monika Zaniewicz, Michał Lewandowski / Maria Kielan,

Jacek Logdański

taniec z baletu Jezioro Łabędzie Paulina Grodzińska,

Julianna Jelińska, Zofia Korpacka, Agata Załuska / Maja Łukowicz, Ewa Lubian, Amelia Rytlewska, Mariia Nechosa (uczniowie)

Mademoiselle Yvett e Chauviré, gwiazda francusk iego baletu Beata Giza-Palutkiewicz / Jessica Allison-Walker

Corps de ballet

Ewelina Adamczyk, Jessica Allison-Walker, Clelia Averna, Emese Biro, Natalia Cedrowicz, Elżbieta Czajkowska-Kłos, Jean-Charles Dumont, Beata Giza-Palutkiewicz, Sayaka Haruna-Kondracka, Maria Kielan, Bartosz Kondracki, Min Kyung Lee, Michał Lewandowski, Jacek Logdański, Ruaidhiri Maguire, Aleksandra Michalak, Filip Michalak, Marianna Młynarska, Magdalena Negowska, Maciej Ruszkiewicz, Sandra Springhorn, Agata Steinke-Wojtala, Roberto Tallarigo, Agnieszka Wojciechowska, Gento Yoshimoto, Monika Zaniewicz, Michał Zelent.

Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku przygotowani przez Alicje Krawiec, Agatę Lechowicz.

BALET I ORKIESTRA OPERY BAŁTYCKIEJ

W GDAŃSKU


“Sąd Ostateczny” w Operze Bałtyckiej. Piękny wizualnie, ale... [RECENZJA]

Anna Umięcka (0)
www.gdansk.pl
anna.umiecka@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Anna Umięcka (0)
www.gdansk.pl
anna.umiecka@gdansk.pl
więcej tekstów autora