Dwanaście wydarzeń kulturalnych w Gdańsku, o których nie sposób zapomnieć [PODSUMOWANIE ROKU]

Wybitne premiery teatralne i operowe, niezapomniane koncerty, długo oczekiwane i spotkania z wielkimi twórcami. To wszystko odbyło się tu, w Gdańsku, w mijającym 2016 roku. Wspominamy najważniejsze wydarzenia w gdańskiej kulturze.

Dwanaście wydarzeń kulturalnych w Gdańsku, o których nie sposób zapomnieć [PODSUMOWANIE ROKU]
A
A
data publikacji: 31 grudnia 2016 r.

Mapa i terytorium to popis umiejętności aktorskich stałego zespołu Teatru Wybrzeże, ale i najmłodszego pokolenia artystów, stawiających pierwsze kroki na scenie.jpg
Mapa i terytorium to popis umiejętności aktorskich stałego zespołu Teatru Wybrzeże, ale i najmłodszego pokolenia artystów, stawiających pierwsze kroki na scenie.jpg
Michał Szlaga

SPEKTAKLE:

Ewelina Marciniak „Mapa i terytorium”

Po spektakularnej ubiegłorocznej inscenizacji słynnej powieści Henry’ego Jamesa „Portret damy” w Teatrze Wybrzeże i głośnym, wzbudzającym kontrowersje na długo przed swoją premierą spektaklu „Śmierć i dziewczyna”, wystawionym na deskach Teatru Polskiego we Wrocławiu, Ewelina Marciniak w 2016 roku powróciła do Teatru Wybrzeże z nowym spektaklem: „Mapa i terytorium”.

Podobnie jak w przypadku poprzednich spektakli tej autorki, widzowie, którzy zdążyli już polubić jej styl, nie mogli być rozczarowani. Jeszcze przed premierą 14 października 2016 roku uwagę znów przykuło głośne nazwisko autora powieści - samego Michela Houellebecqa, francuskiego pisarza i skandalisty. Sam spektakl jak zawsze w przypadku tej reżyserki zachwyca imponującą scenografią, odważnymi rozwiązaniami i muzyką na żywo.

Na pierwszy plan wysuwa się tu świetna praca z aktorami. Zachwycają kreacje głównych bohaterów, w których wcielają się Piotr Biedroń, Marek Tynda, Katarzyna Dałek, Krzysztof Matuszewski i Michał Jaros, stanowiący trzon zespołu Teatru Wybrzeże, ale podziw budzi także najmłodsze aktorskie pokolenie - zaledwie 11-letni Piotr Zamudio, Mateusz Radoch, Piotr Burdzel, Patryk Makowski i Victoria Makowska.

Kto jeszcze nie widział, warto, żeby się wybrał. „Mapa i terytorium” to spektakl ambitny, ale nie hermetyczny.
 

Kiss me, Kate - pierwszy musical przygotowany przez Gdański Teatr Szekspirowski we współpracy z Teatrem Muzycznym w Gdyni
Kiss me, Kate - pierwszy musical przygotowany przez Gdański Teatr Szekspirowski we współpracy z Teatrem Muzycznym w Gdyni
Dawid Linkowski / GTS

Kiss me, Kate

Pierwszy musical zrealizowany przez Gdański Teatr Szekspirowski, w kooperacji z Teatrem Muzycznym w Gdyni. Reżyserem tego inspirowanego „Poskromieniem złośnicy” Williama Szekspira muzycznego widowiska jest Bernard Szyc, kierownik artystyczny gdyńskiego teatru, współodpowiedzialny m.in. za realizację musicalowych hitów, takich jak „Shrek” czy „Grease”.

Ale nie tylko nazwisko reżysera powinno być magnesem dla widzów. „Kiss me, Kate” to klasyka musicalu, wystawiana przez najsłynniejsze teatry na świecie i uwielbiana przez publiczność. W dodatku spektakl został specjalnie zaadaptowany na scenę elżbietańską, podobnie jak było to w przypadku przygotowanego przez Gdański Teatr Szekspirowski we współpracy z Teatrem Wybrzeże wystawienia komedii Szekspira „Kumoszki z Windsoru”, tak lubianego przez trójmiejską publiczność.

„Kiss me, Kate”. Spodoba się miłośnikom lekkich komedii i niewymuszonej rozrywki.
 

Hans Zimmer z imponującym sztabem muzyków zachwycił w Ergo Arenie
Hans Zimmer z imponującym sztabem muzyków zachwycił w Ergo Arenie
mat. prasowe

KONCERTY:

Hans Zimmer w Ergo Arenie

Na ten koncert czekało tysiące fanów. Hans Zimmer, legendarny niemiecki kompozytor muzyki filmowej - m.in. do takich produkcji, jak „Gladiator”, „Piraci z karaibów”, „Incepcja” czy „Interstellar” - w kwietniu tego roku zawitał do Trójmiasta, by przed tutejszą publicznością zagrać niezapomniane przeboje. Koncert w Ergo Arenie był jednym z trzech występów w Polsce, podczas pierwszej trasy koncertowej, jaką artysta odbył po Europie.

W Trójmieście Zimmer dał prawdziwe show z niemałym rozmachem - na scenie towarzyszyła mu Czeska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, chór oraz zespół instrumentalny, a muzykę wzbogacały liczne multimedia. Sam artysta grał m.in. na pianinie i na gitarze, a w przerwach między utworami bawił przybyłych licznymi anegdotami. Dla kilku tysięcy fanów przybyłych do Ergo Areny było to niezapomniane wrażenie.

Dla tych, którzy nie mogli się pojawić na tamtym koncercie, albo z chęcią by go powtórzyli, mamy wspaniałą wiadomość - już w 2017 roku będzie ponowna okazja, by zachwycić się znakomitym kompozytorem - muzyk w maju powróci do Trójmiasta, by znów zagrać koncert w Ergo Arenie.


Krzysztof Penderecki z małżonką w kościele św. Katarzyny w 2014 roku, z okazji 81. rocznicy swoich urodzin
Krzysztof Penderecki z małżonką w kościele św. Katarzyny w 2014 roku, z okazji 81. rocznicy swoich urodzin
Bartłomiej Borowczak

Penderecki a cappella

Nieomal rok temu, 30 stycznia 2016 roku, w Dworze Artusa w Gdańsku Polski Chór Kameralny pod batutą Jana Łukaszewskiego złożył Krzysztofowi Pendereckiemu hołd, wykonując a capella dziesięć kompozycji Mistrza.

To był koncert z wielu powodów wyjątkowy. Po pierwsze właśnie tego wieczoru pod batutą dyrektora Polskiego Chóru Kameralnego, Jana Łukaszewskiego, zabrzmiały prapremierowe wykonania utworów wybitnego polskiego kompozytora. Po drugie - Mistrz przyjechał do Gdańska, by zasiąść na widowni, gdzie wspólnie z publicznością wysłuchał m.in. kompozycji, które nie były dotychczas wykonywane w Gdańsku - takich jak „Alleluja - Ašče i wo grob” (z Jutrzni II) i fragment „Grób Potockiej” z oratorium „Powiało na mnie morze snów”.

Kompozycje religijne, pastorałki i utwory świeckie, w tym żartobliwy utwór „Kaczka Pstra” zachwyciły przybyłych, którzy gromkimi brawami domagali się bisów. Muzyczny kunszt, precyzja i obecność Mistrza sprawiły, że był to niezapomniany wieczór w Dworze Artusa.

Stefan Chwin podczas premiery swojej najnowszej książki Srebrzysko, w Ratuszu Staromiejskim
Stefan Chwin podczas premiery swojej najnowszej książki Srebrzysko, w Ratuszu Staromiejskim
Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

PREMIERY KSIĄŻKOWE:

Stefan Chwin „Srebrzysko. Powieść dla dorosłych”

Opowieść o Gdańsku z perspektywy współczesnego Hioba - tak jednym zdaniem można by opisać najnowszą powieść nierozerwalnie związanego z naszym miastem pisarza, Stefana Chwina, której premiera odbyła się 27 września 2016 r. Sam autor o „Srebrzysku. Powieści dla dorosłych” powiedział natomiast: „Jest to najbardziej ryzykowna książka, jaką napisałem w życiu. Chociaż raz taką książkę trzeba napisać. Dlaczego? Dla spokoju serca.”

Nie mogło jej zabraknąć w naszym podsumowaniu, po oprócz „gdańskości” i tego, że jest świadectwem wspaniałej polskiej literatury, jest także powieścią przez wielu długo wyczekiwaną, ukazała się bowiem aż pięć lat po premierze poprzedniej powieści pisarza „Panna Ferbelin”.


Maciej Kosycarz jeszcze przed premierą swojego najnowszego, 11. albumu fotograficznego poświęconego Gdańskowi
Maciej Kosycarz jeszcze przed premierą swojego najnowszego, 11. albumu fotograficznego poświęconego Gdańskowi
Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl

Maciej Kosycarz „Fot. Kosycarz. Niezwykłe zwykłe zdjęcia Wrzeszcza i Zaspy, część 2”

To najświeższa, grudniowa premiera w naszym zestawieniu. Album „Fot. Kosycarz. Niezwykłe zwykłe zdjęcia Wrzeszcza i Zaspy, część 2” to ponad 60 lat historii na zdjęciach ojca i syna - czyli Zbigniewa Kosycarza, który przyjechał na Wybrzeże tuż po II wojnie światowej i zrobił tutaj pierwsze zdjęcia, i Macieja Kosycarza, znanego trójmiejskiego fotoreportera.

Archiwalne fotografie pokazują nie tylko wielkie i znane wydarzenia, ale także życie codzienne mieszkańców Gdańska, ówcześnie panujące mody, zabawę, pracę, a także miejsca, które tak się zmieniły w ciągu lat, że gdyby nie podpisy pod zdjęciami, to trudno byłoby je rozpoznać. Wzrusza nie tylko miłośników fotografii, ale wszystkich tych, którzy z chęcią wspominają Gdańsk z minionych lat.


Cyganeria - przełomowa premiera dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku
Cyganeria - przełomowa premiera dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku
Krzysztof Mystkowski / KFP / Opera Bałtycka

OPERA:

„Cyganeria”

To Pierwsza premiera operowa w Operze Bałtyckiej za rządów nowego dyrektora Warcisława Kunca, który objął stanowisko 1 września 2016 r., zastępując wieloletniego dyrektora Marka Weissa. Pochodzący ze Szczecina profesor Kunc na samym początku zapowiedział wielkie zmiany, czekające gdańską placówkę. Jak zapowiedział, tak zrobił - „Cyganeria”, która swoją premierę miała 1 grudnia tego roku, to powrót do klasyki w najlepszym wydaniu, za jaką publiczność Opery Bałtyckiej tęskniła od dawna.

Napisana w 1896 roku opera Giacomo Pucciniego w czterech aktach to jedna z najsłynniejszych oper świata, wielokrotnie wystawiana przez znakomitych reżyserów. Premierę zaprezentowaną w Gdańsku przygotowała Karen Stone, dyrektor generalny Theater Magdeburg, która zaprezentowała widzom fenomenalną inscenizację z rozmachem, pomysłem i bardzo dobrym doborem solistów. Świetny wybór na pierwszą premierę operową sezonu włoskiego 2016/2017 w Operze Bałtyckiej, który sprawia, że ma się chęć zobaczenia kolejnych efektów zmian wprowadzonych przez dyrektora Kunca.


Bolesław Szczodry, aut. Waldemar Świerzy
Bolesław Szczodry, aut. Waldemar Świerzy
Kreacja Pro

WYSTAWY:

Nowy poczet władców Polski. Waldemar Świerzy kontra Jan Matejko

Ten wyjątkowy projekt edukacyjno-artystyczny został zainicjowany w 2004 roku przez cenionego polskiego grafika i plakacistę Andrzeja Pągowskiego. Do udziału w tej inicjatywie zaprosił on wybitnego artystę, profesora Waldemara Świerzego, który na podstawie aktualnej wiedzy historycznej stworzył 49 portretów władców, wchodzących w skład „Nowego pocztu władców Polski”.

Obrazy powstawały w latach 2006-2013. Album ze wszystkimi 49 portretami i powstałymi w oparciu o ciekawostki historyczne opisami władców, jakich nie znajdziemy w podręcznikach do historii, premierę miał w 2015 roku, a od listopada tego roku wszystkie obrazy można oglądać na wystawie „Nowy poczet władców Polski. Waldemar Świerzy kontra Jan Matejko” w Muzeum Narodowym w Gdańsku - Oddziale Zielona Brama. Wystawa potrwa do 26 lutego 2017 roku. Szczegóły: Nowy poczet władców Polski. Waldemar Świerzy kontra Jan Matejko.


Andrzej Wajda w marcu 2016 roku w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku
Andrzej Wajda w marcu 2016 roku w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku
Grzegorz Mehring / Archiwum ECS

WYDARZENIA:

Według Wajdy... - czterodniowy przegląd twórczości

Marzec 2016 roku w Gdańsku należał do Andrzeja Wajdy. To tu, w Europejskim Centrum Solidarności, zorganizowano cztery dni z twórczością wybitnego polskiego twórcy, nieżyjącego już reżysera Andrzeja Wajdy, podczas których odbyły się pokazy filmowe, wystawy i spotkania z Mistrzem. W ten sposób Gdańsk uczcił nadanie jednemu z najwybitniejszych polskich reżyserów filmowych i teatralnych tytułu Honorowego Obywatela Miasta Gdańska.

Była to piękna okazja, by zapoznać się z najsłynniejszymi filmami artysty - począwszy od kultowego „Popiołu i diamentu” z 1958 roku ze Zbigniewem Cybulskim w roli głównej, a kończąc na jednej z nowszych produkcji: „Wałęsa. Człowiek z nadziei”. I niestety ostatnia szansa dla gdańszczan na spotkanie z twórcą, który zmarł 9 października tego roku w Warszawie.


Bartosz Bielenia jako jeden z Hamletów i Iwona Budner w roli Królowej Gertrudy w Hamlecie w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego
Bartosz Bielenia jako jeden z Hamletów i Iwona Budner w roli Królowej Gertrudy w Hamlecie w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego
Dawid Linkowski / GTS

Festiwal Szekspirowski

Coroczne święto Wiliama Szekspira, obchodzone w Gdańsku. Tegoroczna edycja Festiwalu Szekspirowskiego była wyjątkowo ważna, bo jubileuszowa - już dwudziesta. Z tej okazji w programie znalazła się rekordowa ilość spektakli i wydarzeń towarzyszących, pozostawiających w widzach niezapomniane emocje. 46 wydarzeń odbywających się w ciągu 10 dni (!) na przełomie lipca i sierpnia 2016 roku - tak rozbudowanego i różnorodnego programu, atrakcyjnego dla widzów o różnej wrażliwości, na Festiwalu Szekspirowskim jeszcze nie było. A jeśli dodać do tego jeszcze nurt SzekspirOFF, prezentujący polskie i zagraniczne spektakle offowe, to mamy wynik naprawdę imponujący.

Ale nie tylko ilość świadczy o prestiżu tego wydarzenia, a przede wszystkim jakość i głośne, cenione nazwiska zaproszonych gości z całej Europy, w tym słynnego włoskiego reżysera Romea Castellucciego, cenionego europejskiego reżysera Silviu Purcărete, czy naszego rodaka, Krzysztofa Garbaczewskiego. Utrzymana na bardzo wysokim poziomie tegoroczna, jubileuszowa edycja wydarzenia okazała się zdecydowanie udana. Organizatorzy, jak nigdy wcześniej udowodnili, że Festiwal Szekspirowski zasłużenie cieszy się rangą jednego z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w kraju.


Tłumy na gdańskiej Ołowiance podczas festiwalu Solidarity of Arts 2016
Tłumy na gdańskiej Ołowiance podczas festiwalu Solidarity of Arts 2016
Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

Solidarity of Arts

To kolejne wydarzenie, które na stałe wpisało się w kulturalny kalendarz Gdańska. Tegoroczna, ósma edycja jazzowego festiwalu plenerowego Solidarity of Arts odbyła się w dniach 13-14 sierpnia 2016 roku. Bohaterem pierwszego dnia wydarzenia był tym razem młody polski kompozytor Radzimir Dębski, który zasłynął m.in. współpracą z Beyonce, syn Krzesimira Dębskiego. I tu nie obyło się bez niespodzianek, bo artysta do udziału zaprosił znakomitych gości, z którymi wykonywał utwory utrzymane w hip hopowym stylu. Drugiego dnia, wzorem ubiegłego roku, na scenach plenerowych ustawionych specjalnie na tę okazję na Ołowiance, przy siedzibie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, znów spektakularnie zabrzmiała muzyka klasyczna, podczas koncertu-widowiska „Kilar +”.

Fantastyczne wykonania podczas obu dni i wysoka jakość artystyczna sprawiają, że z niecierpliwością czekamy na kolejną edycję festiwalu.


Artystyczne interwencje na Biskupiej Górce, czyli Narracje po raz 8 ożywiły Gdańsk
Artystyczne interwencje na Biskupiej Górce, czyli Narracje po raz 8 ożywiły Gdańsk
Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Narracje

To była jedna z najlepszych edycji organizowanego w Gdańsku przez Instytut Kultury Miejskiej festiwalu Narracje od kilku lat. Ósmą odsłonę wydarzenia, która odbyła się w październiku, poświęcono Biskupiej Górce. Ponad dwudziestu artystów na dwa dni przemieniło te nieczęsto odwiedzane rejony Gdańska w umieszczone 60,8 metrów nad poziomem morza „Królestwo”. Bogata historia dzielnicy i jej specyficzne położenie posłużyła do zbudowania oryginalnych obiektów artystycznych, które stworzyły wyjątkową, spójną opowieść o mieście i jego mieszkańcach na przestrzeni wieków.

Jak zawsze, także podczas tej edycji lubianego miejskiego festiwalu, nie zabrakło tłumów ciekawskich, którzy mimo zimna i deszczu przemierzali z przewodnikami uliczki i zakamarki gdańskiej dzielnicy, która na dwa dni zyskała nowe życie - i to jak spektakularnie! Po kilku słabszych edycjach festiwal wrócił na właściwe tory. W przyszłym roku nie można przegapić.


Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl