Kampania realizowana jest we Francji, Portugalii, Hiszpanii, Niemczech, Belgii i w Polsce. Jak tłumaczą jej pomysłodawcy, myśląc o żywności z Unii Europejskiej konsumenci często zapominają o produktach pochodzących z zamorskich terytoriów Francji (Gwadelupa i Martynika), Portugalii (Madera) i Hiszpanii (Wyspy Kanaryjskie). Kampania wspierana przez Unię Europejską, i zainicjowana przez organizacje reprezentujące producentów bananów z zamorskich regionów Europy (RUP), ma promować i uświadomić mieszkańcom UE zalety tych produktów, a także zwiększać świadomość znaku jakości (logo RUP) dla produktów pochodzących z tych obszarów.
Oznaczenie RUP jest jedynym oficjalnym oznaczeniem pozwalającym na identyfikację wysokiej jakości produktów pochodzących z regionów zamorskich UE. Produkty, które je posiadają, spełniają standardy unijne dotyczące poszanowania środowiska, praw pracowników, reguł zrównoważonej produkcji oraz aspektów zdrowotnych. Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie: www.exotictasteofeurope.eu i na Facebooku (“Exotic Taste of Europe”).
Symbolem realizowanej kampanii, łączącym wyspy z kontynentem europejskim, jest historyczny trójmasztowiec Le Marité, na którego żaglach umieszczono logotypy kampanijne. W ramach projektu odbywa on specjalny, europejski rejs. To trójmasztowy szkuner o długości 44 metrów, który przez trzy lata będzie zawijał do 18 portów europejskich, pozostając pięć dni w każdym porcie , w sześciu krajach docelowych: Francji, Portugalii, Hiszpanii, Niemczech, Belgii i Polsce. Częścią projektu jest też element edukacyjny, skierowany do dzieci w wieku szkolnym z Europy kontynentalnej, który zakłada m.in. wymianę rysunków między uczniami z tej części Europy i z jej zamorskich terytoriów.
La Marité został zbudowany w 1921 roku w Fecamp. Jest dziś ostatnią „czynną” tego typu jednostką, które w Normandii przeznaczone były do połowów dorszy. Na wody wypłynął w 1923 roku. Ma trzy maszty (najwyższy 11 metrów) i trzynaście żagli. W czasie II wojny światowej służył jako statek rybacki zaopatrujący Wielką Brytanię. W 2006 roku rozpoczęła się... sześcioletnia renowacja statku, w ramach której przywrócono go do stanu pierwotnego.
Żaglowiec zacumował w Gdańsku przy Targu Rybnym, przed Hotelem Hilton. Każdy chętny może go zwiedzać od piątku do wtorku i przy okazji dowiedzieć się o prowadzonej kampanii. Wstęp na jednostkę jest bezpłatny.
W piątek można do niego zajrzeć w godz. 15 – 18, a od soboty do wtorku, w godz. 10 – 12 oraz 14 – 18.