Miasto zbada ruch na oruńskich przejazdach kolejowych i opracuje studium możliwości realizacji bezkolizyjnego przejazdu na Oruni. To najważniejsze wnioski po spotkaniu prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza z Radą Dzielnicy Orunia, św. Wojciech, Lipce. Dialog miał na celu omówienie możliwości rozwiązania spraw pilnych, bieżących i tych długofalowych.
Miasto poważnie myśli o problemach każdej z dzielnic Gdańska. By omówić najbardziej ważne sprawy dotyczące Oruni prezydent Gdańska Paweł Adamowicz spotkał się w czwartkowe popołudnie z Radą Dzielnicy Orunia, św. Wojciech, Lipce. Podczas spotkania padły konkretne pytania i konkretne odpowiedzi. A strony zadeklarowały współpracę
1’ Badania na przejeździe kolejowym
- Dzielnica potrzebuję pomocy, a przejazd kolejowy da możliwość inwestowania w naszą dzielnicę - podkreślała Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz zapowiedział, że Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku jeszcze w lipcu przeprowadzi badania na przejazdach kolejowych Oruni.
- Jesteśmy już po rozmowach z PKP i uzgodniliśmy, że uzyskane podczas badań wyniki pozwolą nam podjąć decyzję czy i jakiego rodzaju bezkolizyjny przejazd na Oruni jest potrzebny – poinformował Paweł Adamowicz.
Uzgodnienie o przeprowadzenia badań zapadło podczas ubiegłotygodniowego spotkania przedstawicieli Miasta: zastępców prezydenta Gdańska Andrzeja Bojanowskiego, Wiesława Bielawskiego oraz dyrektora ZDiZ Mieczysława Kotłowskiego z przedstawicielami PKP PLK SA - Dyrektorem Julianem Skrochockim i Dyrektorem Regionu Północnego Piotrem Turowskim.
- W sprawie badań ruchu: trzeba się było porozumieć z koleją, by nikt nie podważał ich wiarygodności. Badania zostaną wykonane dwukrotnie w lipcu i we wrześniu. Sfinansuje je i zleci Miasto. Chodzi o to, by odnaleźć przesłanki prawne w sprawie dalszych inwestycji – podkreślał Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej.
Badania zostaną przeprowadzone na przejazdach przy ul. Gościnnej i w ciągu Sandomierskiej.
2’ Tunel, wiadukt? Będzie studium możliwości
Niezależnie od badań ruchu na przejazdach kolejowych Miasto Gdańsk także w lipcu zleci wykonanie wstępnego studium wykonalności trzech wariantów budowy bezkolizyjnego przejazdu na Oruni. Chodzi o wariant budowy Czerwonego Mostu w ujęciu etapowym, tunelu bądź wiaduktu na wysokości Placu Oruńskiego i powiązania na wysokości ul. Bocznej.
- Poziom projektowania inżynierskiego pozwoli rozwiązać kwestie techniczne poszczególnych wariantów, by dokładniej oszacować koszty inwestycji i porównać z efektami, które da się osiągnąć – wyjaśniał Stanisław Piliczewski, kierownik Referatu inwestycji Liniowych Wydziału Programów Rozwojowych.
Pozyskanie tych dokumentów będzie także krokiem w gromadzeniu dokumentacji pozwalającej Miastu na sfinansowanie inwestycji przy wykorzystaniu środków zewnętrznych.
- Chodzi o znalezienie takiego rozwiązania, które pozwoliłoby sięgnąć po pieniądze centralne. Kolej, z którą już rozmawialiśmy jest na to otwarta i przychylna – relacjonował Wiesław Bielawski. - Decyzje będą w tej sprawie podejmowane na szczeblu warszawskim. Miasto wyłoży środki na wkład własny, a drugą cześć dokładałaby kolej.
Studium pozwalające udzielić pytania na te odpowiedzi ma powstać w ciągu roku.
3’ wydłużenie linii SKM do południowych dzielnic
Podczas spotkania rozmawiano także o możliwościach rozwoju linii SKM do południowych dzielnic Gdańska. Marcin Głuszek, dyrektor marketingu PKP SKM poinformował, że spółka jest w trakcie opracowywania studium wykonalności rozwoju SKM w kierunku Pruszcza Gdańskiego i Tczewa. Dokument będzie gotowy jesienią. Warianty opracowane przez specjalistów zostaną zaprezentowane Radzie Dzielnicy podczas specjalnego spotkania, którego termin wyznaczono na jesień.
- W ramach opracowywania dokumentu Studium rozpatrujemy i poddajemy analizie wykonalności różne warianty inwestycyjne. M.in budowę linii dwutorowej wzdłuż linii nr 9 Warszawa Wschodnia Osobowa - Gdańsk Główny między Gdańskiem, a Tczewem - wyjaśnia Marcin Głuszek. - Inną z koncepcji zakłada rozbudowę linii, która po przekroczeniu rzeki Raduni tory SKM odbiega od przebiegu linii nr 9 w kierunku zachodnim omijając Pruszcz Gdański od zachodu. Przebieg wariantu w tym układzie ma na celu podniesienie atrakcyjności komunikacyjnej zachodnich dzielnic Pruszcza Gdańskiego.
4’ Orunia w przyszłości czyli jaka funkcja
Rada Dzielnicy zaapelowała do władz Gdańska, by w dzielnicy nie rezygnować na Oruni z rozwijania funkcji mieszkaniowej.
- Jesteśmy na początkowym etapie opracowania Studium Uwarunkowań i Kierunków i Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Gdańska, więc wszystkie funkcje są jeszcze możliwe – uspokajała Edyta Damszel-Turek, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska. - Jesienią umawiane spotkania będą z radami Dzielnic w sprawie dalszych prac nad studium. Zapraszamy rady dzielnic Orunia i Olszynka do formułowania i składania wniosków. Proces tworzenia studium to najbliższe 2 lata - na pewno w trakcie tego czasu BRG będzie pracować z mieszkańcami również nad tym tematem.
Rozmawiano także o tkance mieszkaniowej znajdującej się w zasobach Gdańskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych.
- Są budynki, których lokatorzy nie chcą wykupować mieszkań. Należy pomyśleć, czy mimo wszystko nie da się ich wyremontować – mówiła Agnieszka Bartków.
- Musimy zatem wspólnie ustalić, które to budynki, by doprecyzować ewentualny harmonogram ich remontów, a jeśli nie będzie to możliwe rozważyć wyburzenia budynków z uwzględnieniem znalezienia lokatorom nowych mieszkań – zaznaczał Waldemar Rydlewski, zastępca dyrektora GZNK.
Sprawa ta ma być przedmiotem specjalnego spotkania, na które dyrektor GZNK zaprosił Radę Dzielnicy.
W trakcie niemal 2-godzinnej rozmowy poruszano jeszcze wiele innych kwestii. Były to informacje na temat planowanych działań inwestycyjnych Miasta w dzielnicy tj. dalszy etap prac związanych z odbudową Kuźni, czy rozważanie zakupu budynku po byłym komisariacie przy ul. Gościnnej.
- Zanim to jednak nastąpi, chciałbym by Rada Dzielnicy wraz z mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi zastanowiła się, jakie funkcje mógłby pełnić ten budynek – zaznaczał prezydent Paweł Adamowicz. – Chciałbym otrzymać te propozycje, nim ostatecznie zdecydujemy czy miasto stać na zakup, remont i utrzymanie tego budynku.