Dbamy o bezpieczeństwo pieszych. Na początek Złota Brama i Katownia

Teren w rejonie Złotej Bramy i Katowni to trakt pieszy, ale kierowcy często o tym zapominają. By im o tym przypomnieć, straż miejska w najbliższym czasie podejmie zintensyfikowane działania. Na tym jednak strażnicy nie zamierzają poprzestać. W planach są kolejne kroki, które poprawią porządek na gdańskich drogach.

Dbamy o bezpieczeństwo pieszych. Na początek Złota Brama i Katownia
A
A
data publikacji: 01 października 2017 r.

Znak zakazu ruchu koło Katowni i Złotej Bramy
Znak zakazu ruchu koło Katowni i Złotej Bramy
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Jest to reakcja na sytuacje, które strażnicy obserwują na co dzień i odpowiedź na liczne zgłoszenia mieszkańców. Okazuje się, że w ciągu dnia mimo zakazu ruchu koło Katowni i Złotej Bramy przejeżdża około 250 pojazdów! Zagraża to bezpieczeństwu pieszych. Dlatego też 29 i 30 września pojawiły się w tym miejscu patrole straży miejskiej. Sprawdzały każdy pojazd, który tamtędy przejeżdżał. Kierowcom, którzy nie przestrzegają znaku B-1 groził mandat od 20 do 500 zł i 5 punktów karnych.

Jak sytuacja wygląda obecnie? W piątek, 29 września, od rana do godziny 13.00 funkcjonariusze wystawili 22 mandaty karne.

- Nie poprzestajemy tylko na działaniu patroli. Chcemy nie tylko reagować na problem, ale przede wszystkim mu przeciwdziałać. Podjęliśmy rozmowy z GZDiZ, aby ograniczyć przejeżdżające pojazdy tylko do autobusów linii 100 - mówi Wojciech Siółkowski z gdańskiej Straży Miejskiej. - W przyszłości chcemy wnioskować, by w tym miejscu powstały bariery typu ruchomego – mówi Andrzej Czeran, zastępca Komendanta Straży Miejskiej w Gdańsku

W chwili obecnej zakaz ruchu nie dotyczy autobusów ZTM Gdańsk, taxi, rowerzystów i posiadaczy identyfikatorów typu „M” GZDiZ Gdańsk.

Zastosowanie ruchomych zapór drogowych w postaci automatycznych słupków jest rozwiązaniem, które z powodzeniem funkcjonuje w innych miastach.


Kierunek – szacunek

Wzmożone kontrole w rejonie Katowni i Złotej Bramy to nie jedyne działania, które obecnie podejmuje straż miejska. Podczas wcześniejszych działań funkcjonariusze informowali i tłumaczyli. Stawiali na pouczanie, a nie restrykcyjne kary. Okazało się, że zabrakło odzewu ze strony kierowców. Ich szacunek jest bardzo ważny, ale ważna jest także praca na szacunek pieszych i ich poczucie bezpieczeństwa.

- Każdy z nas jest raz kierowcą, a raz pieszym. Wszyscy powinniśmy się nawzajem szanować – zauważa Andrzej Czeran.

- Jak wyglądały nasze działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drodze? Od 4 do 15 września gdańscy strażnicy prowadzili działania w ramach akcji „Bezpieczna droga do szkoły” - wyjaśnia Siółkowski. - Mundurowi objęli nadzorem 49 szkół. W akcji uczestniczyło 127 patroli. W 55 spotkaniach edukacyjnych dla klas I-III wzięło udział 1064 dzieci. Dodatkowo funkcjonariusze patrolowali rejon szkół i dyscyplinowali m.in. nieprawidłowo parkujących kierowców.

Obecnie Straż Miejska kończy działania w Strefach Ograniczonego Postoju. Celem działań jest przypomnienie zasad parkowania pojazdów w SOP. W Gdańsku jest sześć Stref Ograniczonego Postoju (SOP). Kierowca, który chce zaparkować pojazd na terenie SOP, musi znać obowiązujące tam zasady. Okazuje się, że prowadzący pojazdy mają z tym problem i nie stosują się do obowiązujących przepisów.

Straż Miejska planuje również wspólne działania z policją i jeszcze skuteczniejsze eliminowanie z dróg pojazdów nieużytkowanych.



oprac. WG (0)
www.gdansk.pl
oprac. WG (0)
www.gdansk.pl