Czas na wielkanocny festiwal Actus Humanus. Co z biletami?

Odbywający się co roku w Gdańsku festiwal muzyki dawnej Actus Humanus po raz pierwszy będzie miał dwie odsłony. Tradycyjną grudniową edycję poprzedza wiosenna „Resurrectio” - pięć wyjątkowych dni z muzyką na czas zadumy Wielkiego Tygodnia i radości Wielkanocy. Podczas 10 koncertów usłyszeć będzie można znakomitych wykonawców polskich i zagranicznych.

Czas na wielkanocny festiwal Actus Humanus. Co z biletami?
A
A
data publikacji: 12 kwietnia 2017 r.

Po dwóch latach od entuzjastycznie przyjętego wykonania Pasji Janowej, flamandzki mistrz Rene Jacobs powraca do Polski z kolejnym Bachowskim arcydziełem
Po dwóch latach od entuzjastycznie przyjętego wykonania Pasji Janowej, flamandzki mistrz Rene Jacobs powraca do Polski z kolejnym Bachowskim arcydziełem
mat. prasowe

Pierwszy koncert odbył się w środę 12 kwietnia 2017 r. Niekwestionowaną gwiazdą festiwalu jest belgijski dyrygent Rene Jacobs oraz przygotowane przez niego wykonanie arcydzieła „Pasja wg św. Mateusza”. Nie na wszystkie wydarzenia są jeszcze bilety (można to sprawdzić na końcu naszej publikacji). Na co warto zwrócić szczególną uwagę?

- Zgodnie z zeszłorocznymi zapowiedziami, Festiwal Actus Humanus w 2017 roku odbywa się w dwóch odsłonach: Actus Humanus "Resurrectio" oraz Actus Humanus "Nativitas" - mówi Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny imprezy. - Pierwsza, wiosenna, to odsłona pasyjna, czyli wielkanocna. Związana jest z prezentacją muzyki dedykowanej na ten czas. Druga tradycyjnie odbędzie się w grudniu i poświęcona będzie repertuarowi bożonarodzeniowemu.

PROGRAM:

Środa, 12 kwietnia

godz. 17.30 - Marcin Świątkiewicz (klawesyn) - Johann Sebastian Bach: 24 Preludia BWV 846-869, Johann Gottlieb Goldberg: 24 Polonezy DürG 7. Ratusz Staromiejski (Gdańsk, ul. Korzenna 33/35);
godz. 20 - Sunhae Im (sopran), Benno Schachtner (kontratenor), Julian Prégardien (tenor), Johannes Weisser (bas), RIAS Kammerchor, Akademie für Alte Musik Berlin, René Jacobs (dyrygent) - Johann Sebastian Bach: Pasja wg św. Mateusza BWV 244. Centrum św. Jana (Gdańsk, ul. Świętojańska 50).

Czwartek, 13 kwietnia

godz. 17.30 - Michał Gondko (lutnia renesansowa) - Mare musicum - muzyka lutniowa znad Bałtyku (XVI–XVII wiek). Ratusz Głównego Miasta (Gdańsk, ul. Długa 46);
godz. 20 - Graindelavoix, Björn Schmelzer (kierownictwo artystyczne) - Carolus Luython: Lamentacje św. Jeremiasza, Pedro Ruimonte: Lamentacje św. Jeremiasza. Dwór Artusa (Gdańsk, ul. Długi Targ 43-44).

Piątek, 14 kwietnia

godz. 17.30 - Adam Strug (śpiew), Mateusz Kowalski (lira korbowa) - Władysław z Gielniowa: Żołtarz Jezusów, czyli piętnaście rozmyślań o bożym umęczeniu (Jezusa Judasz przedał). Wielka Zbrojownia (Gdańsk, ul. Targ Węglowy 6);
godz. 20 - Concerto Italiano, Rinaldo Alessandrini (dyrygent) - Claudio Monteverdi: Laetaniae della Beata Vergine SV 204, Vespro della Beata Vergine SV 206 (fragmenty), Domine ne in furore tuo SV 298, Nisi Dominus SV 201, Confitebor tibi Domine SV 267, Crucifixus SV 259, Cantate Domino SV 293. Dwór Artusa (Gdańsk, ul. Długi Targ 43-44).

Sobota, 15 kwietnia

godz. 17.30 - Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew, harfa romańska, lira korbowa) - Lamentacje (IX–XIV wiek). Ratusz Głównego Miasta (Gdańsk, ul. Długa 46);
godz. 20 - Les Arts Florissants, William Christie (dyrygent) - Marc-Antoine Charpentier: Nuptiae Sacrae H.412, Tristis est anima mea H.126, Transfige dulcissime Jesu H.251, Victimae paschali laudes H.13, Le Reniement de Saint Pierre H.424, Prière à la Vierge du Pere Bernard H.367, Stabat Mater pour les religieuses H.15, Prélude H.510, O crux spes unica H.349, Dialogus inter Magdalenam et Jesum H.423, Salve regina H.47, Chants joyeux du temps de Pâques H.339. Dwór Artusa (Gdańsk, ul. Długi Targ 43-44).

Niedziela, 16 kwietnia

godz. 17.30 - Robert Bachara (skrzypce) - Johann Sebastian Bach: I Partita h-moll BWV 1002, II Partita d-moll BWV 1004, III Partita E-dur BWV 1006. Ratusz Staromiejski (Gdańsk, ul. Korzenna 33/35);
godz. 20 - Roberta Mameli (sopran), Berit Solset (sopran), Delphine Galou (alt), Martin Vanberg (tenor), Christian Senn (baryton), Accademia Bizantina, Ottavio Dantone (dyrygent, klawesyn) - George Frideric Handel: La Resurrezione HWV 47. Centrum św. Jana (Gdańsk, ul. Świętojańska 50).

Choć festiwal odbywa się w Gdańsku od zaledwie sześciu lat, jest więc o trzy lata młodszy od Gdańskiego Festiwalu Muzycznego, także poświęconemu muzyce dawnej, niemal od początku może pochwalić się wieloma sukcesami: renomą w całej Polsce, współpracą z najważniejszymi nazwiskami wśród wykonawców muzyki dawnej i rzeszą wiernej publiczności przyjeżdżającej do naszego miasta z całej Polski.

Jak tłumaczy dyrektor artystyczny festiwalu, to właśnie te sukcesy przyczyniły się do tego, że w tym roku, w dniach 12-16 kwietnia, po raz pierwszy odbędzie się jeszcze jedna edycja prestiżowego muzycznego wydarzenia. - Actus Humanus od sześciu lat buduje swoją pozycję, nie tylko w Gdańsku - został uznany za jeden z najważniejszych festiwali na świecie prezentujących muzykę dawną. Naszym zdaniem przyszedł czas, aby rozwinąć skrzydła. Dlatego zdecydowaliśmy o poszerzeniu koncepcji festiwalu, zarówno programowej jak i ilościowej.

I tak, zamiast realizowanych co roku w grudniu siedmiu koncertów, program rozrósł się do aż 20 - dziesięciu w kwietniu i kolejnych dziesięciu pod koniec roku. To nie koniec nowości. Festiwal zmienił się również jeśli chodzi o zaproszonych do udziału twórców.

Agnieszka Budzińska-Bennet
Agnieszka Budzińska-Bennet
z archiwum artystki

- Z jednej strony pokazujemy najlepszych polskich wykonawców - na koncertach popołudniowych, codziennie o godz. 17.30. Wśród nich są takie nazwiska jak Marcin Świątkiewicz, Agnieszka Budzyńska-Bennett, Adam Strug, Robert Bachara czy Michał Gondko. Wieczory natomiast tradycyjnie będą należeć do zagranicznych gwiazd, wśród których znaleźli się tak fenomenalni artyści, jak René Jacobs, który przyjeżdża do Gdańska z Akademie für Alte Musik Berlin i RIAS Kammerchor; graindelavoix pod dyrekcją Björna Schmelzera; Rinaldo Alessandrini z Concerto Italiano w programie poświęconym Monteverdiemu, czy powracający do Polski po ponad dwudziestu latach William Christie i jego formacja Les Arts Florissants, i, na zakończenie Accademia Bizantina pod dyrekcją Ottavio Dantone - wymienia Berkowicz.

Program odsłony wielkanocnej festiwalu podlega temu szczególnemu okresowi, jakim jest Wielki Tydzień i zbliżająca się Wielkanoc. Jego główne filary to "Pasja wg św. Mateusza" Jana Sebastiana Bacha - wpisana w kontekst Triduum Paschalnego, i oratorium "La Resurrezione" George’a Friderica Handla, które kompozytor napisał w 1708 roku na Niedzielę Wielkanocną - dlatego to właśnie w pierwszy dzień świąt utwór zabrzmi w Gdańsku.

Les Arts Florissants
Les Arts Florissants
Denis Rouvre

Actus Humanus Resurrectio rozpocznie się w środę, 12 kwietnia 2017 r. o godz. 17.30 recitalem klawesynisty Marcina Świątkiewicza, który wykona utwory Johanna Sebastiana Bacha i Johanna Gottlieba Goldberga. Gwiazdorskie wieczory zainauguruje natomiast wspomniany René Jacobs, pod którego kierownictwem po raz pierwszy dojdzie do polskiego wykonania "Pasji wg św. Mateusza". Na ten koncert niestety nie ma już biletów, ale nie powinno to dziwić nikogo, kto zna specyfikę tego festiwalu. Wyprzedane bilety to jeden z charakterystycznych elementów tego wydarzenia.

Dostępność biletów na pozostałe koncerty można sprawdzić tu: Actus Humanus.

Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora