Z nowych zakupów zadowoleni są przede wszystkim pracownicy zajezdni tramwajowej Zakładu Komunikacji Miejskiej przy ul. Wita Stwosza. Docelowo zadowoleni powinni być też pasażerowie. Jeśli ktoś kiedykolwiek utknął w tramwaju z powodu awarii, wie jak bardzo takie wydarzenie potrafi zepsuć plan dnia.
Nowy pojazd ratowniczo-manewrowy
Dzięki pojazdowi Mercedes-Benz Unimog model U 423 usuwanie awarii tramwajowych ma odbywać się w ekspresowym tempie. Samochód zbudowany jest na bazie auta ciężarowego, wyposażony został w silnik o mocy 231 KM. Ma długość 7 m, a przy tym 2,3 m szerokości i 1,9 m wysokości. Waży około 16/17 ton i bez problemu pociągnie tramwaj o wadze około 30 ton. Może poruszać się zarówno po szynach, jak i po jezdni. Dzięki zamontowanej wyciągarce linowej będzie mógł wyciągać samochody z torowisk. Wyposażony jest w zabudowaną kabinę do przewozu obsługi i sprzętu ratownictwa technicznego, a także system umożliwiający oświetlenie pola pracy.
„Long Beam”, czyli podnośnik podpodłogowy
Długi na 30 m, może udźwignąć do 50 ton. Dzięki rozwiązaniu „Long Beam” możliwa jest obsługa różnych typów wagonów na jednym stanowisku, bez konieczności przestawiania ciężkich podnośników kolumnowych w zależności od rodzaju tramwaju. To duże udogodnienie dla pracowników ZKM. Podnośnik umożliwia szybką wymianę elementów podwozia wagonu tramwajowego jak np. wózki jezdne z kołami, silniki lub ciężkie urządzenia zabudowane pod pudłem. Został wyprodukowany przez firmę PFAFF-SILBERBLAU Verkehrstechnik GmbH & Co.KG.