Aplikacja komunikacyjna Zdążuś - od teraz w oparciu o dane z systemu TRISTAR

Popularna aplikacja na smartfony Zdążuś, która pokazuje rzeczywiste czasy odjazdów pojazdów komunikacji miejskiej w Gdańsku, od sierpnia działa w oparciu o informacje pochodzące z systemu TRISTAR. Dane te udostępnił kilka miesięcy temu Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach platformy Otwarty Gdańsk.

Aplikacja komunikacyjna Zdążuś - od teraz w oparciu o dane z systemu TRISTAR
A
A
data publikacji: 29 sierpnia 2017 r.

Jarek Szmigielski na peronie PKM przy gdańskim porcie lotniczym
Jarek Szmigielski na peronie PKM przy gdańskim porcie lotniczym
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Zdążuś to bezpłatna aplikacja mobilna opracowana przez gdańskiego programistę Jarka Szmigielskiego, z której korzysta obecnie ponad 11 tys. osób. Dzięki niej sprawdzić można czasy odjazdu tramwajów, autobusów oraz pociągów SKM i PKM, które wyświetlane są na poszczególnych przystankach i stacjach. “Apka” pokazuje najbliższe przystanki na podstawie lokalizacji telefonu, również w formie mapy. Dużą popularnością wśród użytkowników cieszy się także funkcja sprawdzenie ważności biletu okresowego na Karcie Miejskiej (wystarczy wpisać jej numer w odpowiednie “okienko” Zdążusia). Aplikacja dostępna jest w polskiej i angielskiej wersji językowej, do ściągnięcia z Google Play Store.

Jeśli chodzi o dane dotyczące gdańskiej komunikacji miejskiej, Zdążuś dotąd również działał w oparciu o dane informatyczne Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, ale wykorzystywał je nieco “okrężną drogą”. Kiedy w maju br. ZTM zdecydowało się udostępnić je w przystępnej formie wszystkim zainteresowanym w ramach projektu Otwarty Gdańsk, autor Zdążusia postanowił skorzystać z tej opcji.

- Z przeprowadzonych przeze mnie analiz wynika, że “źródło tristarowe” jest po prostu dokładniejsze. Ma lepszą estymację czasu, większą częstotliwość odświeżania danych oraz jest bardziej stabilne - ocenia Jarek Szmigielski. - W ramach informacji pochodzących z TRISTARA dostępne są także dane dotyczące pojazdów ZKM w Gdyni, dzięki temu Zdążuś w zakresie komunikacji miejskiej obsługuje już całe Trójmiasto.

Złoty tramwaj? Także w rozkładzie!
Złoty tramwaj? Także w rozkładzie!
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Dodatkową funkcjonalnością, którą zyskała aplikacja dzięki otwartym danym, są informacje o zdarzeniach drogowych i komunikacyjnych w mieście. Jeśli wydarzy się awaria pojazdu bądź wypadek, który wpływa na ruch tramwajów i autobusów, użytkownik natychmiast dostanie informację na ten temat na ekranie swojego smartfona.

Przy okazji aktualizacji źródła informacji dla programu, twórca Zdążusia wprowadził kilka udoskonaleń, większość z nich na prośbę dotychczasowych użytkowników.

- By uczynić aplikację jeszcze szybszą w użyciu, dodałem możliwość ustawienia skrótu do ulubionego przystanku na pulpicie smartfona. Dzięki temu od informacji o odjazdach dzieli użytkownika jedno kliknięcie. Można ustawić sobie wiele skrótów do wielu przystanków - tłumaczy programista. - Wprowadziłem również opcję połączenia tabeli odjazdów z dwóch lub więcej przystanków na jednym widoku.

Od teraz w Zdążusiu opcja skrótu na pulpit do ulubionych przystanków
Od teraz w Zdążusiu opcja skrótu na pulpit do ulubionych przystanków
Jarek Szmigielski
Czy twój bilet okresowy jest jeszcze ważny? Wystarczy wprowadzić numer Karty Miejskiej
Czy twój bilet okresowy jest jeszcze ważny? Wystarczy wprowadzić numer Karty Miejskiej
Jarek Szmigielski

Autor Zdążusia chwali sobie współpracę z gdańskim ZTM i zachęca do niej innych programistów i entuzjastów nowych technologii: - Dział informatyczny Zarządu błyskawicznie odpowiada na wszystkie pytania, zgłoszenia i jest bardzo pomocny przy wszystkich wątpliwościach - ocenia Jarek Szmigielski.

- Cieszy nas, że twórca Zdążusia uznał, że warto opracować nową wersję aplikacji w oparciu o udostępnianie przez nas dane, wymagało to przecież mnóstwo pracy z jego strony - mówi Agnieszka Rzeźnikowska, starszy inspektor ds. obsługi Systemu Informacji Pasażerskiej w gdańskim ZTM. - Mamy dużo zapytań również od innych deweloperów i bardzo dobrze. Po to opracowaliśmy dane pod kątem użytkowników zewnętrznych, żeby były wykorzystywane jak najszerzej.

Izabela Biała (0)
www.gdansk.pl
izabela.biala@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Izabela Biała (0)
www.gdansk.pl
izabela.biala@gdansk.pl
więcej tekstów autora