• Start
  • Wiadomości
  • Actus Humanus Resurrectio: „Gdańszczanie polubili nasz festiwal. Jesteśmy z tego dumni”

Actus Humanus Resurrectio: „Gdańszczanie polubili nasz festiwal. Jesteśmy z tego dumni”

- Gdańsk stał się jednym z najprężniej działających ośrodków muzyki dawnej w Europie - mówi dyrektor artystyczny Festiwalu Actus Humanus, Filip Berkowicz. W rozmowie z Gdańsk.pl opowiada o fenomenie projektu, idei mu przyświecającej oraz o programie tegorocznej wielkanocnej edycji, która odbędzie się w dniach 28 marca-1 kwietnia.
27.03.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Actus Humanus 2016, koncert Al Ayre Espanol w Centrum św. Jana

Agata Olszewska: Gdański Festiwal Actus Humanus jest fenomenem na tle Polski. A może nawet Europy?

Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny Festiwalu Actus Humanus: - Actus Humanus jest obecnie największym festiwalem muzyki dawnej w Polsce i jednym z najważniejszych przedsięwzięć na Starym Kontynencie. Założyliśmy sobie ambitny cel, aby na 20 koncertach, w ramach dwóch odsłon rocznie - Resurrectio i Nativitas, prezentować bogactwo muzyki średniowiecza, renesansu, baroku i wczesnego klasycyzmu w ujęciu mistrzów wykonawstwa historycznego. Gdańsk - również z innymi przedsięwzięciami realizowanymi w tym mieście - stał się jednym z najprężniej działających ośrodków muzyki dawnej w Europie i cieszymy się, że możemy mieć w tym swój wkład.

Przed nami już druga edycja wielkanocnej odsłony festiwalu: Resurrectio, czyli Zmartwychwstanie. Jaka idea jej przyświeca?

- Wielki Tydzień determinuje w dużej mierze dobór programu. W tym roku wiele z koncertów podejmie temat „odchodzenia” i „straty”. Usłyszymy m.in. średniowieczny chorał benewentyński, program zbudowany wokół postaci płaczącej Marii czy mszę żałobną jednego z mistrzów włoskiego baroku. Kontynuować będziemy również zainaugurowany w ubiegłym roku cykl prezentacji wielkich form bachowskich i handlowskich. Po „Pasji wg św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha i oratorium „La Resurrezione” Jerzego Fryderyka Haendla nadszedł czas na prezentację „Mszy h-moll” i „Il trionfo del Tempo e del Disinganno”. Actus Humanus to również spotkanie z najwybitniejszymi polskimi muzykami w serii kameralnych recitali z arcyciekawym i często zapomnianym repertuarem.

Zobacz program: Actus Humanus Resurrectio: 10 wyjątkowych koncertów na Wielki Tydzień

Pierwsza edycja Resurrectio się sprawdziła? Cieszyła się równie dużym zainteresowaniem jak bożonarodzeniowa Nativitas?

- O sukcesie świadczy frekwencja na koncertach, a te w większości były wyprzedane przed rozpoczęciem festiwalu i obecności w mediach. Polskie Radio, które jest współorganizatorem Actus Humanus tradycyjnie zarejestrowało wszystkie koncerty i wyemitowało je w transmisjach bezpośrednich lub retransmisjach w Dwójce, a także w stacjach zrzeszonych w ramach Europejskiej Unii Nadawców. Nie inaczej będzie w tym roku. Za sprawą bezpośrednich transmisji na antenie Dwójki, wszystkich wieczornych koncertów posłuchają nie tylko melomani zgromadzeni w Centrum św. Jana i w Kościele św. Bartłomieja, ale też odbiorcy ze różnych zakątków Polski i Europy.

Czym ta wiosenna edycja różni się od zimowej, do której przyzwyczajona była publiczność?

- W ubiegłym roku, po sześciu latach realizacji Actus Humanus, zmieniliśmy jego formułę. Zamiast tygodniowego święta muzyki dawnej złożonego z siedmiu koncertów realizowanych przed Bożym Narodzeniem teraz mamy dwa wydarzenia pięciodniowe, z których każde złożone jest z 10 koncertów w dwóch seriach: koncerty popołudniowe w wykonaniu muzyków polskich i wieczorne - w ujęciu ikon wykonawstwa historycznego. Poszczególne edycje różnią się oczywiście propozycją programową. Na Resurrectio skupiamy się na muzyce pasyjnej, zaś na Nativitas na muzyce kojarzonej z drugim najważniejszym świętem w kalendarzu liturgicznym.

Podczas Actus Humanus Resurrectio 2018 wystąpi m.in. angielski zespół Gabreli Consort & Players, który zyskał uznanie krytyki i publiczności dzięki znakomitym wykonaniom muzyki epoki renesansu i baroku

Na co w tegorocznym programie Actus Humanus Resurrectio warto zwrócić uwagę? Które koncerty okażą się szczególnie wyjątkowe?

- To zawsze najtrudniejsze pytanie, gdyż na wszystkie koncerty czekam z niecierpliwością. Publiczność z pewnością wybierze to, co dla niej najlepsze. Jedni wybiorą się na gigantów wykonawstwa historycznego: Gabrieli Consort & Players pod dyrekcją Paula McCreesha, Ensemble Organum pod kierownictwem Marcela Pérèsa czy Accademię Bizantinę pod batutą Ottavia Dantone. Inni z zaciekawieniem posłuchają propozycji formacji Odecathon czy Akademie für Alte Musik Berlin. Jeszcze inni wybiorą polskie recitale Małgosi Fiebig, Tomasza Pokrzywińskiego, Stefana Plewniaka, Katarzyny Anny i Dymitra Olszewskich czy Zygmunta Magiery i jego świetnej formacji Octava Ensemble. Z pewnością warto prześledzić szczegółowo program i zatrzymać się nad poszczególnymi pozycjami repertuarowymi. Jest tam sporo rarytasów, których nie co dzień można posłuchać na koncertach. Dlatego też zachęcam do wizyty na naszej stronie internetowej i lektury festiwalowej książki programowej oraz do posłuchania audycji dotyczących wszystkich koncertów przygotowanych dla nas przez Piotra Matwiejczuka.

Festiwal co roku może pochwalić się wyprzedanymi biletami na koncerty. Z czego wynika jego sukces? Sama muzyka dawna chyba nie jest zbyt popularna w Polsce?

- Wydaje mi się, że z wrażliwości gdańskiej publiczności i jej szerokich zainteresowań. Bez publiczności żadne przedsięwzięcie się nie powiedzie. My mamy to szczęście, że gdańszczanie polubili nasz festiwal i tłumnie biorą w nim udział. I z tego jesteśmy dumni.

Jaka jest przyszłość Actus Humanus? Będą inne tematyczne edycje? Pojawią się jakieś zmiany w programie?

- Jeszcze w tym roku, w grudniu Actus Humanus Nativitas. W przyszłym roku na pewno dwie edycje - Resurrectio i Nativitas. A później? Czas pokaże.

TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim