• Start
  • Wiadomości
  • Actus Humanus Resurrectio: 10 wyjątkowych koncertów na Wielki Tydzień

Actus Humanus Resurrectio: 10 wyjątkowych koncertów na Wielki Tydzień

Przed nami wiosenna edycja największego festiwalu muzyki dawnej w Polsce: Actus Humanus Resurrectio. To okazja, by w Gdańsku zobaczyć najważniejszych twórców i usłyszeć znakomite wykonania polskiej muzyki barokowej, śpiewów liturgicznych i repertuaru maryjnego. Festiwal rozpoczyna się w środę, 28 marca. Bilety jeszcze są.
25.03.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Akamus, czyli Akademie für Alte Musik Berlin, należy dziś do czołówki światowych orkiestr grających na instrumentach historycznych

Pięć dni Wielkiego Tygodnia i aż dziesięć koncertów, podczas których będzie można podziwiać światową czołówkę wykonawców muzyki dawnej oraz najciekawszych artystów polskich najmłodszego pokolenia - tak prezentuje się program drugiej wielkanocnej edycji „Resurrectio”, największego festiwalu muzyki dawnej w Polsce: Actus Humanus.

Festiwal rozpocznie się 28 marca i potrwa 1 kwietnia 2018 r. Podobnie jak w ubiegłym roku, koncerty odbywać się będą w pięknych wnętrzach Ratusza Głównego Miasta, Centrum św. Jana, Ratusza Staromiejskiego i Kościoła św. Bartłomieja.

Pierwszą gwiazdą, która w środę, 28 marca, z pewnością przyciągnie do Gdańska wielbicieli muzyki barokowej, będzie Paul McCreesh - jeden z najważniejszych twórców ruchu wykonawstwa historycznego. Charyzmatyczny angielski dyrygent, wielokrotnie zaskakujący słuchaczy odkrywczymi, często nieortodoksyjnymi interpretacjami, przywiezie do Polski solistów oraz swój słynny zespół wokalno-instrumentalny Gabrieli Consort & Players. Wspólnie wykonają Mszę h-moll Johanna Sebastiana Bacha.

Dzień później, w czwartek, 29 marca, kolejny warty posłuchania występ - usłyszymy włoską śpiewaczkę (kontralt) Sonię Prinę i Akademie für Alte Musik Berlin. To wyjątkowa okazja, by w znakomitym wykonaniu posłuchać maryjnego repertuaru na Wielki Tydzień. W programie zatytułowanym „Il pianto di Maria” znalazły się dzieła Ferrandiniego, Bacha, Händla, Vivaldiego i Locatellego.


Ensemble Organum - grupa założona przez Marcela Pérèsa grupa, specjalizuje się w wykonawstwie historycznym - szczególnie w repertuarze muzyki średniowiecznej

W piątek, 30 marca, niespodzianka - po pięciu latach na gdański festiwal Actus Humanus, tym razem w ramach jego wielkanocnej edycji, powrócą Marcel Pérès i jego Ensemble Organum. Francuscy artyści w programie „Adoratio Sanctae Crucis” przedstawią śpiewy liturgiczne późnego antyku i wczesnego średniowiecza, pochodzące z manuskryptu benewentyńskiego. Warto wspomnieć, że ten grecko-łaciński repertuar jest świadectwem pierwszych liturgii celebrowanych na ziemiach basenu Morza Śródziemnego.

Ostatni dzień marca należeć będzie do grupy wokalnej Odhecaton, która pod kierunkiem Paola Da Cola przedstawi trzy dzieła liturgiczne Alessandra Scarlattiego. Jednym z nich będzie „Missa defunctorum” - wyjątkowe, niemal nieznane dzieło mistrza opery neapolitańskiej. W Polsce zabrzmi po raz pierwszy.

Finałowy, wielkanocny wieczór w niedzielę 1 kwietnia należeć będzie z kolei do artystów zawsze przyjmowanych przez gdańską publiczność owacyjnie: Ottavia Dantone i jego Accademia Bizantina, a także międzynarodowej plejady solistów. Genialny klawesynista poprowadzi wykonanie pierwszego i jednego z najlepszych włoskich oratoriów Georga Friderica Handla „Il trionfo del Tempo e del Disinganno”. Jak znakomite to dzieło, świadczy choćby fakt, że Handel wielokrotnie wykorzystywał muzykę w nim zawartą w swoich późniejszych utworach. 


SZCZEGÓŁOWY PROGRAM FESTIWALU

To jednak nie koniec atrakcji w programie. Od ubiegłego roku festiwal Actus Humanus stanowią dwie uzupełniające się serie koncertowe. Ta popołudniowa przedstawia polskich artystów specjalizujących się w muzyce dawnej. Recitale przypominają, że ruch wykonawstwa historycznego ma się w Polsce świetnie, a jego rodzimi przedstawiciele dorównują kunsztem gwiazdom z innych krajów. Tym razem artyści przedstawią gdańskiej publiczności zarówno dobrze znane dzieła XVIII wieku, jak i kilka ciekawostek repertuarowych.


Wiolonczelista Tomasz Pokrzywiński wykonawstwo historyczne zgłębiał na kursach mistrzowskich oraz podczas studiów w londyńskiej Guildhall School of Music and Drama, dziś współpracuje z czołowymi zespołami muzyki dawnej

Serię recitalową zainauguruje 28 marca wiolonczelista Tomasz Pokrzywiński - uczeń legendarnego Jaapa ter Lindena, koncertmistrz m.in. orkiestr Arte dei Suonatori i Holland Baroque Society. W jego interpretacjach zabrzmią trzy z sześciu „Suit na wiolonczelę solo” Johanna Sebastiana Bacha – połowa jednego z kluczowych dzieł w całej literaturze smyczkowej.


Krakowski oktet wokalny Octava Ensemble uznawany jest przez krytyków muzycznych za jeden z najciekawszych zespołów wokalnych młodego pokolenia

Barokowa muzyka polifoniczna na instrument smyczkowy zabrzmi również drugiego dnia festiwalu. „Dwanaście Fantazji” Georga Philippa Telemanna od dawna uważa się przede wszystkim za repertuar dydaktyczny. Na szczęście w ostatnich latach dzieła te postanowili „odczarować” wybitni skrzypkowie barokowi - okazało się, że Fantazje są muzyką, pisaną przez twórcę o niespożytej i ogromnie bogatej wyobraźni dźwiękowej. Świetność tych kompozycji dowodzić będzie w Gdańsku (29 marca) Stefan Plewniak, jeden z najlepszych polskich skrzypków barokowych młodego pokolenia.

Do skarbca polskiej muzyki barokowej sięgnie krakowski Octava Ensemble pod kierunkiem Zygmunta Magiery (30 marca). Czołowy polski zespół wokalny, którego specjalnością jest muzyka XVII i XVIII wieku, przedstawi dzieła Bartłomieja Pękiela, kapelmistrza dworu królewskiego w Warszawie i kapeli katedralnej na Wawelu. Zabrzmią m.in. wielkanocna „Missa Paschalis” oraz ostatnia, uznawana za najwybitniejsze dzieło Pękiela „Missa Pulcherrima”.


Dymitr Olszewski grał m.in. z Warszawską Orkiestrą Kameralną, Altri Stromenti, Concerto Polacco, Capellą Cracoviensis i Accademia dell’Arcadia, współpracował także z zagranicznymi orkiestrami i zespołami z Niemiec, Francji, Danii i Czech

Podczas popołudniowej serii koncertowej wykonana zostanie również (31 marca) połowa jednego z najbardziej oryginalnych cykli instrumentalnych baroku - „Sonaty biblijne” Johanna Kuhnaua, bezpośredniego poprzednika Johanna Sebastiana Bacha na stanowisku kantora kościoła św. Tomasza w Lipsku. Opowiadane dźwiękami historie starotestamentowe zagra na carillonie Małgorzata Fiebig, wykonawczyni o światowej renomie, gdańszczanka, która jako pierwsza artystka zza granicy i pierwsza kobieta została carillonistką miejską Utrechtu.

Cykl recitali muzyków polskich zamkną skrzypaczka Katarzyna Anna Olszewska i altowiolista Dymitr Olszewski (1 kwietnia), znakomici krakowscy soliści, ale też muzycy orkiestrowi współpracujący z takimi zespołami, jak „Arte dei Suonatori” czy „Capella Cracoviensis”. Przed gdańską publicznością odkryją repertuar niemal zupełnie dziś zapomniany – „Sześć duetów koncertowych op. 4” Antonia Bartolomea Bruniego, włoskiego skrzypka działającego w czasach Mozarta i Beethovena w Paryżu.

Festiwal Actus Humanus Ressurectio jest dofinansowany ze środków Miasta Gdańsk.



TV

Warzywa od rolników przy pętli Łostowice - Świętokrzyska