• Start
  • Wiadomości
  • 10 pomysłów na majówkę w mieście - atrakcje dla małych i dużych

10 pomysłów na majówkę w mieście - atrakcje dla małych i dużych

Dla tych, którzy w ten wyjątkowo długi, pięciodniowy weekend majowy, spędzają w Gdańsku, mamy dobrą wiadomość - nie zabraknie w tym czasie atrakcji. Zapraszamy na przegląd najciekawszych wydarzeń: koncertów jazzowych, oper, spektakli i wystaw.
20.04.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Michał Urbaniak - wybitny polski muzyk jazzowy, kompozytor i aranżer w Gdańsku wystąpi z projektem Urbanator

Majówka z ikoną jazzu? Dlaczego nie? W sobotę 29 kwietnia w klubie Stary Maneż (Gdańsk, ul. Słowackiego 23) wystąpi Michał Urbaniak - światowej sławy skrzypek i saksofonista, laureat Złotego Fryderyka i jedyny Polak, który zagrał z legendarnym Milesem Davisem.

W Gdańsku artysta wystąpi ze swoim międzynarodowym projektem Urbanator, o którym mówi: „To rytm, serce i świetna energia”. Podczas koncertu będzie można usłyszeć utwory z płyt Urbanatora, a także solowe kompozycje Urbaniaka. Publiczność czeka muzyczna podróż do jazzowego serca Nowego Yorku, czyli wybuchowa mieszanka jazzu, fusion i bebop w wykonaniu wybitnych muzyków z Polski, Londynu i Stanów Zjednoczonych.

Urbaniakowi na scenie towarzyszyć będą: Michael „Patches” Stewart (trąbka), Andy Ninvalle (voc/rap), Femi Temowo (gitara), Troy Miller (perkusja), Marcin Pospieszalski (bas) oraz Marek Pędziwiatr (keyboards). Koncert rozpocznie się o godz. 20. Jako suport wystąpi formacja Bibobit, będąca energetyczną mieszanką jazzu z hip-hopem i muzyką elektroniczną.

Bilety: 88-139 zł.

Jan Konop Big Band w Gdańsku wystąpi w towarzystwie czterech utalentowanych wokalistek: Joanny Knitter, Jolanty Szczepaniak, Magdaleny Wilento oraz Izabeli Krasuckiej

Tego samego dnia przeboje samej Elli Fitzgerald - pierwszej damy światowej wokalistyki jazzowej - zabrzmią w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim (ul. Bogusławskiego 1). Z okazji przypadającej w tym roku setnej rocznicy urodzin wokalistki przeboje, takie jak „Love for Sale” czy „How High The Moon” wykonają cztery utalentowane wokalistki: Joanna Knitter, Jolanta Szczepaniak, Magdalena Wilento oraz Izabela Krasucka, a towarzyszyć im będzie Big Band pod dyrekcją Jana Konopa.

Jan Konop Big Band jest orkiestrą założoną z inicjatywy trójmiejskich muzyków, wykonującą oraz propagującą muzykę jazzową i bigbandową. Powstały na początku 2009 roku w Gdańsku zespół to najzdolniejsi studenci i absolwenci Wydziału Jazzu AM w Gdańsku, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu oraz Łodzi. Liderem orkiestry jest Jan Konop, doświadczony muzyk, puzonista i dyrygent, dawniej członek orkiestr jazzowych: Big Bandu Gdańsk - Jerzego Partyki, Big Bandu Katowice -Zbigniewa Kalemby, Andrzeja Zubka, Teatru Rozrywki w Chorzowie, Big Bandu PSJ w Bydgoszczy, Big Warsaw Band, Kukla Band - Zygmunta Kukli oraz słynnego Alex Bandu Aleksandra Maliszewskiego.

W Gdańsku orkiestra wystąpi w składzie: saksofony: Michał Jan Ciesielski (alt, flet), Aleksander Kamiński (alt, klarnet), Szymon Łukowski (tenor, klarnet), Marcin Stefaniak (tenor, klarnet), Łukasz Juźko (baryton); puzony: Paweł Niewiadomski, Łukasz Rakalski, Artur Ostrowski i Dawid Klahs; trąbki: Szymon Gwóźdź, Emil Miszk, Piotr Szlempo, Dawid Lipka i Robert Bracki; sekcja rytmiczna: Jakub Hajdun (fortepian), Michał Zienkowski (gitara), Krzysztof Słomkowski (kontrabas) i Sławomir Koryzno (perkusja).

Koncert odbędzie się w sobotę 29 kwietnia o godz. 20. Bilety: 60-100 zł.

Mapa i terytorium to popis umiejętności aktorskich stałego zespołu Teatru Wybrzeże, ale i najmłodszego pokolenia artystów, stawiających pierwsze kroki na scenie

Miłośnicy teatru także nie będą się nudzić podczas długiego majowego weekendu. W niedzielę 30 kwietnia o godz. 17, we wtorek 2 maja o godz. 19 oraz w środę 3 maja o godz. 18 na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże (Gdańsk, ul. Targ Węglowy) zobaczyć będzie można spektakl „Mapa i terytorium” w reżyserii Eweliny Marciniak.

Spektakl powstał na podstawie książki pisarza-skandalisty Michela Houellebecqa o tym samym tytule. To udana opowieść pełna refleksji nad śmiercią i przemijaniem, namysłu nad rolą artysty i sztuki w dzisiejszych czasach, a także tęsknoty za spełnieniem się w pełniejszej, prawdziwszej relacji z drugim człowiekiem. Główny bohater, artysta Jed Martin, odnosi olbrzymi sukces za sprawą zdjęć przedstawiających mapy, postanawia jednak wrócić do swojej pierwotnej twórczości, czyli do malarstwa. Wstęp do katalogu wystawy jego obrazów ma napisać światowej sławy pisarz, Michel Houellebecq - typ niezbyt przystępny, zdecydowanie za dużo pijący i strasznie zaniedbany. Między artystami zawiązuje się nić przyjaźni. Gdy kilka lat później pisarz zostaje zamordowany, Martin decyduje się pomóc w wyjaśnieniu przerażającej zbrodni.

W rolach głównych występują: Piotr Biedroń, Marek Tynda, Katarzyna Dałek, Michał Jaros i Krzysztof Matuszewski.

Bilety: niedziela 30 kwietnia - normalny 40 zł, ulgowy 30 zł; wtorek i środa 2-3 maja - normalny 30 zł, ulgowy 25 zł.

Piotr Chys jako tytułowy Koziołek Matołek

Młodszych widzów Teatr Wybrzeże zaprasza na scenę Malarnia (Gdańsk, ul. Teatralna 2), gdzie w sobotę 29 kwietnia o godz. 15 i w niedzielę 30 kwietnia o godz. 13 wystawiane są „Przygody Koziołka Matołka” Kornela Makuszyńskiego.

- Koziołek wędruje przez świat, szukając Pacanowa. A przy okazji przeżywa i doświadcza tylu przygód, że starczyłoby ich spokojnie na obdzielenie jeszcze paru innych matołków - zachęca reżyser spektaklu, Michał Derlatka. - Zostaje indiańskim wodzem, ląduje na księżycu, traci głowę, wygrywa konkurs lotów narciarskich... przy okazji odkrywa parę prawd o sobie i o świecie, paru zarozumialcom uciera nosa, zwiedza pół ziemskiego globu i żyje pełnią koziego życia.

W głównej roli zobaczymy Piotra Chysa, obok którego na scenie pojawią się m.in. Małgorzata Oracz, Anna Kociarz i Piotr Witkowski. Spektakl zalecany jest dla widzów od 5 roku życia. Bilety: normalny 30 zł, ulgowy 20 zł.

Katarzyna Pawłowska - tancerkę zobaczymy na scenie klubu Żak w premierowym spektaklu Singulare tantum

Teatr tańca to z kolei propozycja sceny teatralnej klubu Żak (Gdańsk, al. Grunwaldzka 195/197). W niedzielę 30 kwietnia odbędzie się tam premierowa realizacja w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca 2017 - „Singulare tantum”. Spektakl w wykonaniu trójki tancerzy, reprezentujących trzy pokolenia jest studium rozmaicie pojmowanej, jednak zawsze tak samo dojmującej samotności.

- „Człowiek” to jeden z nielicznych rzeczowników, który nie posiada liczby mnogiej - liczby pojedynczej nie posiada rzeczownik „ludzie”, tzw. plurale tantum. Czy gramatyka skazuje nas na samotność? Może nie bez znaczenia „samotność” to kolejny rzeczownik, którego gramatyczną cechą jest pojedynczość - zastanawiają się twórcy.

W spektaklu wystąpią artyści z Krakowskiego Teatru Tańca: Katarzyna Pawłowska, Paweł Łyskawa i Eryk Makohon, który stworzył także scenografię. Muzykę do „Singulare tantum” stworzył Michał Paduch, a wizualizacje Wojciech Musiał.

Premiera odbędzie się o godz. 19. Bilety: 10-20 zł.

Seweryn Jański - fragment obrazu Kłącze (olej na płótnie, 2016 r.)

Będzie to też dobra okazja, żeby odwiedzić galerię klubu Żak, gdzie trwa wystawa prac Seweryna Jańskiego, malarza, absolwenta Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu - w którego pracach widać zainteresowanie zmieniająca się formą, przemiennością i kruchością materii. Artysta, odwołując się do zjawisk przyrody, stanów psychologicznych ukazuje dynamizm wynikający z naruszonego porządku, zmienność i nietrwałość rzeczywistości.

Jański jest autorem wystaw indywidualnych, brał udział w kilkunastu wystawach grupowych prezentowanych w Polsce, Niemczech, Irlandii, Słowacji. W 2011 r. został wyróżniony na Wrocławskim Biennale Młodej Sztuki.

Wystawę w Żaku można oglądać codziennie do 7 maja, w godz. 9-21. Wstęp wolny.

Dla miłośników Verdiego również mamy propozycję. „Rigoletto. Semi-stage” - operę w trzech aktach zobaczymy premierowo na deskach Opery Bałtyckiej w piątek 28 kwietnia o godz. 19 oraz w sobotę 29 kwietnia o godz. 18.

To ponadczasowa opowieść o relacjach międzyludzkich i personalnych dramatach: nienawiści, miłości i pożądaniu, w niezapomnianej muzycznej oprawie. - Współczesny widz przywykł do oglądania tych emocji na ekranie kinowym, my zaś proponujemy państwu obraz pełen skrajnych uczuć, intryg i śmiercionośnego fatum w towarzystwie ponadczasowej „ścieżki dźwiękowej” autorstwa samego Verdiego - mówi reżyser Tomasz Podsiadły.

Libretto napisał Francesco Maria Piave na podstawie dramatu „Król się bawi” autorstwa Victora Hugo, a muzykę do niej skomponował wspomniany Giuseppe Verdi. Początkowo opera miała być zatytułowana „Klątwa”, jednak Verdi zmienił tytuł na „Rigoletto”. Prapremiera opery odbyła się w weneckim Gran Teatro La Fenice w 1851 roku. W Gdańsku zobaczymy „Rigoletto” w wersji semi-stage, czyli reżyserowaną wersję koncertową z elementami scenografii i kostiumami, i z udziałem orkiestry.

Bilety: 40-60 zł.

Inauguracja fontanny na placu im. Jana Heweliusza co roku przyciąga tlumy widzów. Nic dziwnego!

W środę 3 maja odbędzie się inauguracyjny koncert specjalny pod nazwą „Pulsaria Perpetua” z udziałem Giedriusa Kuprevičiusa. Litewski kompozytor i carillonista zagra na carillonie Kościoła św. Katarzyny w Gdańsku podczas tegorocznej inauguracji fontanny Heweliusza (skwer przy Wielkim Młynie).

Początek o godz. 21. Wstęp wolny.

Do 7 maja w Zbrojowni Sztuki (Gdańsk, ul. Targ Węglowy 6) oglądać można aż dwie ciekawe wystawy. Pierwsza, zatytułowana „Więcej niż reklama - jak to robią Szwedzi”, szuka odpowiedzi na pytanie, czy kampanie reklamowe realizowane za morzem różnią się znacząco od tego, co tworzone jest na polskim rynku. Prezentuje reklamy podmiotów komercyjnych oraz kampanie społeczne, w tym między innymi przekaz informujący o wprowadzeniu urlopów ojcowskich czy kreacje przygotowane dla Amnesty International Sweden. Na wystawie można też zobaczyć kampanię sieci sklepów spożywczych ICA, w której w roli stażysty wystąpił Jerry, aktor z zespołem Downa. Popularność reklamy wywarła wpływ nie tylko na rozpoznawalność samej marki, ale także pozytywnie wpłynęła na środowisko osób niepełnosprawnych.

- Reklama funkcjonuje trochę jak lustro, jak odbicie aktualnego czasu i kontekstu. W tym przypadku reklamy odzwierciedlają wartości w szwedzkim społeczeństwie - tłumaczy Sara Kristoffersson, profesor University College of Arts, Crafts and Design ze Sztokholmu, kuratorka wystawy.

Druga wystawa, którą do 7 maja można oglądać w Zbrojowni Sztuki, poświęcona jest natomiast sztuce Szwajcarii, a dokładniej typografii plakatów polskich i szwajcarskich w latach 1945-2015. Na ekspozycji „Litera / Kompozycja / Plakat” znalazło się 40 plakatów szwajcarskich grafików, który uznawani są za pionierów w twórczym wykorzystywaniu typografii. Nie zabraknie dominujących w plakatach z lat 30. ubiegłego wieku trendów, takich jak rzeczowość, konkret, czerpanie z tradycji konstruktywizmu i Bauhausu, oraz typowych dla lat 40. projektów opartych na rozwiązaniach typograficznych. Klasycznym przykładom plakatów w stylu szwajcarskim przeciwstawione zostaną prace z ostatnich dekad XX w., kiedy liternictwo stało się dla szwajcarskich plakacistów pretekstem do prowadzenia gry graficznej, w której czytelność tekstu nie była już zaletą.

Wystawa zaoferuje także mniej tradycyjne spojrzenie na polski plakat, który przez większość osób kojarzony jest przede wszystkim z plakatem malarskim, stanowiącym trzon zjawiska znanego pod nazwą „polska szkoła plakatu”. Tym razem głównym motywem kompozycji będzie litera, której rozmaite sposoby obecności na plakacie pozwalają dostrzec ogromne możliwości tkwiące w literniczych kompozycjach.

Obie wystawy czynne są codziennie w godz. 12-18, jednak uwaga - wyjątkiem dni 1-3 maja. Wstęp wolny.

TV

Lekcja Obywatelska z prezydent Gdańska w Zespole Szkół Specjalnych nr 1