Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o ogłosił przetarg na „Dostawę zabytkowego, dwuosiowego wagonu tramwajowego serii Tw269 o konstrukcji stalowo- drewnianej wraz z wyposażeniem, po kompleksowej renowacji produkcji DWF (Danziger Waggon Fabrik), czyli Gdańskiej Fabryki Wagonów.
- To ostatni moment, by ratować historyczne pojazdy. O tym, że warto to robić zgodni są wszyscy. Ogromna część pojazdów ucierpiała podczas działań wojennych, kolejne po wycofaniu z eksploatacji niszczały u prywatnych właścicieli, a jeszcze inne wykorzystywane były jako magazyny czy pojazdy techniczne i właśnie dzięki temu przetrwały. Mamy nadzieję, że gdzieś w Polsce jest jeszcze wagon serii Tw269 produkcji Gdańskiej Fabryki Wagonów i uda nam się go pozyskać - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk
Jest kilka przesłanek, aby ten egzemplarz znalazł się w rękach Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Za kilka lat może już takiej szansy nie być więc to ostatni moment, by uratować taki pojazd. Powodem jest też fakt, że pożądany przez nas wagon wyprodukowany został w Gdańsku. Doświadczenie natomiast pokazuje, że zabytkowy tabor jest dużą atrakcją dla mieszkańców oraz turystów odwiedzających licznie nasze miasto. Nie bez znaczenia jest to, że eksploatacja zabytkowego taboru przynosi spółce zysk - tłumaczy Wojtkiewicz.
Gdański ZKM ma w swoim posiadaniu 4 historyczne tramwaje:
- Tramwaj Konny z 1873 roku – (to jeden z dwóch oryginalnych egzemplarzy
w Europie). - Bergman z 1927 roku.
- Tramwaj typu N z 1952 roku.
- Tramwaj typu 102Na z 1970 roku.
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku zarobił w ubiegłym roku na wynajmie historycznych pojazdów ponad 55 tysięcy złotych.
Szczegółowe informacje dotyczące przetargu:
http://zkm.pl/przetargi/2014/13-02-2013_dostawa_tramwaju_zabytkowego/ogloszenie.pdf
Magdalena Kiljan
P.O. Rzecznika prasowego
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o.