PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Zielony Bulwar omówiony z Radnymi Miasta

Zielony Bulwar omówiony z Radnymi Miasta
Biuro Rozwoju Gdańska w ramach cyklu spotkań informacyjnych dotyczących ciągu komunikacyjnego Nowa Kielnieńska, Nowa Spacerowa i Zielony Bulwar, spotkało się 19 kwietnia z Radnymi Miasta. Kolejne prezentacje planowanej inwestycji, dla dedykowanych grup interesariuszy, odbędą się w najbliższych miesiącach.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Na spotkaniu poruszono kwestie budzące największe kontrowersje wśród mieszkańców, czyli dotyczące m.in. „autostrady” w środku miasta. Dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Marcin Dawidowski słusznie zauważył, że nigdy w żadnym dokumencie programującym inwestycje, który powstał po okresie zbudowania istniejącego odcinka miedzy Ergo Areną a Aleją Zwycięstwa, nie pokazywano odcinków dwujezdniowych, dlatego głosy o autostradzie są bezzasadne. Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska zapewniła również, że robione na tym odcinku prognozy ruchu, jednoznacznie wskazały, iż w zupełności wystarczający jest jeden pas ruchu w każdą stronę. Radna Aleksandra Dulkiewicz zwróciła natomiast uwagę, iż należałoby w większym stopniu uświadamiać mieszkańców w celu uspokojenia ich obaw, że samochody ciężarowe wyjeżdżające z Portu nie będą kierowały się do Wrzeszcza i Oliwy, tylko w stronę obwodnicy.

Dzisiejsza koncepcja przekroju drogi biegnącej wzdłuż Parku Reagana zdecydowanie odbiega od wcześniejszych, tak negowanych przez niektóre środowiska. Jako że zmienił się sposób myślenia o tej inwestycji, zmodyfikowano również nazwę projektu na „Zielony Bulwar”. Jego zadaniem będzie połączenie funkcji transportowej z potrzebami mieszkańców. Nie będzie autostradą oddzielającą park Reagana od strefy mieszkaniowej - jak sugerują przeciwnicy drogi - ma poprawić funkcjonowanie miasta i podnieść standard życia mieszkańców. Zielony Bulwar będzie wyposażony w  bezpieczne szerokie chodniki oraz drogi rowerowe, których obecnie tam brakuje. Planowane są także szpalery zieleni wysokiej. Natomiast szerokość jezdni pozostanie taka sama. Ważnym atutem „Zielonego Bulwaru" będzie również ochrona istniejących w tamtych okolicach ujęć wody. Nowa droga będzie spełniała wszystkie standardy środowiskowe, w przeciwieństwie do istniejącej obecnie ul. Czarny Dwór.

Przekrój ciągu komunikacyjnego
Przekrój Nowej Kielnieńskiej  planowany jest jako dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jego zadaniem będzie przejęcie ruchu ze starej ul. Kielnieńskiej, otwierając równocześnie możliwość przekształceń i uspokojenia tej drogi. Odcinek trasy Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem będzie ulicą o przekroju po jednym pasie ruchu dla samochodów i po jednym pasie ruchu dla autobusów w każdym kierunku, umożliwiającym sprawny dojazd mieszkańców m.in. Osowy na Dolny Taras z ominięciem historycznej części Oliwy. Z kolei odcinak trasy „Zielony Bulwar” planowany jest w formie jednej jezdni z szerokim chodnikiem, szpalerami drzew, drogą rowerową oraz odcinkowym prowadzeniem tramwaju.

Planowany układ drogowy stanie się m.in. jednym z dojazdów dla obszaru metropolitalnego do Gdańska, ale służyć ma przede wszystkim mieszkańcom, którym zdecydowanie szybciej pozwoli dostać się do miejsca pracy na Dolnym Tarasie. Odciążenie ulicy Spacerowej pozwoli także na poprawę jakości przestrzeni publicznych w Oliwie i Osowej, co będzie miało znaczne przełożenie na podniesienie jakości życia mieszkańców tych dzielnic. Z kolei „Zielony Bulwar”, który będzie drogą o charakterze miejskim, podniesie estetykę i bezpieczeństwo okolic parku Reagana.

Co dalej?
W połowie roku planowane jest ogłoszenie przetargu na rozpoczęcie procesu pozyskiwania decyzji środowiskowej dla północnego korytarza transportowego. Rozpoczęły się również Gdańskie Badania Ruchu 2016, zlecone przez Buro Rozwoju Gdańska, mające na celu zebranie informacji o sposobach przemieszczania się mieszkańców Gdańska, a ich wynikiem będzie opracowanie nowego transportowego modelu symulacyjnego dla miasta. Badania te pozwolą określić, w ramach prac nad nowym Studium dla Gdańska, czy obecne okrojone rezerwy terenowe powinny zostać zachowane.

Agnieszka SiedleckaBiuro Rozwoju Gdańska
Agnieszka Siedlecka - najnowsze
Agnieszka SiedleckaBiuro Rozwoju Gdańska
Agnieszka Siedlecka - najnowsze