Według Wajdy… czyli dobrze wyreżyserowane

Od 10 do 12 marca w Europejskim Centrum Solidarności fani polskiego kina spotkają się podczas przeglądu Według Wajdy. Organizowane od 2016 roku wydarzenie w tej edycji odbywa się pod hasłem „Andrzej, Krystyna, dobrze wyreżyserowane”. W programie koncerty, seanse, wystawa, a także dyskusje o życiu i twórczości jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów.

Według Wajdy… czyli dobrze wyreżyserowane
A
A
data publikacji: 07 marca 2018 r.

Podczas trzeciej edycji głównym wątkiem będzie relacja Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz – żony Wajdy, a także autorki kostiumów, scenografii oraz aktorki. – Zobaczymy wzajemne przenikanie tego, co dla Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz było osobiste, z tym, co zbiorowe. Paradoks życia artystów, którzy starali się, aby ich życie było dobrze wyreżyserowane – opowiada prof. Krzysztof Kornacki, filmoznawca, wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego, kurator przeglądu.

Jednym z aspektów przełożenia relacji małżeńskiej i pracy jest odzwierciedlenie w twórczości relacji osobiste–zbiorowe. – Stąd też pomysł, aby w ramach przeglądu zaprezentować „Tatarak”, w pierwowzorze literackim kameralną opowieść o przenikaniu śmierci i życia, ale w obiektywie Wajdy – dzieło o niemożliwym do rozsupłania związku fikcji, życia i kina. „Tatarak” uzmysławia, że najsilniejsze paliwo do kreacji twórca czerpie z osobistych przeżyć – analizuje Kornacki.

Seans „Tataraku” (2009) odbędzie się w sobotę, 10 marca, o godz. 16.00. W tym dniu również będziemy mieli okazję zobaczyć film „Bigda Idzie” (1999, Grand Prix festiwalu Dwa Teatry 2001).

Jak zauważa kurator, relacje bohaterów festiwalu, w odróżnieniu od współczesnego świata celebrytów, gdzie upublicznieniu ulega sfera prywatna, przechodzą proces ukrycia tego, co publiczne: Warto zwrócić uwagę, z jaką niechęcią w filmie „Jaki jest z bliska” Krystyna Zachwatowicz odnosi się do codziennych zachowań małżonka, które mogły wydać się trywialne – w jej mniemaniu sfery kultury nie warto „zaśmiecać” banałami – wyjaśnia Kornacki.

Pro publico bono

Innym wątkiem, rysującym się w tegorocznej edycji przeglądu, jest zaangażowanie Wajdy w komentarz do spraw publicznych. – W swoich filmach nie zrezygnował Wajda z sięgania do historii jako komentarza do teraźniejszości. Znane jest jego powiedzenie: „Nie ma filmów historycznych. Nawet jeżeli aktorzy grają w togach, to cały czas mamy do czynienia z filmem współczesnym” – zauważa Kornacki.

O tych, i innych zaangażowaniach duetu Andrzej i Krystyna słowami twórczości Piwnicy pod Baranami w muzyczny sposób opowie Magda Brudzińska z zespołem, w sobotę (10 marca) o godz. 18.00. Po minikoncercie z publicznością o życiu Wajdów porozmawiają Krzysztof Burnetko i Witold Bereś, twórcy książki „Andrzej i Krystyna. Późne obowiązki”.

Festiwal Według Wajdy na stałe wszedł do kalendarza spotkań ECS
Festiwal Według Wajdy na stałe wszedł do kalendarza spotkań ECS
Materiały prasowe


Reżyseria osobista i osobisty kostium

O Andrzeju Wajdzie również można mówić w kontekście etosu jego pracy i ujawniania osobowości reżysera: – Najsilniej „odkrywał się” Wajda, gdy ruszała kamera. Pozwalał sobie – on, mistrz kindersztuby i publicznego wizerunku! – na niekontrolowane impulsy, słowa, miny. W takich chwilach mógłby być śmiesznym, gdyby nie fakt, że poprzez te ludzkie odruchy potwierdzał swoją wielkość. Niekontrolowane i żywiołowe zachowania udowadniały bowiem, że film i sztuka były dla niego absolutnie najważniejsze. Można więc powiedzieć (znów odrobinę paradoksalnie), że Wajda najbardziej osobisty to Wajda przy pracy, Wajda – było nie było – publiczny, otoczony dziesiątkami osób z ekipy – puentuje profesor Kornacki.

Wspomniane „odkrywanie się” Wajdy widzowie będą mogli zaobserwować podczas niedzielnego (11 marca, godz. 15.00) seansu „Wajda, making of…”. Po prezentacji widzowie będą mogli porozmawiać z twórcami wyświetlonych filmów dokumentalnych. Natomiast o 17.30 obejrzymy „Wyrok na Franciszka Kłosa” (2000). Po projekcji w rozmowie z profesorem Kornackim wspomnieniami podzieli się aktor, odtwórca roli Kłosa, Mirosław Baka. Niedzielny dzień zakończymy o 20.00 seansem wczesnego filmu Wajdy – „Dyrygent” (1979).

Postaci Krystyny Zachwatowicz zostaną poświęcone poniedziałkowe (12 marca) wydarzenia. Przede wszystkim jej postać zostanie zarysowana w kontekście pracy na rzecz męża. Jak wyjaśnia Krzysztof Kornacki, kostiumy stały się sposobem na wyrażanie uczuć. – O kostiumach Krystyny Zachwatowicz opowie podczas przeglądu Maria Duffek, kostiumografka, która obok własnej praktyki twórczej dba o zbiory kostiumów w Centrum Technologii Audiowizualnych (czyli dawnej Wytwórni Filmów Fabularnych, w której Wajda zrealizował jeden ze swoich najważniejszych filmów – „Popiół i diament”; do dziś wisi tam zresztą kurtka Maćka Chełmickiego) – opowiada Kornacki. Relację Zachwatowicz–Wajda kurator określa jako „stan mądrej służebności”.

Prezentacja kostiumów rozpocznie się od godz. 15.00. O 16.30 wykład poświęcony Krystynie wygłosi Przemysław Kaniecki. Podczas wystąpienia zostaną zaprezentowane wybrane role Zachwatowicz. O 18.00 Krystyna Zachwatowicz-Wajda w rozmowie z Basilem Kerskim, dyrektorem ECS, opowie o pracy scenografa.

Tegoroczny przegląd zakończy sens „Powidoków” (2016). Słowo wstępne wygłosi aktorka Dorota Kolak.

Na festiwal wstęp jest wolny, jednak na wydarzenie Spacer subiektywny, śladami Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz obowiązuje wcześniejsza rejestracja. 

WEDŁUG WAJDY... | PROGRAM

10/03/2018, sobota

ANDRZEJ, KRYSTYNA, REŻYSEROWANIE HISTORII

/ godz. 12.00
SPACER SUBIEKTYWNY | ŚLADAMI ANDRZEJA WAJDY I KRYSTYNY ZACHWATOWICZ

Po wystawie stałej ECS oprowadzą Krzysztof Burnetko i Witold Bereś, autorzy książki „Andrzej i Krystyna. Późne obowiązki” (2017), a towarzyszyć im będzie Adam Cherek, współtwórca wystawy stałej ECS
miejsce | ECS, wystawa stała → wstęp wolny + rezerwacja miejsc / od 1 marca
więcej informacji

/ godz. 14.00
SEANS | BIGDA IDZIE!
Spektakl na podstawie powieści Juliusza Kadena-Bandrowskiego pochodzi z 1999 roku. Zdobył Grand Prix festiwalu Dwa Teatry 2001. Wprowadzenie: prof. Krzysztof Kornacki
miejsce | ECS, audytorium (parter) → wstęp wolny
więcej informacji

/ godz. 16.00
SEANS | TATARAK

Film fabularny z 2009 roku na podstawie opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem w Berlinie. Wprowadzenie: prof. Krzysztof Kornacki
miejsce | ECS, audytorium (parter) → wstęp wolny
więcej informacji

/ godz. 18.00
MUZYCZNY WIECZÓR WSPOMNIEŃ | ANDRZEJ I KRYSTYNA. PÓŹNE OBOWIĄZKI

W programie film dokumentalny o Andrzeju Wajdzie „Jaki jest z bliska”, koncert ulubionych piosenek Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz z repertuaru Piwnicy pod Baranami w wykonaniu Magdy Brudzińskiej z zespołem oraz rozmowa z publicznością o życiu i twórczości Wajdów, którą poprowadzą gospodarze wieczoru: Krzysztof Burnetko i Witold Bereś, autorzy książki „Andrzej i Krystyna. Późne obowiązki” (2017)
miejsce | ECS, audytorium (parter) → wstęp wolny
więcej informacji


11/03/2018, niedziela
ANDRZEJ, REŻYSER


/ godz. 15.00
SEANS | WAJDA, MAKING OF...

Zaprezentujemy cztery dokumenty ukazujące Mistrza przy pracy, co ciekawe – na przestrzeni aż 40 lat
miejsce | ECS, audytorium (parter) → wstęp wolny
więcej informacji

/ godz. 16.30
SPOTKANIE Z TWÓRCAMI

Zaproszenie przyjął Michał Kwieciński, scenarzysta, reżyser i producent filmów i spektakli Andrzeja Wajdy. W roli moderatora: dr Bartosz Filip
miejsce | ECS, audytorium (parter) → wstęp wolny
więcej informacji

/ godz. 17.30
SEANS | WYROK NA FRANCISZKA KŁOSA + MASTERCLASS

Dramat wojenny z 2000 roku w reżyserii Andrzeja Wajdy. Po projekcji wspomnieniami podzieli się Mirosław Baka, odtwórca roli Franciszka Kłosa. W roli moderatora: prof. Krzysztof Kornacki
miejsce | ECS, audytorium (parter) → wstęp wolny
więcej informacji

/ godz. 20.00
SEANS | DYRYGENT

Film fabularny w reżyserii Andrzeja Wajdy z 1979 roku. Tytuł znalazł się na liście 11 ulubionych filmów Ingmara Bergmana. Wprowadzenie: prof. Krzysztof Kornacki
miejsce | ECS, audytorium (parter) → wstęp wolny
więcej informacji


12/03/2018, poniedziałek
KRYSTYNA


/ godz. 15.00
PREZENTACJA | KOSTIUMY KRYSTYNY, KOSTIUMY ANDRZEJA
Prezentacji multimedialnej kostiumów do filmów i spektakli Andrzeja Wajdy, zaprojektowanych przez Krystynę Zachwatowicz, dokona Maria Duffek z Centrum Technologii Audiowizualnych dawnej Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu. Studenci filmoznawstwa z Uniwersytetu Gdańskiego zaprezentują found-footage „Wajda modny”
miejsce | ECS, mediateka (1 piętro) → wstęp wolny
więcej informacji

/ godz. 16.30
WYKŁAD | KRYSTYNA, AKTORKA ANDRZEJA

Wykład wygłosi dr Przemysław Kaniecki z Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. Remiks z fragmentami ról Krystyny Zachwatowicz – „Samson”, „Człowiek z marmuru”, „Panny z Wilka”, „Człowiek z żelaza”, „Katyń” – przygotował Dział Dokumentacji Filmowej ECS
miejsce | ECS, mediateka (1 piętro) → wstęp wolny
więcej informacji

/ godz. 18.00
ROZMOWA | KRYSTYNA, SCENOGRAF TEATRALNA

Krystyna Zachwatowicz-Wajda o pracy scenografa opowie w rozmowie z Basilem Kerskim, dyrektorem ECS. Wprowadzenie: Jadwiga Rożek-Sieraczyńska – autorka książki „Krystyna Zachwatowicz-Wajda. Scenografie teatralne” (2018) i Agnieszka Kołodziej-Adamczuk z Muzeum Śląskiego, które wydało publikację
miejsce | ECS, biblioteka (1 piętro) → wstęp wolny
więcej informacji

/ godz. 20.00
SEANS | EPILOG: POWIDOKI

Ostatni film Andrzeja Wajdy, premiera odbyła się już po śmierci reżysera. Słowo wstępne należeć będzie do Doroty Kolak, odtwórczyni roli Kadrowej
miejsce | ECS, audytorium (parter) → wstęp wolny
więcej informacji


9–20/03/2018
WYSTAWA FOTOGRAFII | WAJDA 40/90

Wystawa prezentuje w porządku chronologicznym wszystkie fabularne filmy Andrzeja Wajdy, które powstawały przez ponad 60 lat jego aktywności twórczej. Na planszach wystawy znajdą się fotosy, zdjęcia z planu filmowego i plakaty uzupełnione fotokadrami odsyłającymi do fragmentów filmów i zwiastunów
miejsce | ECS, ogród zimowy (parter)
więcej informacji



Anna Iwanowska (0)
Urząd Miejski w Gdańsku
Kancelaria Prezydenta
Referat Prasowy
więcej tekstów autora
Anna Iwanowska (0)
Urząd Miejski w Gdańsku
Kancelaria Prezydenta
Referat Prasowy
więcej tekstów autora