- Efektem wprowadzonej reformy edukacji jest m.in. pozostawienie w szkole podstawowej siódmoklasistów. To młodzi ludzie, którzy – będąc we wczesnym wieku nastoletnim – przechodzą wiele zmian fizycznych i psychicznych. Do tej pory uczniowie w wieku 13–15 lat uczęszczali do gimnazjów, a od września pozostaną w szkołach podstawowych. My, dorośli, musimy wesprzeć ich w tym szczególnym dla nich okresie życia. W momencie, w którym właśnie nauczyciel, wychowawca, często staje się drugą, co do ważności osobą w ich życiu. Dlatego Państwo, jako pedagodzy muszą mieć jak najszerszą wiedzę dotyczącą tego etapu rozwoju młodego człowieka. Sytuacja ta jest szansą, aby od nowa i systematycznie zastanowić się, kim te dzieci są, i jak kadra pedagogiczna może skutecznie i profilaktycznie z nimi pracować.” pisze we wstępie publikacji szkoleniowej Prezydent Miasta Gdańska Pana Pawła Adamowicza.
Spotkania mają na celu przybliżenie nauczycielom ważnych aspektów rozwoju młodych ludzi i zwrócenie szczególnej uwagi na zmiany w ich postrzeganiu świata związane z rozwojem mózgu oraz na zagrożenia, na które młodzi ludzie w tym wieku są niezwykle podatni. Nastolatki są ciekawe świata, bardziej ryzykują, są bardziej wrażliwe na emocje, których często nie rozumieją – ich brak refleksji wynikający z braku doświadczeń życiowych powoduje, że inaczej postrzegają ryzyko oraz mniej radzą sobie ze stresem i negatywnymi emocjami. Dlatego wiedza o profilaktyce uzależnień jest ważna w pracy nauczyciela, jako wychowawcy młodego człowieka.
Inną ważną kwestią poruszaną na konferencji jest zwrócenie uwagi na prawidłową komunikację między dorosłymi, która jest ważnym czynnikiem wspierającym rozwój dziecka. Dobre praktyki komunikacji dorośli mogą zbudować bezpieczną przestrzeń dla młodzieży, w której młody człowiek odnajduje swoją drogę i w której dorosły funkcjonuje, jako mentor w oparciu o dobre praktyki komunikacji. W czasie konferencji rekomendowana jest konkretna forma współpraca nauczyciela z rodzicem polegająca na przygotowaniu i poprowadzeniu wspólnej lekcji.
Tematy poruszane na konferencjach są niezwykle ważne w kontekście reformy edukacji i utworzenia w szkołach podstawowych VII i VIII klas. Nie wszyscy nauczyciele pracujący dotychczas w szkołach podstawowych są przygotowani do spotkania z dorastającą młodzieżą. Program konferencji jest wsparciem dla tych nauczycieli, którzy szukają praktycznych narzędzi i form samorozwoju w swojej pracy z uczniem i w budowaniu relacji z rodzicem.
Program obejmuje 4 bloki tematyczne: Mózg nastolatka – rozwój i znaczenie; Dobre praktyki komunikacji – jak skutecznie komunikować; Co może robić szkoła i rodzic – konkretne wskazówki; Uzależnienie i profilaktyka – co to jest, jak rozpoznać i reagować.
Uczestnicy biorący udział w konferencjach uczestniczą w projekcji filmów edukacyjnych, części wykładowej i otrzymują publikację z materiałem szkoleniowym, który podsumowuje wykłady i stanowi źródło do samodzielnej pracy.
Projekt realizowany jest przez Szkołę Podstawową nr 79 w Gdańsku przy merytorycznej współpracy z Akademią Dynamiczna Tożsamość i Gdańskim Centrum Profilaktyki Uzależnień.
Więcej infromacji: https://www.facebook.com/13do15