PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Projekt Nowoczesnej w sprawie in vitro nie spełnia wymogów

Projekt Nowoczesnej w sprawie in vitro nie spełnia wymogów
Projekt uchwały obywatelskiej dot. finansowania procedury in vitro dla mieszkańców Gdańska złożony został przez Nowoczesną z błędami prawnymi i bez wystarczającej liczby podpisów.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W związku ze złożeniem przez członków partii Nowoczesna projektu obywatelskiego uchwały Rady Miasta Gdańska pn. „Leczenie niepłodności metodą zapłodnienia pozaustrojowego – In vitro dla mieszkańców Gdańska w latach 2017-2019” informujemy, że po dokonaniu weryfikacji zgodnie z § 43 ust. 4 pkt. 1 Statutu Miasta Gdańska - listy osób, które poparły projekt uchwały pod kątem zgodności z rejestrem wyborców, tj. sprawdzono listy z podpisami (287 kart) na których ujęto dane osób podpisujących się (imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, własnoręczny podpis) oraz porównano z zestawieniami osób, posiadających czynne prawo wyborcze i wpisanych do stałego rejestru wyborców - mieszkańcami Gdańska.
W wyniku dokonanej weryfikacji ustalono, że pod projektem podpisało się 2.637 osób, jednak 691 z nich nie figuruje w stałym rejestrze wyborców Miasta Gdańska (bądź ich dane powtarzają się), zatem wymóg, określony § 43 ust. 1 pkt. 5 spełnia jedynie 1.946 osób – mieszkańców Gdańska, posiadających czynne prawo wyborcze i wpisanych do stałego rejestru wyborców.
Stwierdzić zatem należy, że wymóg dołączenia do projektu uchwały co najmniej 2.000 podpisów mieszkańców Gdańska, posiadających czynne prawo wyborcze i wpisanych do stałego rejestru wyborców, popierających załączony projekt uchwały, nie został spełniony.

Przeprowadzono również analizę prawną projektu uchwały, która wskazuje, że projekt aktu nie został opracowany zgodnie z przepisami Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie zasad techniki prawodawczej (np. oznaczenia jednostek redakcyjnych zamieszcza się w tym samym wierszu, przepisy upoważaniające umieszcza się po przepisach merytorycznych) oraz postanowieniami Zarządzenia Nr 1489/16 Prezydenta Miasta Gdańska z dnia 27 września 2016r. w sprawie szczegółowego trybu i zasad postępowania przy opracowywaniu, opiniowaniu, konsultowaniu i przekazywaniu do realizacji aktów prawnych, wydanych przez Radę Miasta Gdańska i Prezydenta Miasta Gdańska oraz sprawozdań z ich realizacji.

Projekt uchwały zawiera również błędy formalno-prawne oraz redakcyjne takie, jak: w podstawie prawnej nie zamieszczono wszystkich konkretnych przepisów, upoważniających organ uchwałodawczy do wydania aktu prawnego: brak przywołania przepisów art. 4 ust.1 pkt. 4 ustawy o samorządzie powiatowym (Gmina Miasta Gdańska jest miastem na prawach powiatu i, jako powiat, wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, enumeratywnie wskazane w art. 4 tej ustawy), brak też odwołania do art. 48 c ust. 1 ustawy z dnia ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. nr 2016, poz. 1793, zm. Dz.U. z 2016r., poz. 1807, 1860), zgodnie z którym, jednostka samorządu terytorialnego, w ramach realizacji zadań własnych, może dofinansowywać programy zdrowotne i programy polityki zdrowotnej, o których mowa w art. 48 ust. 1 tej ustawy, inne niż realizowane przez tę jednostkę, polegające na profilaktyce chorób.
Nieprawidłowo przywołano pozycje publikacji aktów prawnych i ich zmian oraz obowiązujących aktualnie teksów jednolitych i ich zmian bądź pominięto zmiany w wymienianych w projekcie aktach prawnych - a dotyczy to:
- ustawy o samorządzie gminnym (powinno być: j.t. Dz. U. z 2016r., poz. 446, zm. Dz.U. z 2016r., poz. 1579),
- ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych (powinno być: j.t. Dz. U. z 2016r., poz. 1793, zm. Dz.U. z 2016r., poz. 1807, 1860),
- ustawy o leczeniu niepłodności z dnia 25 czerwca 2015 roku (powinno być: Dz. U. z 2015r., poz. 1087, zm. Dz. U. z 2016 r. poz. 960).
Ponadto:
- wskazany w załączniku do projektu uchwały okres realizacji programu, obejmuje czas nie tylko konieczny do jej weryfikacji, ale również czas sprzed złożenia projektu uchwały Przewodniczącemu Rady Miasta Gdańska, tj. od dnia 01 stycznia 2017 roku,
- w załączniku do uchwały, wymieniony jest podmiot, nazwany „Radą”, któremu przypisuje się różne obowiązki (zawieranie umów, rozliczanie realizacji zadania, stałe monitorowanie programu), jednak brak jest zdefiniowania trybu jej powoływania czy organizacji jej pracy,
- projekt uchwały i załącznik zawierają pomyłki w nazwach organów i jednostek Miasta, wymienianych w tekście, np. Prezydent Gdańska, Urząd Miasta Gdańska.

Biorąc pod uwagę, że przepisy, określone w § 43 Statutu Miasta Gdańska, odnoszące się do projektów tzw. uchwał obywatelskich nie przewidują ingerencji w złożony przez mieszkańców Gdańska tekst uchwały, stwierdzić należy, że przedłożony projekt nie spełnia warunków formalno-prawnych, koniecznych do procedowania przedłożonego projektu, a – w przypadku uchwalenia - realizacji uchwały.

Olimpia SchneiderUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaReferat Prasowyolimpia.schneider@gdansk.gda.pl
Olimpia Schneider - najnowsze
Olimpia SchneiderUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaReferat Prasowyolimpia.schneider@gdansk.gda.pl
Olimpia Schneider - najnowsze