PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Lekcje z udziałem rodziców

Lekcje z udziałem rodziców
Gdańscy nauczyciele i rodzice są otwarci na współdziałanie i wspólne lekcje. Program szkoleniowy (adT) Akademii Dynamiczna Tożsamość dla rodziców i nauczycieli: „DIALOG – JAK ZACZYNAĆ?” zakończony!
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Program szkoleniowy (adT) „Dialog – jak zaczynać?” to program, który praktycznie przekazuje, tłumaczy i daje narzędzia nauczycielom i rodzicom oparte o wyniki 3-letniego, narodowego projektu E-LAB DYNAMICZNA TOŻSAMOŚĆ. Tematem szkolenia było jak chronić dzieci i młodzież przed manipulacją online i offline razem ze szkołą. Szkolenia, trwały od października do grudnia br., i miały na celu: (1) zwiększenie i poprawę umiejętności komunikacji rodziców i nauczycieli oraz (2) większą skuteczność interwencji i działań profilaktycznych wobec zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.

W każdej z 9 gdańskich szkół, które uczestniczyły w programie odbyły się dwie serie szkoleń: jedna dla rodziców, a druga dla nauczycieli. W wyniku tych szkoleń powstały autorskie scenariusze lekcji oparte o doświadczenia dydaktyczne nauczycieli oraz wyzwani a i szanse jakie wskazywali rodzice. W efekcje odbyło sie 9 pilotażowych lekcji z udziałem rodziców tzw. Wywiadówek Integracyjnych. Te lekcje były filmowane. Następnym krokiem było przygotowanie przez pozostałych nauczycieli – uczestników szkoleń - kolejnych lekcji z udziałem rodziców. Po każdej lekcji, nauczyciele przygotowali ewalaucję, a szkoleniowcy spotykali się z dyrektorami, pedagogami i nauczycielami na ewaluacjach w macierzystych szkołach.

Szkoły uczestniczące w programie:
Szkoła Podstawowa nr 65, Szkoła Podstawowa nr 79, Gimnazjum nr 2, Gimnazjum nr 25, Gimnazjum nr 28, Gimnazjum nr 34, Gimnazjum nr 52, Liceum Ogólnokształcące nr 4, Zespół Szkół Łączności.

 - Szkolenia miały na celu zwiększenie umiejętności komunikacji poprzez tzw. triadę wychowawczą tj. Uczeń – Rodzic – Nauczyciel co bezpośrednio przełoży się na większą skuteczność działań profilaktycznych wobec zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w środowisku rodzinnym i szkolnym (np. eksperymentowanie z alkoholem czy agresją rówieśniczą online i offline) - mówi Radosław Nowak z Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień.

-Zaufanie jest podstawą prawdziwej komunikacji międzypokoleniowej. Bo nasze teraźniejsze czasy są takie szybkie i niebezpieczne, dlatego dzieci i młodzi ludzie potrzebują czuć się bardziej bezpieczne i bardziej zrozumiani. Tylko jeśli nauczyciele i rodzice współpracują ze sobą to młodzież doświadczy tego zaufania i bezpieczeństwa, którego potrzebują. Szczególnie w sytuacjach trudnych – konfrontacyjnych - potrzebna jest otwarta komunikacja z bliskim doroslym. Celem naszym w tym programie było więc świadome budowanie ram dla nauczycieli i rodziców, aby taka otwarta komunikacja z dziećmi i młodymi ludźmi mogla trwać i trwać – dodaje edukator Onno Hansen- Staszyński.

-Każde szkolenie udowadniało z jednej strony jak oczywiste są te relacje (rodzic – nauczyciel/ wychowawca), a z drugiej jak trudne do realizacji. Jak się okazywało nie ma praktycznej „tradycji” zapraszania rodzica do współtworzenia lekcji i jej współprowadzenia. Dla obu stron było to wyzwaniem: to było wyjście z rutyny i strefy komfortu. Według uczniów, nauczycieli i rodziców – warto przekraczać siebie...kolejne lekcje w planach – Beata Staszyńska – Hansen/ edukator.

W projekcie uczestniczyli uczniowie wraz z rodzicami i nauczyciele

O programie szkoleniowym „DIALOG - JAK ZACZYNAĆ?”
Opinie rodziców, nauczycieli, pedagogów i dyrektorów – uczestników programu:
http://e-lab.dynamicznatozsamosc.org/2014-2016/wp-content/uploads/2016/12/OPINIE-_adT_-X-XII-2016_1.pdf

WYNIKI PROGRAMU
Wyniki programu, a w tym autorskie plany lekcji przygotowane wspólnie przez nauczycieli i rodziców zostaną opublikowane w 2017 r., w Internecie na platformie e-learningowej jako wzór dla kolejnych rodziców i nauczycieli: www.e-lab.dynamicznatozsamosc.org/2014-2016/ Platforma powstała w ramach narodowego projektu: E-LAB DYNAMICZNA TOŻSAMOŚĆ. Warsztatowa metoda: konstruktywna konfrontacja z mediami, a autorefleksja offline i online”. Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Edukacja medialna i informacyjna.

Realizator programu: Fundacja Citizen Project: http://www.foundationcitizenproject.eu/ w ramach wsparcia szkół przez Wydział Rozwoju Społecznego Miasta Gdańsk i rekomendacji Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień.

Więcej informacji o projekcie AKADEMIA DYNAMICZNA TOŻSAMOŚĆ (adT): https://www.facebook.com/ELABDT.akademia

OPRACOWANIE:
Edukatorzy (adT): Beata Staszyńska – Hansen, Onno Hansen - Staszyński i Radosław Nowak z GCPU.

Realizatorzy i partnerzy projektu
Radosław NowakGdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień
Radosław Nowak - najnowsze