PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Kładka na Ołowiankę – plac budowy przekazany wykonawcy

Kładka na Ołowiankę – plac budowy przekazany wykonawcy
We wtorek 24 maja br. przy udziale przedstawicieli wykonawcy robót, inspektorów nadzorów z DRMG, zarządców i administratorów terenu – MOSiR w Gdańsku, Filharmonii Bałtyckiej i Kapitanatu Morskiego nastąpiło przekazanie wykonawcy placu budowy pod realizację zwodzonej kładki dla pieszych na Wyspę Ołowiankę.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Umowa na realizację zadania podpisana została 13 maja br. z Wykonawcą wyłonionym w trybie przetargu nieograniczonego firmą "Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR" Sp. z o.o. z Zawiercia. Zgodnie z zawartym dokumentem koszt wybudowania kładki to 7,65 mln zł.

Planowany termin zakończenia prac to koniec maja 2017 r.

Obecnie będą trwały prace przygotowawcze związane z organizacją zaplecza budowy. Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano na koniec czerwca. Wykonawca rozpocznie prace od strony Filharmonii Bałtyckiej na Wyspie Ołowiance przy budynku Klubu Sportowego. W pierwszej kolejności wykonywane będą ścianki szczelne dla fundamentów głównej podpory kładki.

We wrześniu br. Wykonawca planuje rozpocząć prace na nabrzeżu przy ul. Wartkiej. Po wykonaniu czterech podpór kładki montowane będą elementy konstrukcji kładki, które na plac budowy trafią drogą  wodną na pontonach.

W pierwszej fazie budowy nie przewiduje się utrudnień w ruchu dla korzystających z toru wodnego rzeki Motławy.

Dokumenty podpisane. Wkrótce rozpocznie się budowa kładki.

Opis szczegółowy zadania:

Budowa kładki w okolicy ul. Grodzkiej, ma za zadanie skomunikować Główne Miasto z wyspą Ołowianką oraz zapewnić łatwiejszy dostęp do instytucji kultury w tej części miasta. Obiekt ma zapewnić komunikację mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów z centrum miasta, ułatwić dostęp do obiektów Filharmonii i Muzeum Morskiego z jednoczesną możliwością łączenia oferty kulturalnej Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii i Centralnego Muzeum Morskiego.

Budowa kładki pieszej przez Motławę ma stworzyć nową trasę spacerową i atrakcyjny akwen dla turystów morskich oraz zwiększyć atrakcyjność rejonu Szafarnia poprzez stworzenie nowego dojścia. Obiekt ten ma również zaktywizować rejon dawnych zakładów mięsnych, które dzięki temu mogą stać się jednymi z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych. Kładka zwodzona może stać się także dodatkową atrakcją architektoniczno - inżynierską, prócz podstawowej jej funkcji – łącznika wyspy Ołowianki z miastem.

Przewiduje się, że kładka będzie w sezonie letnim (turystycznym) otwierana i zamykana według z góry określonego grafiku czasowego, do którego powinien zostać dostosowany rozkład ruchu jednostek. Rozwiązanie takie umożliwi zminimalizowanie czasu traconego na pełne otwarcie i zamknięcie kładki. Zakłada się, iż harmonogram czasów otwarcia kładki będzie dostępny w prasie lokalnej, informatorach turystycznych i na stronach internetowych w celu zapewnienia łatwego dostępu do tych informacji dla wszystkich zainteresowanych. Poza sezonem turystycznym czas wymaganego otwarcia kładki ulegnie znacznemu skróceniu. Poprawi to jej funkcjonalność zarówno dla turystów jak i mieszkańców Dolnego Miasta oraz zwiększy dostępność do centrum koncertowo-kongresowego na wyspie Ołowianka. Dla okresu październik – maj będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego w celu umożliwienia jej przeprawy.


Szczegółowy zakres rzeczowy zadania obejmuje:

• budowę nowej zwodzonej kładki dla pieszych przez Motławę pomiędzy wyspą Ołowianką a historycznym nabrzeżem Głównego Miasta w rejonie dawnego Zamku Krzyżackiego,
• budowę budynku technicznego - sterowni do obsługi mostu po stronie wyspy Ołowianki,
• budowę koniecznych przyłączy niezbędnych do funkcjonowania kładki i budynku sterowni,
• zagospodarowanie niewielkich fragmentów obu nabrzeży w niezbędnym do funkcjonowania kładki zakresie,
• budowę oświetlenia zarówno kładki jak i rejonów wejść na nią po obu stronach rzeki,
• budowę systemu monitoringu,
• budowę nowej stacji trafo na terenie Filharmonii Bałtyckiej,
• budowę systemu odwodnienia projektowanej kładki i terenów przyległych,
• przebudowę kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną.

Parametry techniczne obiektu:
- długość całkowita: 70,5m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny – daszkowy na zewnątrz 1%
- spadek podłużny max. 6%
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:
- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

Michał PiotrowskiUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaReferat Prasowymichal.piotrowski@gdansk.gda.pl
Michał Piotrowski - najnowsze
Michał PiotrowskiUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaReferat Prasowymichal.piotrowski@gdansk.gda.pl
Michał Piotrowski - najnowsze