PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Gdańscy nauczyciele i rodzice razem prowadzą lekcje

Gdańscy nauczyciele i rodzice razem prowadzą lekcje
W dziewięciu gdańskich szkołach przez trzy miesiące rodzice wraz z nauczycielami realizowali Program szkoleniowy (adT) Akademii Dynamiczna Tożsamość dla rodziców i nauczycieli: „DIALOG – JAK ZACZYNAĆ?”. Z wypracowanych dobrych praktyk skorzystać mogą wszyscy rodzice i nauczyciele. Zapraszamy do obejrzenia filmowej relacji z wywiadówek integracyjnych, czyli lekcji z udziałem rodziców.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Dzielimy się z Państwem dwudziestominutowym filmem, który relacjonuje przebieg 9 eksperymentalnych lekcji z udziałem rodziców. W filmie przedstawiamy innowacyjne podejście i zaangażowanie gdańskich rodziców i nauczycieli. W trakcie realizacji programu udało się wspólnie zainicjować profilaktyczno-edukacyjny kanał komunikacji i relacji dorosłych, aby mogli wspólnie i aktywnie w szkole wspierać dzieci w okresie dorastania.

Dlaczego lekcja z udziałem rodzica może aż tyle pomóc?

W ramach naszego programu szkoleniowego dokumentowaliśmy filmowo 9 eksperymentalnych lekcji z udziałem rodziców. W każdej z 9 gdańskich szkół po szkoleniach: dla koordynatorów, rodziców i nauczycieli przygotowane i przeprowadzone były lekcje (godziny wychowawcze), w czasie których uczestnicy programu implementowali wypracowane wspólnie plany autorskich lekcji.
Jako wynik i podziękowanie prezentujemy filmowy dokument, który pokazuje relacje i refleksje rodziców i nauczycieli, którzy zdecydowali się na ”wyjście ze strefy komfortu i rutyny” i podjęli nietypową aktywność. Po przeszkoleniu, zapoznaniu się z dobrymi praktykami i refleksją nad tematem rodzice pod opieką nauczycieli brali udział w 45 minutowych lekcjach, które wcześniej wspólnie przygotowywali. Naturalnie za formalną ramę i dydaktykę lekcji nadal odpowiedzialny pozostawał nauczyciel, ale rodzic miał wpływ na obszar tematyczny (wyzawania - szanse). W czasie szkolenia, zarówno rodziców, jaki nauczycieli szukaliśmy wspólnym punktów, jako punktów wyjścia do wspólnej motywacji. Ważnym elementem przygotowania lekcji eksperymentalnej (wywiadówki integracjnej) poza tematem było ustalenie przebiegu lekcji i roli rodzica. Rola rodzica zależała od wielu czynników, ale nigdy nie mogła ustawiać rodzica jako obserwatora lekcji – rodzic musiał brać aktywny udział w lekcji i to można zobaczyć w zamieszczonym materiale.

- Ten projekt jest unikalny w Europie. Regułą w krajach takich jak Holandia jest raczej to, że w edukacji młodzieży nie ma miejsca dla rodziców. Rodzice są chętnie wydziani kiedy szkoły czegoś od nich potrzebują, a nauczyciele raczej nie widzą po co ich zapraszać do klasy – dodaje edukator Onno Hansen- Staszyński.

Trzeba zaznaczyć, że poza 9 unikalnymi lekcjami w każdej z 9 szkół, które odbyły się w grudniu 2016r. odbywają się do dziś kolejne „lekcje z udziałem rodziców” oparte na doświadczeniu nauczycieli, chęci rodziców i dobrych praktykach poszkoleniowych (adT). Do teraz wiemy od szkolnych koordynatorów, że odbyło się już 40 wywiadówek integracyjnych, które realizują pozostali nauczyciele – uczestnicy programu. Trzymamy za Was kciuki!

Wybrane zdjęcia z poszkoleniowych lekcji z udziałem rodziców w gdańskich szkołach (adT)2016r

Dialog – jak zaczynać? to szkolenie, ktorego tematem było jak chronić dzieci i młodzież przed manipulacją online i offline razem ze szkołą. Szkolenia, trwały od października do grudnia 2016r. i miały na celu: zwiększenie i poprawę umiejętności komunikacji rodziców i nauczycieli oraz większą skuteczność interwencji i działań profilaktycznych wobec zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
Radosław Nowak z Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień uważa, że: - Kluczowym elementem jest utrzymanie motywacji i wiary uczniów. Wiara dorosłego w możliwości dzieci pomaga im łatwiej przyjąć porażkę, uczyć się na błędach, a tym samym uczyć się wytrwałości.

To dzięki zaangażowaniu rodziców i nauczycieli (także w poprzedniej edycji programu szkoleniowego (adT) I-VI 2016) powstała biblioteka online (adT): https://onofflinelab.wordpress.com/
Dostępne są tam autorskie plany lekcji (112), ewaluacje planów lekcji (108), materiały dydaktyczne (szablony, dobre praktyki) i podręcznik metody warsztatowej E-LAB DT. Zachęcam do lektury, bo warto czasem wyjść z rutyny, tym bardziej, że współczesność zaskakuje nas i warto rozumieć, wiedzieć więcej i mieć refleksje, a potem zadziałać - mówi Beata Staszyńska – Hansen/ edukator

Szkoły uczestniczące w programie:
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 65, SZKOŁA PODSTAWOWA NR 79, GIMNAZJUM NR 2, GIMNAZJUM NR 25, GIMNAZJUM NR 28, GIMNAZJUM NR 34, GIMNAZJUM NR 52, LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR 4, ZESPÓŁ SZKÓŁ ŁĄCZNOŚCI.

Realizator programu:
Fundacja Citizen Project: http://www.foundationcitizenproject.eu/ przy wsparciu przez Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miasta Gdańsk i rekomendacji Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień.

Realizatorzy programu

Więcej informacji o projekcie AKADEMIA DYNAMICZNA TOŻSAMOŚĆ (adT):
https://www.facebook.com/ELABDT.akademia

OPRACOWANIE:
Edukatorzy (adT): Beata Staszyńska – Hansen, Onno Hansen - Staszyński i Radosław Nowak (GCPU).