PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Dodatkowe głosowanie na projekty Budżetu Obywatelskiego 2018

Dodatkowe głosowanie na projekty Budżetu Obywatelskiego 2018
Dodatkowe głosowanie, wspólne testowanie systemu elektronicznego, możliwość sprawdzenia swoich głosów i powołanie niezależnego zespołu specjalistów – to najważniejsze działania, jakie Gdańsk podejmie w sprawie Budżetu Obywatelskiego 2018.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

– Podjęliśmy decyzję o konieczności przeprowadzenie dodatkowego głosowania - zgodnie z ustaleniami z naszego spotkania z inicjatorami projektów. Jest to rozwiązanie, które w obecnej chwili możliwie najlepiej zrealizuje założenia budżetu jako partycypacji mieszkańców w rozwoju Gdańska – mówi zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej Aleksandra Dulkiewicz. Decyzję o dodatkowym głosowaniu podjął prezydent Paweł Adamowicz po spotkaniu z niemal stoma przedstawicielami wnioskodawców projektów w listopadzie 2017 r.

 

Dodatkowe głosowanie

Dodatkowe głosowanie odbędzie się w dniach 15–21 stycznia 2018 r. Do ponownego oddania głosów będzie zaproszonych trzykrotnym smsem 15 211 osób. Jest to suma liczb osób, którym – na podstawie analiz Urzędu Miejskiego i firmy Asseco Data Systems S.A. – system firmy Implyweb w wyniku błędu informatycznego niewłaściwie zliczył oddane głosy, oraz osób, które nie oddały pełnego pakietu swoich sześciu punktów.

– Najważniejsza kwestią przy organizacji dodatkowego głosowania będzie powiadomienie wybranej grupy mieszkańców o możliwości ponownego głosowania. Ponieważ w pierwotnym głosowaniu mieszkańcy wpisywali podstawowe dane bez adresu zamieszkania nie ma możliwości przesłania listów. Wynika to z ustawy ochrony danych osobowych – można korzystać z danych, które mieszkańcy przekazali np. numer telefonu – wyjaśnia prezydent Dulkiewicz.

Ponadto każdy mieszkaniec, który ma wątpliwości co do tego, jak  system policzył jego głos, może zasięgnąć informacji. Do tego celu został udostępniony numer telefonu: 58 323 65 75 oraz adres e-mail: budzetobywatelski@gdansk.gda.pl, dzięki którym będzie można uzyskać informacje oraz rozwiać wątpliwości związane z głosami oddanymi w tej edycji BO (czyli między 18 września a 2 października). Informacje te będzie można uzyskać w godzinach pracy UM (pon., wt., czw. 8–16; śr. 8–17, pt. 8–15). Natomiast informacje o tym, czy dana osoba jest uprawniona do głosowania oraz czy jej głosy zostały prawidłowo zliczone można uzyskać tymi samymi sposobami do końca roku 2017, co jest związane z dalszą realizacją dodatkowego głosowania.

Między 8 a 14 stycznia dodatkowo zostanie przeprowadzona kampania informacyjna poświęcona dodatkowemu głosowaniu. Specjalne informacje pojawią się w formie spotów radiowych, plakatów w komunikacji miejskiej, informacji na gdansk.pl i w mediach społecznościowych.

Wyniki dodatkowego głosowania oraz ostateczne wyniki głosowania na projekty budżetu obywatelskiego będą znane do 24 stycznia 2018 r.

 

Nowy system

Dodatkowe głosowanie zostanie przeprowadzone we współpracy z firmą Asseco Data System S.A. To firma, która w poprzednich latach przygotowywała systemy elektronicznej obsługi budżetu obywatelskiego w Gdańsku.

– Cieszę się, że Urząd Miasta Gdańska ponownie zaufał Asseco Data Systems. Jeszcze w grudniu wdrożymy naszą autorską aplikację WIBO, która już czterokrotnie (w latach 2013-2016) obsługiwała  budżety obywatelskie w Gdańsku. Proces ponownego głosowania dla 15 tys. osób, których głosy nie zostały prawidłowo przeliczone będzie prosty i intuicyjny w obsłudze, czemu na pewno sprzyjać będzie znane mieszkańcom interfejs użytkownika i filozofia działania systemu. Głosujący otrzymają specjalny link aktywacyjny, który pozwoli na oddanie brakujących głosów, a potem drogą mailową lub SMS-ową dostarczymy im podsumowanie oddanych przez nich głosów. Asseco Data Systems dysponuje własnym Centrum Przetwarzania Danych, które będzie stanowiło serwer dla tej aplikacji. Pełne bezpieczeństwo danych osobowych uczestników głosowania zapewnia szyfrowanie danych pomiędzy serwerem a przeglądarką za pomocą protokołu SSL oraz weryfikacja tokenem przy wysyłaniu formularzy – mówi Jarosław Jastrzębski, wiceprezes Asseco Data Systems SA.

Jeszcze przed styczniowym głosowaniem w dniach 27–29 grudnia 2017 wspólnie z wnioskodawcami zostanie przetestowany system elektroniczny.

 

 

Stałe udoskonalanie

W latach 2014–2017 zrealizowanych zostało (lub dobiega końca realizacja) łącznie 186 projektów. Do zakończenia realizacji pozostało 19 (w tym 2 z 2016 roku) projektów. Są to przedsięwzięcia, dla których jest gotowa dokumentacja projektowa. – Należy podkreślić, iż mimo wszczęcia postępowań przetargowych dla tych projektów w wielu przypadkach nie było chętnych wykonawców do realizacji, albo założona oferta znacznie przekraczała zakładany budżet. 2017 rok to pierwszy taki rok, w którym tak mocno uwypukliły się kwestie związane z brakiem wykonawców – wyjaśnia prezydent Dulkiewicz. Konsekwencją tej sytuacji jest propozycja, aby projekty były realizowane w trybie dwuletnim.

Ponadto Urząd Miejski podejmuje działania, aby przeprowadzić audyt związany z powstałym błędem informatycznym w tegorocznym głosowaniu. – To firma informatyczna, która dostarcza system jako jego wykonawca jest zobowiązana do dostarczenia go zgodnie ze wszystkimi parametrami, które określił w specyfikacji zamawiający. Jest w związku z tym oczywiste, że pracownicy Urzędu nie są w stanie przetestować wszystkich aspektów funkcjonowania systemu, który jest udostępniony jako usługa zlokalizowana na serwerze Wykonawcy – dopowiada Jerzy Jastrzębski, wiceprezes Asseco Data Systems SA.

– Warto pamiętać, że doświadczenia, które zbieramy od pięciu edycji budżetu sprawiają, że wciąż się uczymy i doskonalimy mechanizm Budżetu Obywatelskiego. Jedną z nauk jest nauka związana z czasem realizacji projektów. Ale też jest inna nauka związana z kwestią sprawnego i dobrze przygotowanego oprogramowania – mówi Aleksandra Dulkiewicz.

W styczniu 2018 zostanie powołany zespół składający się z niezależnych ekspertów IT, przedstawicieli NGO, mieszkańców), który opracuje rekomendacje wymagań dla nowego systemu elektronicznego do głosowania w BO2019.


Prezentacja z konferencji poświęconej dodatkowemu głosowaniu jest do pobrania tutaj. (5.61 MB)


Anna IwanowskaUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaReferat Prasowy
Anna Iwanowska - najnowsze
Anna IwanowskaUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaReferat Prasowy
Anna Iwanowska - najnowsze