Dlaczego zmieniamy studium?
Kilka słów o tym dlaczego w sierpniu 2015 r. Rada Miasta Gdańska przystąpiła do sporządzania nowego studium, skoro poprzednie zostało uchwalone 10 lat temu. Ostatnie lata dla Gdańska były okresem bardzo intensywnego rozwoju i dużych zmian przestrzennych. Powstały od dawna oczekiwane i zaplanowane inwestycje komunikacyjne, rozwinęły się główne funkcje miastotwórcze, powstało wiele nowych miejsc pracy, poprawiła się jakość życia mieszkańców, wzrosła atrakcyjność zamieszkiwania w Gdańsku, co zahamowało odpływ ludności z miasta. Obowiązujący dokument stworzył warunki do rozwoju przestrzennego realizując zasady rozwoju zrównoważonego, akcentując rozwój miasta do wewnątrz, zapewniając ochronę wartości przyrodniczych i kulturowych. Zabezpieczył przestrzenie dla rozwoju gospodarki: morskiej, turystycznej i opartej na wiedzy. Jak widać dokument sprzed 10 lat trafnie przewidział generalne kierunki rozwoju miasta. Jednak w tym czasie nastąpiły zmiany w prawie, zmieniły się granice miasta, wpłynęły liczne szczegółowe wnioski dotyczące przeznaczenia terenu w wielu punktach miasta – łącznie uzasadniają one weryfikację całego dokumentu, tym bardziej, że przez te 10 lat nie wprowadzono żadnej cząstkowej zmiany studium.
Kto potrzebuje Studium?
Komu ten dokument jest potrzebny, skoro to tylko dokument strategiczny wyznaczający kierunki rozwoju miasta lecz nie będący prawem miejscowym? Studium, jako dokument wskazujący generalne rozstrzygnięcia dotyczące kierunków zmian zagospodarowania przestrzennego w granicach miasta oraz rozwiązań transportowo-infrastrukturalnych, wiąże władze gminy przy realizacji polityki przestrzennej. Oznacza to, że sporządzane miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego nie mogą naruszać jego ustaleń. Musimy pamiętać, że są to dokumenty poprzedzające proces inwestycyjny, określający warunki inwestowania. Zatem dotyczą nas wszystkich, ponieważ będą mieć wpływ na to czy będziemy mieli gdzie mieszkać, czy będzie miejsce na rozwój uczelni, czy będą tereny pod nowe miejsca pracy i czy przewidziano tereny pod nowe parki, nowe linie tramwajowe, drogi? Na te pytania i na wiele innych znajdziemy w tym dokumencie odpowiedź.
Gdański model partycypacji społecznej a Studium
Złożony proces powstawania dokumentu był monitorowany przez Radę Studium, powołaną przez Prezydenta Miasta jeszcze przed formalnym przystąpieniem do prac nad sporządzeniem nowego Studium. Ten interdyscyplinarny zespół został powołany w celu uspołecznienia procesu prac nad dokumentem oraz po to, by służył merytorycznym wsparciem projektantom Biura Rozwoju Gdańska. Prezentowany Państwu dokument jest efektem wspólnej pracy i kreacji projektantów Biura oraz mieszkańców, przy współudziale członków Rady Studium. W trakcie prac nad dokumentem poszukiwano rozwiązań godzących indywidualne wnioski i interesy z dobrem wspólnym. Proces ten nie zawsze był łatwy, ponieważ użytkownicy przestrzeni miejskiej mają różne oczekiwania, często rozmijające się
z rozstrzygnięciami zabezpieczającymi interes ogólnomiejski. Od początku 2015 r. zorganizowano 78 różnorodnych działań partycypacyjnych (warsztaty, seminaria, konferencje, ankiety), w trakcie których mieliśmy okazję poznać oczekiwania mieszkańców oraz mogliśmy przedstawić nasze wizje rozwoju Gdańska. Wszystkie działania partycypacyjne, które już się odbyły jak i te planowane w czerwcu 2017 r., wpisują się w gdański model partycypacji społecznej. Od 2015 r. do chwili obecnej, proces powstawania dokumentu nowego Studium jest prowadzony przez Biuro Rozwoju Gdańska w sposób transparentny, we współpracy i przy udziale mieszkańców. Chcielibyśmy aby zaplanowane przez nas spotkania informacyjne w czerwcu br. umożliwiły mieszkańcom uzyskanie odpowiedzi na pytania, wątpliwości związane z rozwojem miasta.
Jaki będzie Gdańsk w 2045 rok?
Rozstrzygnięcia przestrzenne nowego studium w horyzoncie czasowym w 2045 r., stwarzają ramy dla rozwoju Gdańska jako półmilionowego, policentrycznego, ukierunkowanego do wewnątrz centrum społecznego, gospodarczego i kulturowego metropolii. To będzie miasto o wysokiej jakości przestrzeniach publicznych, mieszkaniowych, usługowych i produkcyjnych, chroniące walory kulturowe i przyrodnicze, stanowiących o jego tożsamości, jednocześnie zapewniając wysoką jakość życia mieszkańców. Wskazanie w projekcie nowych terenów pod funkcje produkcyjne gwarantuje, że Gdańsk będzie się mógł rozwijać również jako silny, świetnie powiązany z Europą ośrodek przemysłowo-usługowy, oparty na gospodarce morskiej i nowych technologiach oraz usługach metropolitalnych.
Jakie zmiany w polityce przestrzennej miasta?
Wyznaczając w projekcie nowego studium główne kierunki rozwoju brano pod uwagę zarówno aspekt demograficzny, społeczny, przestrzenny i ekonomiczny oraz prawny. To pozwoliło wskazać i kontynuować najważniejsze kierunki rozwoju czyli:
Co dalej z projektem studium?
Przed nami procedura formalno-prawna, którą rozpoczynamy w czerwcu br. Dokument zostanie wysłany do ustawowego opiniowania i uzgadniania. W przypadku uzyskania pozytywnych stanowisk instytucji opiniująco-uzgadniających oraz po wprowadzeniu korekt i poprawek, zakładam, że dokument zostanie wyłożony do publicznego wglądu jesienią br. W przypadku odmowy uzgodnień, proces ten może się wydłużyć i wyłożenie zostanie przesunięte na późniejszy termin.
Równolegle z ustawowymi czynnościami, projekt Studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska zostanie zaprezentowany radnym miejskim i dzielnicowym, organizacjom pozarządowym i środowisku urbanistów. Wszystkie Rady Dzielnicowe otrzymają wydrukowany egzemplarz tekstu dokumentu z mapą na płycie, co powinno umożliwić zapoznanie się z nim mieszkańcom w siedzibach poszczególnych Rad. Udostępniony zostanie również wykaz wniosków do studium z ich rozstrzygnięciem.
W czerwcu zostały zaplanowane następujące spotkania informacyjne:
oraz dwa dni otwarte BRG (IV piętro) 6 i 28 czerwca br. w godzinach 8:00-19:00. W tym czasie cały zespół autorski będzie do dyspozycji mieszkańców.
Edyta Damszel-Turek
Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska