Trasa przejazdu: Targ Węglowy – Targ Drzewny – Podwale Grodzkie – Błędnik – Zwycięstwa – Grunwaldzka – Żołnierzy Wyklętych – Hynka – Rzeczypospolitej – Jana Pawła II – alejka w stronę plaży. Peleton dojedzie na plac przed molem ok. godz. 13. W tym miejscu do godz. 15 trwać będzie piknik informacyjny (prowiant we własnym zakresie) o rowerowych projektach w budżecie obywatelskim.
Kierowców uspokajamy: organizatorzy spodziewają się 300 uczestników, nie będzie więc specjalnych utrudnień w ruchu. Rowerzyści będą się poruszać wyznaczonymi ścieżkami.
Projekt miejski i dzielnicowy
2,5 mln zł – tyle będą kosztować zmiany zebrane w dwóch projektach zgłoszonych do budżetu obywatelskiego przez Rowerową Metropolię, jeśli zdobędą wystarczającą liczbę głosów.
W ramach projektu ogólnomiejskiego „Sieć głównych tras rowerowych Gdańska – poprawa bezpieczeństwa i jakości" zaplanowano m.in.: wyprostowanie i poszerzenie przejazdów rowerowych przez 20 skrzyżowań oraz odmalowanie 209 przejazdów przez jezdnie, remont 24 „dziurawych” przejazdów i przejść dla pieszych przez tory tramwajowe, ustawienie 30 luster i 200 barierek spoczynkowych (dla rowerzystów czekających na zielone światło), zainstalowanie 300 stojaków rowerowych.
Projekt dzielnicowy z Górnego Wrzeszcza „Skrzyżowanie przy Galerii Bałtyckiej przyjazne dla rowerzystów i pieszych" proponuje przebudowę jednego z najruchliwszych skrzyżowań w Gdańsku – al. Grunwaldzkiej i al. Żołnierzy Wyklętych. Przejazd rowerowy pod estakadą przy Galerii Bałtyckiej miałby zostać poszerzony do 3 metrów, powstałby brakujący przejazd przez al. Grunwaldzką (od Lidla do osiedla Garnizon). Autorzy projektu proponują utworzenie przed galerią handlową oznakowanej strefy pieszo-rowerowej z pierwszeństwem dla pieszych.
Szczegółowe opisy obu projektów i wizualizacje wszystkich zmian znaleźć można na stronie internetowej www.bo.rowery.gdansk.pl.
Dwa z dwudziestu
Dlaczego akurat te miejsca i takie zmiany zaproponowała Rowerowa Metropolia?
– Propozycje do budżetu zbieraliśmy od samych rowerzystów. Przyświecała nam filozofia jak najszerszej partycypacji społecznej – mówi Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. – Po wstępnej selekcji, wykluczającej pomysły niespełniające formalnych wymogów budżetu obywatelskiego, pozostało 20 propozycji z podziałem na projekty ogólnomiejskie i dzielnicowe. Przedstawiliśmy je uczestnikom Wielkiego Przejazdu Rowerowego w czerwcu tego roku. To oni w głosowaniu wybrali cztery ich zdaniem najważniejsze, a my ostatecznie wyłoniliśmy dwa, które zgłosiliśmy do budżetu. Reszta propozycji nie zmarnuje się, przedstawimy je w następnych latach.
Jackowski zaznacza, że prace remontowe i zmiany zawarte w obu zgłoszonych projektach konsultowane były nie tylko ze środowiskiem rowerowym, ale także z Referatem Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz z Zarządem Dróg i Zieleni.
Zobacz także: