• Start
  • Wiadomości
  • Protest sponsora. Pierwsza i druga liga żużlowa oddzielnie?

Protest sponsora. Pierwsza i druga liga żużlowa oddzielnie?

Prezesi klubów chcieli połączenia pierwszej i drugiej ligi. Sprzeciwia się temu sponsor, firma Nice Polska, której zdaniem zaproponowany system nie gwarantuje rozwoju. Kwestia dotycząca kształtu rozgrywek ma zostać wyjaśniona do 10 stycznia 2016 roku.
04.01.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Do połączenia pierwszej i drugiej ligi na razie nie dojdzie

Prezesi klubów pierwszej i drugiej ligi żużlowej między świętami a Nowym Rokiem na spotkaniu w Poznaniu zdecydowali o połączeniu obu lig. W rozgrywkach miało wziąć udział 11 zespołów, które podzielono na dwie grupy.

Pomysł czekał na akceptację Polskiego Związku Motorowego. Okazuje się jednak, że połączenia lig najprawdopodobniej nie będzie.

„W związku z różnymi opiniami i głosami prezesów klubów I i II ligi oraz przedstawicieli sponsora i telewizji, Główna Komisja Sportu Żużlowego wydała komunikat, w którym informuje, iż myśli o zachowaniu dawnego statusu, czyli Nice PLŻ i PLŻ2.”

Dlaczego do połączenia nie dojdzie?

Przeciwstawił się temu sponsor pierwszej ligi, czyli firma Nice Polska.

W wydanym oświadczeniu sponsor pisze m.in. o:

- braku gwarancji ze strony PZM: „Niestety to kolejny już rok, w którym Polski Związek Motorowy nie może zagwarantować nam stabilności projektu i choćby iluzorycznej pewności, w jakim kształcie rozgrywki sportowe będą przeprowadzone”

- niejasności systemu rozgrywek: „Dla kibiców sportu żużlowego proponowany system rozgrywek może wydać się zbyt skomplikowany, co może obniżyć poziom zainteresowania rozgrywkami”

- Nam jest obojętne, czy pojedziemy w lidze w ośmiu, jedenastu, czy w grupach. Jesteśmy przygotowani na każdą ewentualność - przekonuje Tadeusz Zdunek, prezes gdańskiego Wybrzeża.

Nice Polska zaznacza, że strategiczne decyzje biznesowe nie mogą być podejmowane w tak bardzo niestabilnych i nieprzewidywalnych warunkach. Liczy też, że ostateczne decyzje, dotyczące najbliższych rozgrywek żużlowych zapadną najpóźniej do 10 stycznia 2016 roku.

AKTUALNIE PRZYZNANE LICENCJE

Ekstraliga:

Unia Leszno SSA - licencja nr 1/E/2016

Zielonogórski Klub Żużlowy SSA - licencja warunkowa nr 2 /E/2016

Stal Gorzów Wielkopolski SA - licencja nr 3/E/2016

Klub Sportowy Toruń SA - licencja nr 4/E/2016

Unia Tarnów ŻSSA - licencja warunkowa nr 5/E/2016

Grudziądzki Klub Motocyklowy SA Grudziądz - licencja warunkowa nr 6/E/2016

Klub Sportowy ROW Rybnik SA w organizacji – licencja warunkowa nr 7/E/2016

Wrocławskie Towarzystwo Sportowe SA - licencja nr 8/E/2016

I Liga:

Klub Żużlowy Orzeł Łódź - licencja nr 1/I/2016

Krakowski Klub Żużlowy Sp. z o.o. Kraków - licencja warunkowa nr 2/I/2016

Gdański Klub Żużlowy Wybrzeże Gdańsk - licencja warunkowa nr 3/I/2016

Speedway Grand Prix of Latvia SK Lokomotive Daugavpils - licencja warunkowa nr 4/I/2016

Żużlowy Klub Sportowy Polonia Bydgoszcz SA - licencja nr 5/I/2016

Speedway Stal Rzeszów SA - licencja nadzorowana nr 6/I/2016

II Liga:

Krośnieńskie Stowarzyszenie Motorowe Krosno - licencja nr 1/II/2016

Stowarzyszenie Częstochowski Klub Motocyklowy „Włókniarz” Częstochowa - licencja nr 2/II/2016

Rawicki Klub Sportowy Kolejarz Rawicz - licencja nr 3/II/2016

Klub Żużlowy Victoria Piła - licencja warunkowa nr 4/II/2016

Stowarzyszenie Hawi Racing Team Opole - licencja warunkowa nr 5/II/2016

Licencji nie otrzymały do tej pory: Towarzystwo Żużlowe Start Gniezno SA w pierwszej lidze oraz Stowarzyszenie Klub Motorowo-Żużlowy Lublin i Poznańskie Stowarzyszenie Żużla w drugiej lidze.


CAŁE OŚWIADCZENIE FIRMY NICE POLSKA

W latach 2014-2015 firma Nice była sponsorem tytularnym rozgrywek Nice Polskiej Ligi Żużlowej. Na mocy trójstronnego porozumienia między Polskim Związkiem Motorowym, Telewizją Polską oraz firmą Nice w każdą niedzielę jeden mecz Nice PLŻ transmitowany był na żywo na antenach TVP Regionalnej, dostępnej na multipleksie cyfrowym, dzięki czemu rozgrywki mogło śledzić praktycznie każde gospodarstwo domowe w Polsce posiadające odbiornik telewizyjny.

Wspólne wysiłki wszystkich stron doprowadziły do profesjonalizacji zaplecza Ekstraligi. Dzięki zainwestowanym pieniądzom, przeznaczonym w pierwszym sezonie współpracy wyłącznie na produkcję sygnału telewizyjnego, kluby występujące w rozgrywkach rozwinęły się organizacyjnie oraz zyskały kluczowy argument w rozmowach z lokalnymi sponsorami oraz samorządami, co umożliwiły wspaniałe wyniki oglądalności w ogólnodostępnym paśmie telewizyjnym. Finałowy mecz Nice PLŻ w sezonie 2015 z Ostrowa Wielkopolskiego śledziło przed ekranami telewizorów ponad 330 tysięcy telewidzów. Na przestrzeni dwóch lat Nice PLŻ stała się najchętniej oglądalną w telewizji ligą sportową w Polsce spośród wszystkich dyscyplin zespołowych. Niekwestionowanym sukcesem była również ogólnopolska promocja rozgrywek za pośrednictwem wszystkich serwisów informacyjnych Telewizji Polskiej z oglądalnościami sięgającymi ponad 6 milionów widzów.

W obliczu zaproponowanych zmian systemu rozgrywek wciąż nie mamy pewności co do ostatecznego ich kształtu i formuły sportowych zmagań. W biznesie niezwykle ważna jest umiejętność oraz możliwość długoterminowego planowania. Niestety to kolejny już rok, w którym Polski Związek Motorowy nie może zagwarantować nam stabilności projektu i choćby iluzorycznej pewności, w jakim kształcie rozgrywki sportowe będą przeprowadzone, a problemy i błędy popełniane na najwyższym etapie rozgrywek w Polsce, w żużlowej Ekstralidze owocują obniżeniem jakości naszego projektu, poprzez zasilanie tej ligi klubami Nice Polskiej Ligi Żużlowej na zasadzie konkursów lub zaproszeń.

Zaproponowany schemat rozgrywek w sezonie 2016 zakładający podział na dwie grupy nie jest rozwiązaniem docelowym jak również rozwijającym nasz projekt. W naszym przekonaniu jest krokiem do tyłu tak dla sportowego aspektu żużlowej dyscypliny, jak i jej promocji i obecności w mediach oraz popularyzacji żużla, nie tylko wśród obecnych kibiców tej dyscypliny. Niezrozumiały dla kibiców sportu i kuriozalny w kontekście ilości startów kilku zespołów z ostatnich miejsc tabel po pierwszej części sezonu system rozgrywek, nie daje szansy na odpowiednią ich promocję i budowanie zainteresowania wokół samych rozgrywek. Zaproponowany system nie daje również możliwości przejrzystego, długofalowego rozwoju projektu Nice Polskiej Ligi Żużlowej, co jest niezwykle istotne w obliczu długoterminowych planów promocji marki Nice. Obecnie nie mamy żadnej pewności, ile ostatecznie drużyn będzie brało udział w rozgrywkach sezonu 2016 i jaki kształt może mieć system rozgrywek w kolejnym sezonie, czyli roku 2017.

Co więcej, już w poprzednim roku kiedy zostaliśmy zaskoczeni przez Polski Związek Motorowy sytuacją związaną z udziałem w rozgrywkach tylko 7 drużyn wyraźnie podkreślaliśmy, że w tym roku nie możemy pozwolić sobie na powtórkę sytuacji z sezonu 2015, kiedy ostateczny kształt ligi został ustalony w marcu.

Brak stabilności oraz związany z tym brak możliwości zaplanowania strategii promocyjnej dla naszej marki w dłuższym horyzoncie czasu powoduje spore wątpliwości dotyczące naszego dalszego zaangażowania w sponsoring pierwszej ligi żużlowej. Zasugerowany system rozgrywek z podziałem na grupy, w naszej opinii, zdecydowanie utrudni komunikację z kibicami. Dla kibiców sportu żużlowego proponowany system rozgrywek może wydać się zbyt skomplikowany, co może obniżyć poziom zainteresowania rozgrywkami, szczególnie wśród osób, które na co dzień nie interesują się żużlem w znaczącym stopniu. Brak określonego, czytelnego i długoterminowego systemu organizacji rozgrywek sportowych na wszystkich jej poziomach w tym awansu i spadku oraz przejrzystych reguł w procesie licencyjnym oraz ocenie sytuacji finansowej poszczególnych podmiotów negatywnie oddziałuje na postrzeganie żużla oraz w efekcie może to także obniżyć wyniki oglądalności imprez żużlowych w telewizji.

Mamy nadzieję, że problemy, które dotknęły polski żużel, a które w dużej mierze przełożyły się na rozgrywki zaplecza Ekstraligi są przejściowe. Jeszcze raz musimy podkreślić, że strategiczne decyzje biznesowe nie mogą być podejmowane w tak bardzo niestabilnych i nieprzewidywalnych warunkach. Wierzymy, że w krótkim czasie, w najbliższym tygodniu, maksymalnie do 10.01, zostaniemy oficjalnie poinformowani o ostatecznych decyzjach dotyczących tegorocznych rozgrywek żużlowych, co pozwoli nam podjąć decyzję na temat zaangażowania marki Nice w projekt Nice Polskiej Ligi Żużlowej. W dalszym ciągu jesteśmy przyjaciółmi sportu żużlowego, który będziemy starali się wspierać w naszej działalności i nie chcemy, by nasze stanowisko było jakimkolwiek środkiem nacisku, a posłużyło zdroworozsądkowej rozmowie całego środowiska i konkretnym szybkim decyzjom gwarantującym stabilność i rozwój polskiego ligowego żużla.

Obecnie bardzo gorąco zachęcamy m.in. do udziału w organizowanych przez Nice Polska licytacjach internetowych, z których cały dochód zostanie przeznaczony na rehabilitację ciężko kontuzjowanego Witalija Biełousowa, który w ubiegłym roku występował w rozgrywkach Nice Polskiej Ligi Żużlowej. Cała zebrana kwota zostanie w całości przeznaczona na pomoc zawodnikowi, który obecnie w klinice w Sankt Petersburgu walczy o powrót do zdrowia.

Wszystkim kibicom Polskiej Ligi Żużlowej życzymy wielu pozytywnych sportowych emocji w sezonie 2016, a Polskiemu Związkowi Motorowemu wytrwałości i determinacji w porządkowaniu, ustalaniu przejrzystych reguł gry oraz stabilizacji sytuacji w polskim żużlu.

w imieniu Nice Polska

Adam Krużyński