Prezesi klubów pierwszej i drugiej ligi żużlowej między świętami a Nowym Rokiem na spotkaniu w Poznaniu zdecydowali o połączeniu obu lig. W rozgrywkach miało wziąć udział 11 zespołów, które podzielono na dwie grupy.
Pomysł czekał na akceptację Polskiego Związku Motorowego. Okazuje się jednak, że połączenia lig najprawdopodobniej nie będzie.
„W związku z różnymi opiniami i głosami prezesów klubów I i II ligi oraz przedstawicieli sponsora i telewizji, Główna Komisja Sportu Żużlowego wydała komunikat, w którym informuje, iż myśli o zachowaniu dawnego statusu, czyli Nice PLŻ i PLŻ2.”
Dlaczego do połączenia nie dojdzie?
Przeciwstawił się temu sponsor pierwszej ligi, czyli firma Nice Polska.
W wydanym oświadczeniu sponsor pisze m.in. o:
- braku gwarancji ze strony PZM: „Niestety to kolejny już rok, w którym Polski Związek Motorowy nie może zagwarantować nam stabilności projektu i choćby iluzorycznej pewności, w jakim kształcie rozgrywki sportowe będą przeprowadzone”
- niejasności systemu rozgrywek: „Dla kibiców sportu żużlowego proponowany system rozgrywek może wydać się zbyt skomplikowany, co może obniżyć poziom zainteresowania rozgrywkami”
- Nam jest obojętne, czy pojedziemy w lidze w ośmiu, jedenastu, czy w grupach. Jesteśmy przygotowani na każdą ewentualność - przekonuje Tadeusz Zdunek, prezes gdańskiego Wybrzeża.
Nice Polska zaznacza, że strategiczne decyzje biznesowe nie mogą być podejmowane w tak bardzo niestabilnych i nieprzewidywalnych warunkach. Liczy też, że ostateczne decyzje, dotyczące najbliższych rozgrywek żużlowych zapadną najpóźniej do 10 stycznia 2016 roku.
AKTUALNIE PRZYZNANE LICENCJE
Ekstraliga:
Unia Leszno SSA - licencja nr 1/E/2016
Zielonogórski Klub Żużlowy SSA - licencja warunkowa nr 2 /E/2016
Stal Gorzów Wielkopolski SA - licencja nr 3/E/2016
Klub Sportowy Toruń SA - licencja nr 4/E/2016
Unia Tarnów ŻSSA - licencja warunkowa nr 5/E/2016
Grudziądzki Klub Motocyklowy SA Grudziądz - licencja warunkowa nr 6/E/2016
Klub Sportowy ROW Rybnik SA w organizacji – licencja warunkowa nr 7/E/2016
Wrocławskie Towarzystwo Sportowe SA - licencja nr 8/E/2016
I Liga:
Klub Żużlowy Orzeł Łódź - licencja nr 1/I/2016
Krakowski Klub Żużlowy Sp. z o.o. Kraków - licencja warunkowa nr 2/I/2016
Gdański Klub Żużlowy Wybrzeże Gdańsk - licencja warunkowa nr 3/I/2016
Speedway Grand Prix of Latvia SK Lokomotive Daugavpils - licencja warunkowa nr 4/I/2016
Żużlowy Klub Sportowy Polonia Bydgoszcz SA - licencja nr 5/I/2016
Speedway Stal Rzeszów SA - licencja nadzorowana nr 6/I/2016
II Liga:
Krośnieńskie Stowarzyszenie Motorowe Krosno - licencja nr 1/II/2016
Stowarzyszenie Częstochowski Klub Motocyklowy „Włókniarz” Częstochowa - licencja nr 2/II/2016
Rawicki Klub Sportowy Kolejarz Rawicz - licencja nr 3/II/2016
Klub Żużlowy Victoria Piła - licencja warunkowa nr 4/II/2016
Stowarzyszenie Hawi Racing Team Opole - licencja warunkowa nr 5/II/2016
Licencji nie otrzymały do tej pory: Towarzystwo Żużlowe Start Gniezno SA w pierwszej lidze oraz Stowarzyszenie Klub Motorowo-Żużlowy Lublin i Poznańskie Stowarzyszenie Żużla w drugiej lidze.
CAŁE OŚWIADCZENIE FIRMY NICE POLSKA W latach 2014-2015 firma Nice była sponsorem tytularnym rozgrywek Nice Polskiej Ligi Żużlowej. Na mocy trójstronnego porozumienia między Polskim Związkiem Motorowym, Telewizją Polską oraz firmą Nice w każdą niedzielę jeden mecz Nice PLŻ transmitowany był na żywo na antenach TVP Regionalnej, dostępnej na multipleksie cyfrowym, dzięki czemu rozgrywki mogło śledzić praktycznie każde gospodarstwo domowe w Polsce posiadające odbiornik telewizyjny. Wspólne wysiłki wszystkich stron doprowadziły do profesjonalizacji zaplecza Ekstraligi. Dzięki zainwestowanym pieniądzom, przeznaczonym w pierwszym sezonie współpracy wyłącznie na produkcję sygnału telewizyjnego, kluby występujące w rozgrywkach rozwinęły się organizacyjnie oraz zyskały kluczowy argument w rozmowach z lokalnymi sponsorami oraz samorządami, co umożliwiły wspaniałe wyniki oglądalności w ogólnodostępnym paśmie telewizyjnym. Finałowy mecz Nice PLŻ w sezonie 2015 z Ostrowa Wielkopolskiego śledziło przed ekranami telewizorów ponad 330 tysięcy telewidzów. Na przestrzeni dwóch lat Nice PLŻ stała się najchętniej oglądalną w telewizji ligą sportową w Polsce spośród wszystkich dyscyplin zespołowych. Niekwestionowanym sukcesem była również ogólnopolska promocja rozgrywek za pośrednictwem wszystkich serwisów informacyjnych Telewizji Polskiej z oglądalnościami sięgającymi ponad 6 milionów widzów. W obliczu zaproponowanych zmian systemu rozgrywek wciąż nie mamy pewności co do ostatecznego ich kształtu i formuły sportowych zmagań. W biznesie niezwykle ważna jest umiejętność oraz możliwość długoterminowego planowania. Niestety to kolejny już rok, w którym Polski Związek Motorowy nie może zagwarantować nam stabilności projektu i choćby iluzorycznej pewności, w jakim kształcie rozgrywki sportowe będą przeprowadzone, a problemy i błędy popełniane na najwyższym etapie rozgrywek w Polsce, w żużlowej Ekstralidze owocują obniżeniem jakości naszego projektu, poprzez zasilanie tej ligi klubami Nice Polskiej Ligi Żużlowej na zasadzie konkursów lub zaproszeń. Zaproponowany schemat rozgrywek w sezonie 2016 zakładający podział na dwie grupy nie jest rozwiązaniem docelowym jak również rozwijającym nasz projekt. W naszym przekonaniu jest krokiem do tyłu tak dla sportowego aspektu żużlowej dyscypliny, jak i jej promocji i obecności w mediach oraz popularyzacji żużla, nie tylko wśród obecnych kibiców tej dyscypliny. Niezrozumiały dla kibiców sportu i kuriozalny w kontekście ilości startów kilku zespołów z ostatnich miejsc tabel po pierwszej części sezonu system rozgrywek, nie daje szansy na odpowiednią ich promocję i budowanie zainteresowania wokół samych rozgrywek. Zaproponowany system nie daje również możliwości przejrzystego, długofalowego rozwoju projektu Nice Polskiej Ligi Żużlowej, co jest niezwykle istotne w obliczu długoterminowych planów promocji marki Nice. Obecnie nie mamy żadnej pewności, ile ostatecznie drużyn będzie brało udział w rozgrywkach sezonu 2016 i jaki kształt może mieć system rozgrywek w kolejnym sezonie, czyli roku 2017. Co więcej, już w poprzednim roku kiedy zostaliśmy zaskoczeni przez Polski Związek Motorowy sytuacją związaną z udziałem w rozgrywkach tylko 7 drużyn wyraźnie podkreślaliśmy, że w tym roku nie możemy pozwolić sobie na powtórkę sytuacji z sezonu 2015, kiedy ostateczny kształt ligi został ustalony w marcu. Brak stabilności oraz związany z tym brak możliwości zaplanowania strategii promocyjnej dla naszej marki w dłuższym horyzoncie czasu powoduje spore wątpliwości dotyczące naszego dalszego zaangażowania w sponsoring pierwszej ligi żużlowej. Zasugerowany system rozgrywek z podziałem na grupy, w naszej opinii, zdecydowanie utrudni komunikację z kibicami. Dla kibiców sportu żużlowego proponowany system rozgrywek może wydać się zbyt skomplikowany, co może obniżyć poziom zainteresowania rozgrywkami, szczególnie wśród osób, które na co dzień nie interesują się żużlem w znaczącym stopniu. Brak określonego, czytelnego i długoterminowego systemu organizacji rozgrywek sportowych na wszystkich jej poziomach w tym awansu i spadku oraz przejrzystych reguł w procesie licencyjnym oraz ocenie sytuacji finansowej poszczególnych podmiotów negatywnie oddziałuje na postrzeganie żużla oraz w efekcie może to także obniżyć wyniki oglądalności imprez żużlowych w telewizji. Mamy nadzieję, że problemy, które dotknęły polski żużel, a które w dużej mierze przełożyły się na rozgrywki zaplecza Ekstraligi są przejściowe. Jeszcze raz musimy podkreślić, że strategiczne decyzje biznesowe nie mogą być podejmowane w tak bardzo niestabilnych i nieprzewidywalnych warunkach. Wierzymy, że w krótkim czasie, w najbliższym tygodniu, maksymalnie do 10.01, zostaniemy oficjalnie poinformowani o ostatecznych decyzjach dotyczących tegorocznych rozgrywek żużlowych, co pozwoli nam podjąć decyzję na temat zaangażowania marki Nice w projekt Nice Polskiej Ligi Żużlowej. W dalszym ciągu jesteśmy przyjaciółmi sportu żużlowego, który będziemy starali się wspierać w naszej działalności i nie chcemy, by nasze stanowisko było jakimkolwiek środkiem nacisku, a posłużyło zdroworozsądkowej rozmowie całego środowiska i konkretnym szybkim decyzjom gwarantującym stabilność i rozwój polskiego ligowego żużla. Obecnie bardzo gorąco zachęcamy m.in. do udziału w organizowanych przez Nice Polska licytacjach internetowych, z których cały dochód zostanie przeznaczony na rehabilitację ciężko kontuzjowanego Witalija Biełousowa, który w ubiegłym roku występował w rozgrywkach Nice Polskiej Ligi Żużlowej. Cała zebrana kwota zostanie w całości przeznaczona na pomoc zawodnikowi, który obecnie w klinice w Sankt Petersburgu walczy o powrót do zdrowia. Wszystkim kibicom Polskiej Ligi Żużlowej życzymy wielu pozytywnych sportowych emocji w sezonie 2016, a Polskiemu Związkowi Motorowemu wytrwałości i determinacji w porządkowaniu, ustalaniu przejrzystych reguł gry oraz stabilizacji sytuacji w polskim żużlu. w imieniu Nice Polska Adam Krużyński |