Gdańsk najlepszy
14.3 ºC
zachmurzenie całkowite, opadów brak
A A A
...
QR Code

Fale GDN, czyli dotyk wolności

Czym są fale GDN i dlaczego pod ich wpływem rolnik wskakuje do snopowiązałki, a kierowca miejskiego autobusu lata niczym motyl - zastanawiali się od kilku dni internauci przesyłając sobie linki do umieszczonych w sieci filmików. Po ulicach polskich miast krążyły tymczasem specjalne pojazdy z naukowcami badającymi stężenie fal GDN w różnych częściach naszego kraju. W ten nietypowy sposób rozpoczęła się nowa wizerunkowa kampania promująca Gdańsk jako miasto wolności.

Celem kampanii jest wzmocnienie obrazu Gdańska jako miejsca inspirującego, ciekawego, otwartego i nowoczesnego. Zgodnie z rekomendacjami Strategii Marki Gdańsk do roku 2013 wizerunek miasta budowany jest wokół pojęcia szeroko rozumianej, obecnej w wielu obszarach życia wolności. Gdańsk to miejsce narodzin nowych idei, śmiałych pomysłów, energicznych wizjonerów, skutecznych zapaleńców, miasto aktywności, dynamiki i postępu.

Autorzy kampanii - Agencja Reklamowa DSK - postanowili zainteresować odbiorców, czyniąc z wolności - nieco żartobliwie - zjawisko natury naukowej. Emanacją panującej w Gdańsku atmosfery stały się nierejestrowane przez ludzkie ucho fale dźwiękowe nazwane "falami GDN" - oddziałujące na ludzkie samopoczucie i zachowanie, wyzwalające poczucie wolności i kreatywności oraz skłaniające do spontanicznych zachowań. Pochodzenie tych tajemniczych „fal wolności" nie jest znane, ale w trakcie kampanii okazało się, że występują one tylko w Gdańsku...

Wstępny etap kampanii (tzw. etap teaserowy) rozpoczął się od opublikowania na wybranych portalach internetowych informacji o odkryciu fal GDN oraz ich zaskakującym działaniu. Równolegle w internecie umieszczone zostały "amatorskie" filmiki będące zapisem zaskakujących zachowań ludzi będących pod wpływem fal GDN. Farmer w kostce siana, kierowca autobusu unoszący się na skrzydłach motyla, dziewczyna wystrzeliwująca się w kierunku stoczni to bohaterowie filmów, które cieszą się niesłabnącą popularnością w sieci. Najpopularniejszy z nich obejrzało do tej pory, na założonym na potrzeby kampanii kanale w serwisie YouTube, aż kilkaset tysięcy osób. Uwzględniając kopie filmu, które zaczęły krążyć w sieci, dotarł on już do ponad 2 milionów internautów. Film wzbudził także zainteresowanie innych mediów - był prezentowany m.in. w programie „Szkło kontaktowe" w telewizji TVN.

Dopełnieniem działań w sieci były niekonwencjonalne spoty radiowe informujące o emisji fal GDN. Na tym etapie kampanii w wybranych miastach w Polsce pojawiły się również specjalne pojazdy z naukowcami badającymi stężenie fal GDN. Dedykowany tymże falom profil powstał również na Facebooku. Motyw dostrajania się do „fal wolności" stał się tematem przewodnim na stronie internetowej kampanii http://www.dotknijwolnosci.pl/. W fazie teaserowej, podsycano ciekawość internautów co do natury, pochodzenia oraz wpływu „fal wolności". Pod koniec tego etapu pojawiało się coraz więcej wskazówek, że fale GDN mają związek z Gdańskiem.

6 września wszystko stało się jasne. Tego dnia rozpoczął się etap wizerunkowy kampanii, który potrwa do 3 października br. Uwzględnia on reklamę telewizyjną, prasową i internetową. Wykorzystuje również mniejsze nośniki reklamy zewnętrznej. Na tym etapie kontynuowane są także wcześniejsze działania podjęte z wykorzystaniem social media.

Na potrzeby kampanii powstał m.in. 30-sekundowy spot reklamowy, który można obejrzeć pod adresem: http://www.youtube.com/watch?v=S14dRliydFM. Utrzymany w nowoczesnej, dynamicznej estetyce film w sposób metaforyczny podkreśla związki Gdańska z wolnością artystycznej ekspresji. To istotny aspekt kampanii w kontekście starań Gdańska o przyznanie tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku.

- Dotychczas Gdańsk był najczęściej kojarzony z burzliwą historią, a także zabytkami. Głównym wyzwaniem nowej kampanii jest pokazanie go z nowej strony, zwróconej ku przyszłości, jako dynamicznie rozwijającej się metropolii, z nawiązaniem do tego, co w nim najcenniejsze, choć nienamacalne. Mowa oczywiście o „duchu wolności" - mówi Anna Zbierska, Dyrektor Biura Prezydenta ds. Promocji Miasta UM Gdańska.

- Wolność jest nadal głównym wyróżnikiem miasta, ale w ujęciu znacznie szerszym. Obecnie budujemy osobowość Gdańska wokół cech kojarzonych z wielkimi wydarzeniami, prezentując miasto jako niepokorne, odważne, buntownicze, idące z duchem czasu, będące forum aktywnej i twórczej debaty na temat wyzwań XXI wieku - dodaje Anna Zbierska.

Hasło kampanii to: "Gdańsk. Dotknij wolności". Stanowi ono zachętę do otwarcia się na wolność, poddania się wszechobecnemu nastrojowi swobody i otwartości. To także zaproszenie do bliskiego obcowania z miastem, poznawania jego inspirujących miejsc i ludzi. Hasło stoi w kontrze do pomnikowego wizerunku miasta - jest lekkie, otwarte, optymistyczne, a wolnościowemu dziedzictwu nadaje wymiar codzienny, bliski zwykłemu człowiekowi.

Kampania kierowana jest przede wszystkim do mieszkańców dużych miast, kobiet i mężczyzn w wieku od 16 do 45 lat, ze średnim i wyższym wykształceniem.

- Adresatami kampanii są przede wszystkim ludzie otwarci i aktywni, ciekawi świata, nowych miejsc i wrażeń,  chętnie podróżujący i zainteresowani zwiedzaniem, kulturą, rozrywką - wyjaśnia Mikołaj Pawlak z Agencji Reklamowej DSK.

Kampania, dzięki wykorzystanym narzędziom (m.in. spoty w telewizji CNN, reklama internetowa w znanych portalach zagranicznych) ma charakter międzynarodowy. Rynkami, na które zwrócono szczególną uwagę są Niemcy, Wielka Brytania i Skandynawia. Budżet przeznaczony na całość kampanii w Polsce i poza jej granicami (koncepcja, produkcja i zakup mediów) to  ok. 1 900 000 zł.

Ewa Salamon
Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta

 

Strony internetowe kampanii:
www.dotknijwolnosci.pl
lub www.gdnwaves.com

Kampania na Facebooku:
www.facebook.com/mocniej.pofalowani

Kanał na YouTube:
www.youtube.com/user/MrPOFALOWANY

Filmiki viralowe:
www.youtube.com/watch?v=ZF9szJ8fesA

www.youtube.com/watch?v=UAL5BH7wOjc
www.youtube.com/watch?v=xyW-cUbym-o

Spoty reklamowe:
www.youtube.com/watch?v=S14dRliydFM
www.youtube.com/watch?v=PlN0gjnuW6I

 

 

 


Oceń artykuł:
Publikacja: 09.09.2010 16:18

© Copyright Urząd Miejski w Gdańsku
Kancelaria Prezydenta ¤ Referat Multimedialny
ul. Nowe Ogrody 8/12 ¤ 80-803 Gdańsk