PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Wyniki badań ankietowych w gdańskich szkołach. Przygotowania Gdańska do reformy edukacyjnej c.d.

Wyniki badań ankietowych w gdańskich szkołach. Przygotowania Gdańska do reformy edukacyjnej c.d.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W posiedzeniu wzięło udział 19 członków Gdańskiej Rady Oświatowej oraz 2 gości.

Spotkaniu przewodniczyła: Katarzyna Hall – Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej

PORZĄDEK OBRAD

1.  Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad

2. Prezentacja wyników badań ankietowych w gdańskich szkołach przeprowadzonych przez Wydział 

    Polityki Gospodarczej – zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego Grzegorz Kryger

3. Dyskusja

4.  Przygotowanie Gdańska do zmiany sieci szkół c.d. – dyrektor Wydziału Rozwoju Społecznego

     Grzegorz Szczuka

5. Dyskusja

6. Opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska

7. Sprawy bieżące i wolne wnioski

8. Podsumowanie 

 

Ad 1. Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej Katarzyna Hall, która przedstawiła porządek obrad. Z uwagi na inne obowiązki służbowe członków GRO zaproponowana została zmiana w porządku obrad polegającą na zamianie kolejności punktu 2 z 4, przy czym  punkt dotyczący przygotowania Gdańska do wprowadzenia reformy edukacji przedstawi zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego Grzegorz Kryger. Dodatkowo Przewodnicząca GRO w punkcie 7 wniosła o możliwość przedstawienie uwag do „Informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Miasta Gdańska za rok szkolny 2015/2016”. Członkowie Rady przyjęli tak przedstawiony porządek obrad.

Dorota Granoszewska – Babiańska, przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego w GRO, podziękowała za udział w posiedzeniu Pomorskiej Rady Oświatowej oraz przekazała zebranym wypracowane w dniu 3 listopada 2016 r. „Stanowisko Pomorskiej Rady Oświatowej w sprawie zmian w systemie oświaty”.

Ad 2. Omawiając przygotowania Gdańska do wprowadzenia zapowiedzianych przez rząd zmian w systemie oświaty, Grzegorz Kryger – zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego przedstawił harmonogram prac przygotowawczych prowadzonych w Wydziale:

  • sierpień – wrzesień 2016 r. – prace analityczne, przygotowanie wstępnej propozycji zmian w sieci szkół;
  • do końca grudnia – konsultacje projektu ze środowiskiem oświatowym: dyrektorzy, nauczyciele, pracownicy szkół, rodzice, związki zawodowe, radni;
  • luty 2017 r. – projekt uchwały w sprawie planu sieci i określenia obwodów szkolnych ma  zostać skierowany na Sesję Rady Miasta Gdańska;
  • marzec – sierpień – wdrażanie zmian;
  • lipiec – sierpień – prace związane z dostosowywaniem budynków.

Dyrektor Kryger podkreślił, że tworzenie nowej sieci szkół w Gdańsku jest trudne ze względu na specyfikę rozbudowy i demografii miasta. W trakcie prac należy patrzeć na problem całościowo, pod kątem potrzeb rodziców i uczniów jednocześnie biorąc pod uwagę specyfikę poszczególnych dzielnic. Są dzielnice takie jak np. Ujeścisko - Łostowice czy Osowa gdzie szkoły podstawowe są już przepełnione i takie jak Wrzeszcz i Śródmieście, gdzie ok. 50% uczniów to uczniowie spoza rejonu. Pracując nad nową siecią szkół miasto chce jednocześnie przygotować dodatkową ofertę edukacyjną dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Skutkami wprowadzania reformy nie są zagrożone tylko samodzielne gimnazja, również w szkołach podstawowych pojawiają się problemy np. zapewnienia etatów nauczycielom przyrody. Zagrożeniem może być również podwójny rocznik kończący szkoły zawodowe i znalezienie się absolwentów na rynku pracy.

Koszty reformy będzie można zacząć szacować po przyjęciu uchwały o sieci szkół przez Radę Miasta Gdańska a przede wszystkim opublikowaniu przez Ministerstwo Edukacji Narodowej aktów prawnych:

  • na przełomie lutego i marca - koszty administracyjne np. zmiany w Gdańskiej Platformie Edukacyjnej, zmiany telekomunikacyjne;
  • marzec – kwiecień - koszty związanych z ruchem kadrowym;
  • do końca maja – koszty związane z dostosowaniem budynków do grupy wiekowej uczniów, wyposażeniem gabinetów przedmiotowych.

Aktualnie Ministerstwo Edukacji Narodowej nie przedstawiło aktów wykonawczych do planowanych zmian a ustawy wprowadzające reformę są tylko w projektach w związku z czym wszystkie prowadzone przez Wydział prace są czysto intuicyjne.

Ad 3. W dyskusji członkowie Gdańskiej Rady Oświatowej wyrazili opinię, że wobec braku aktów prawnych trudno jest podejmować wiążące decyzje. Aktualnie należy gromadzić jak najwięcej danych liczbowych dotyczących m.in. ilości dzieci i młodzieży w rejonach poszczególnych szkół, możliwości komunikacyjnych w dzielnicach, demografii, warunków lokalowych szkół. Potrzebne jest dalsze prowadzenie pogłębionych analiz oraz rozmów ze środowiskiem edukacyjnym. Rodzice są zaniepokojeni, mają wiele pytań i wątpliwości. Rada zastanawiała się czy Miasto nie powinno wydać ulotki uspokajającej rodziców, ale z powodu braku ustaw i rozporządzeń nie można podać żadnych konkretów. Dyrektor Kryger zapowiedział, że na przełomie marca i kwietnia rodzice otrzymają przewodnik po gdańskiej edukacji, od przedszkola do ukończenia nauki, zawierający również ofertę dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

W dalszej części dyskusji Rada podjęła decyzję o skierowaniu do Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży „Stanowiska Gdańskiej Rady Oświatowej w sprawie zmian w systemie oświaty”, w którym zostaną przedstawione obawy, zagrożenia i wnioski związane z wprowadzaniem zmian systemowych, z jednoczesnym postulatem odsunięcia w czasie wprowadzania reformy w przypadku gdy do końca listopada 2016 r. nie nastąpi upublicznienie projektów rozporządzeń (Załącznik nr 4 (629.1 KB)).

Ad 4. Zastępca dyrektora WRS Grzegorz Kryger przedstawił wyniki badań ankietowych przeprowadzonych przez Wydział Polityki Gospodarczej wśród 1 186 uczniów, 1 472 rodziców, 204 nauczycieli i 62 dyrektorów gdańskich szkół w okresie kwiecień – lipiec 2016 r. (Załącznik nr 5 (981.97 KB)). Ankietowani odpowiadali na pytania podzielone na kilka grup tematycznych:

  • droga do szkoły – ok. 34% uczniów najczęściej korzysta z komunikacji publicznej; średni czas dotarcia uczniów do szkoły to: 17,5 minut szkoła podstawowa, 22,2 minut  gimnazjum i 40,6 minut szkoła ponadgimnazjalna; w trakcie podróży do szkoły 96,8% uczniów czuje się bezpiecznie;
  • warunki kształcenia – uczniowie zwrócili uwagę na niezadawalający stan i wyposażenie toalet szkolnych, co również podkreślali rodzice, nauczyciele są ogólnie zadowoleni z warunków kształcenia uczniów;
  • oferta szkoły – rodzice są zadowoleni z jakości kształcenia, opieki i wychowania w szkole, najwyższy odsetek zadowolonych rodziców jest w gimnazjach; wśród zajęć pozalekcyjnych realizowanych poza szkołą w odpowiedziach zarówno uczniów jak i rodziców dominują zajęcia sportowo – rekreacyjne (ok. 50%) oraz korepetycje (wskazanie 35,9% uczniów i 19% rodziców) głównie z matematyki (66,7% uczniów i 61% rodziców); oferta zajęć pozalekcyjnych w szkole nie odpowiada zainteresowaniom i potrzebom 51,1% uczniów i 35,8% rodziców;
  • ocena kadry – rodzice pokreślili zaangażowanie i wysokie kompetencje nauczycieli i dyrekcji, nauczyciele zwrócili uwagę na potrzebę stałego dokształcania się;
  • atmosfera i relacje w szkole – uczniowie w większości oceniają szkołę jako przyjazną i bezpieczną (najwyższy odsetek to uczniowie gimnazjum)
  • nastroje wśród nauczycieli – 71,6% nauczycieli czuje się docenionych i zmotywowanych do pracy w szkole.

Podsumowując wyniki ankiety dyrektor stwierdził, że badania będą przeprowadzane w kolejnych latach a pytania zostaną doprecyzowane. Wydział Rozwoju Społecznego zamierza uruchomić internetowe forum dla dyrektorów szkół służące wymianie informacji, dzielenia się dobrymi praktykami.

Ad 5. W trakcie dyskusji członkowie GRO stwierdzili, że z wyników ankiety wynika, iż gdańskie szkoły postrzegane są jako miejsca przyjazne i bezpieczne. Na uwagę zasługuje fakt, że szczególnie dobrym miejscem są gimnazja, w których zespoły nauczycieli wykonały ogromną pracę aby uczniowi dobrze się w niej czuli. Niepokojącą kwestią jest duży odsetek uczniów korzystających z korepetycji z matematyki we wszystkich typach szkół łącznie. Kwestia ta wymaga pogłębionej analizy: w których typach szkół, jaki procent uczniów, przez jaki czas uczniowie korzystali, co dokładnie rodzice i uczniowie rozumieli pod pojęciem „korepetycje”.

Ad 6. Na posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej wpłynął projekt uchwały Rady Miasta Gdańska zmieniający uchwałę w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Gminy Miasta Gdańska dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół oraz placówek publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne na terenie Gdańska oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania. Konieczność przygotowania projektu uchwały związana jest ze zmianą przepisów wprowadzonych ustawą z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. projekt uchwały wprowadza zmiany porządkujące
i dostosowujące prawo miejscowe do w/w ustawy.

      Wyniki głosowania projektu uchwały:

  • za przyjęciem – 18 głosów,
  • wstrzymujących się – 1 głos,
  • przeciw przyjęciu – 0 głosów.

Gdańska Rada Oświatowa pozytywnie zaopiniowała projekt w/w uchwały.

Opinia w sprawie przedstawionego projektu uchwały zostanie przekazana Przewodniczącemu Rady Miasta Gdańska w postaci Uchwały Gdańskiej Rady Oświatowej.

Ad 7. W punkcie dotyczącym spraw bieżących i wolnych wniosków członkowie GRO pozytywnie wypowiedzieli się na temat „Informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Miasta Gdańska za rok szkolny 2015/2016”. Podkreślili, że jest to syntetycznie przygotowany materiał, który dotyka większości elementów gdańskiej edukacji zarówno publicznej jak i niepublicznej pokazujący oświatową strategię miasta. Ze względu na ilość zawartych danych statystycznych jak również przedstawionych projektów realizowanych w mieście oraz założeń na kolejny rok szkolny Informacja powinna zostać dostarczona do wszystkich gdańskich placówek oświatowych oraz pracodawców.

Zastępca dyrektora WRS obiecał, że Informacja w najbliższym czasie zostanie, za pośrednictwem Gdańskiej Platformy Edukacyjnej, rozesłana do wszystkich, którzy mają na niej konta, zarówno rodzice jak i nauczyciele.  

Ad 8. Podsumowując posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej Przewodnicząca podziękowała za merytoryczne głosy w trakcie dyskusji. Przekazała, że w ciągu 24 godzin zostanie  przygotowane i przesłane do Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży stanowisko Rady w sprawie zapowiedzianych zmian w edukacji.

Przewodnicząca zaprosiła na kolejne posiedzenie Rady, które odbędzie się 15 grudnia 2016 r.

Przygotowata: Halina Maciejewska referat organizacji i monitorowania Wydziału Rozwoju Spolecznego UMG.