PORTAL MIASTA GDAŃSKA

LOTOS skończył etap kontraktacji budowy głównych instalacji w ramach Programu 10+

LOTOS skończył etap kontraktacji budowy głównych instalacji w ramach Programu 10+
LOTOS skończył etap kontraktacji budowy głównych instalacji w ramach Programu 10+
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Wczoraj gdański koncern oraz Technip Italy wraz z Technip Polska i KTI Polska podpisały umowę na budowę instalacji SDA/ROSE. Wymienione firmy będą odpowiedzialne za projekt instalacji oraz dostawy urządzeń i materiałów. Zakończenie budowy instalacji (tzw. ready for start up) przewidziano na koniec 2010 r.

Podpisana umowa kończy etap kontraktacji budowy głównych instalacji produkcyjnych, zgodnie z zakresem realizowanej rozbudowy gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS w ramach Programu 10+.

Program 10+ zakłada m.in. zwiększenie i pogłębienie przerobu technologicznego ciężkiej pozostałości z ropy naftowej. Będzie to możliwe po wybudowaniu instalacji odasfaltowania rozpuszczalnikowego (SDA - Solvent DeAsphalting). Dla LOTOSU zaprojektowała ją firma inżynierska KBR z Houston w USA, nominowana przez M.W. Kellogg, w oparciu o własną technologię o nazwie ROSE (Residuum Oil Supercritical Extraction).

Technologia ROSE pozwoli na efektywne optymalizowanie przerobu pozostałości z ropy, w tym m. innymi produkcję ciężkiego oleju (DAO) używanego do dalszej przeróbki i produkcji paliw.

- Badania przeprowadzone w Houston jesienią ubiegłego roku potwierdziły, że technologia ROSE, w konfiguracji z technologią hydrokrakingu, zapewni uzyskanie z każdej baryłki przerabianej ropy większej ilości produktów lekkich, a więc dających wyższe marże - mówi Wojciech Sieniawski, dyrektor biura budowy instalacji podstawowych Programu 10+ Grupy LOTOS SA.

Projektowana instalacja SDA/ROSE służy do rozdzielenia pozostałości próżniowej po przerobie ropy naftowej na frakcję lżejszą - olej DAO (De-Asphalted Oil) oraz frakcję cięższą - komponent asfaltowy. Olej DAO będzie wsadem dla nowej instalacji hydrokrakingu MHC, której podstawowym produktem będą komponenty paliwowe - głównie olej napędowy i, w mniejszej ilości, benzyna. Komponent asfaltowy ma służyć głównie do produkcji asfaltów gotowych z opcją komponowania oleju opałowego.

Dotychczasowa współpraca Grupy LOTOS z M. W. Kellogg i KBR jest kontynuacją zobowiązań amerykańskich firm podjętych w 2005 r. w ramach umowy offsetowej związanej z zakupem przez Polskę samolotów F-16.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl

źródło: www.lotos.pl