• Start
  • Wiadomości
  • Kładka na Ołowiankę została zamontowana! [WIDEO i ZDJĘCIA]

Kładka na Ołowiankę została zamontowana! [WIDEO i ZDJĘCIA]

W poniedziałek, 8 maja, przeprowadzono prace montażowe zwodzonego przęsła kładki pieszej nad Motławą. To był najbardziej spektakularny etap tej inwestycji. Prace można było śledzić na żywo dzięki kamerze, którą już rok temu umieściliśmy w sąsiedztwie placu budowy.
08.05.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Montaż przęsła do stałej części kładki rozpoczął się ok. godz. 11.00. Trwał niecałą godzinę. 


Stalowa konstrukcja składana była w całość w ostatnich tygodniach na wyspie Ołowianka - powstała z elementów, które do Gdańska przyjechały z hal produkcyjnych w Zawierciu, należących do wykonawcy inwestycji - przedsiębiorstwa "Intercor". Teraz czas na prace instalacyjne, a następnie próby technicze.

26 maja zaplanowano otwarcie technologiczne, a więc podniesienie kładki. Przez kolejne ponad dwa tygodnie załatwiane będą wszelkie formalności, by 17 czerwca oddać kładkę do użytkowania.

Nowy zwodzony most w Gdańsku będzie miał 70,5 m długości oraz od 6,76 do 10,56 m szerokości. Łączy on dwa brzegi Motławy - w okolicy ul. Grodzkiej, w rejonie dawnego zamku krzyżackiego i gmachu filharmonii. Dzięki temu mieszkańcy i turyści szybciej i wygodniej będą mogli dostać się z Głównego Miasta na wyspę Ołowiankę, a także do obiektów gastronomiczno-usługowych funkcjonujących na terenie Szafarni, Narodowego Muzeum Morskiego czy Muzeum II Wojny Światowej. 

Mówi specjalista: efektowne i precyzyjne - takie będą mosty w Sobieszewie i na Ołowiankę 

Kładka jest zwodzona. Zgodnie z założeniami, w okresie letnim będzie podnoszona według ustalonego grafiku, do którego będą musiały się dostosować jednostki pływające. Poza sezonem turystycznym pomost będzie otwierany tylko na żądanie zbliżającej się łodzi bądź statku. Otwarcie i zamknięcie będzie trwało maksymalnie dwie minuty, a w razie awaryjnego, ręcznego zamykania kładki - 20 minut. Obiekt będzie obsługiwany przez całą dobę przez dwóch pracowników. Inwestycja kosztowała ok. 10 mln zł (w tym dotacja celowa marszałka województwa pomorskiego - 2,2 mln zł, pozostałe środki z budżetu Miasta Gdańska)


Parametry żeglugowe kładki:

  • światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m

  • światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m

  • światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m

  • światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m


Przeczytaj także:

Kładka na Ołowiankę. Kiedy zaplanowano jej otwarcie?



TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim